faltaren Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Hej på er!Är ute efter en MH ramp som sprider sig så lite som möjligt i rummet. Har en Odyssea MH ramp men flickvännen har banlyst den. Lyser upp hela rummet. Tak och väggar.Tycker Infinity verkar bra när det gäller att hålla ljuset ner i karet.Någon som har denna ramp som kan berätta lite? Vill som sagt att den blänket blir så lite som möjligt. Citera
Reuben Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Tjenare! Välkommen till forumet.hade jag varit du och spridning var ett problem skulle jag kört på LED istället. Tror du får bättre ljus för pengarna, samt inga problem med överhettning / dyr el heller Citera
faltaren Postat 12 november 2010 Författare Postat 12 november 2010 Jaså den sprider med? Är det skillnad med elen? Mh är ju väldigt energieffektiva. Några förslag på amaturer?Sent from my X10i using Tapatalk Citera
JohanP Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Hej och välkommen till ett trevligt forum Jag har själv en Giesemann Spectra 1x250w 4x24w T5 över ett provisoriskt 250 liters kar. Personligen tycker jag den slår ner ljuset ganska bra i karet med väldigt lite spill på golv och väggar.Så den är jag nöjd med!Sen har jag ju sett Mannes LED live och visst............den samlar ljuset extremt fint ner i karet. Citera
Ferngren Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Hej Jag har en Giesemann Infiniti 2x250 + 4x54Jag upplever att den håller ihop ljuset väldigt bra. Den sitter 180 cm upp (har hög bänk till akvariet) och jag tycker inte att den bländar alls... Du kan kolla in min tråd där du får se ljuset från den på diverse olika bilder.Lycka till. Citera
faltaren Postat 12 november 2010 Författare Postat 12 november 2010 Ska ta en titt. Låter lovande iaf. Känns som led-produkterna är rätt omogna än så länge. Är ballasterna externa? Har dimbara elektroniska jag vill använda. Sent from my X10i using Tapatalk Citera
Ferngren Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Nä, ballasten är inbyggd i rampen. Det går tre sladdar från min, en till MH:n och två till T5:orna. Citera
faltaren Postat 12 november 2010 Författare Postat 12 november 2010 Aha. Någon aning om dimensioner på dem?Sent from my X10i using Tapatalk Citera
Ferngren Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 ca 120x36x8,5 Den är välvd, men det har du säkert sett på Giesemanns hemsida.http://www.giesemann.de/ Citera
faltaren Postat 12 november 2010 Författare Postat 12 november 2010 Tänkte på ballasten. Vill ju byta den Citera
johan_f Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Jag vill oxå ha en Giesemann Infinity MH + 4xT5, kör med en aqua medic ocean light MH+2xt5 och den sprider inte ljuset så mycket. Mvh Johan Citera
faltaren Postat 12 november 2010 Författare Postat 12 november 2010 Ferngren kör du med täckglas? Menar täckglas ger ju en spegeleffekt. Var en bild i din tråd där det lyser runt rätt kraftigt. Fint kar förresten. En dag kanske . Man borde ju kunna plocka ur ballasterna, koppla ihop sladdarna och ha ballasten på utsidan. Om de inte får plats menar jag. Citera
Dykaren Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Tänkte på ballasten. Vill ju byta den Varför byta?Annars kan jag bara intyga att Infinitin sprider ljuset mindre än de flesta andra armaturer. Citera
thomas5547 Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Hej Jag har oxå en Giesemann Infiniti 2x250 + 4x54Är mycket nöjd med den! Jättebra! och kanonlampor! Citera
faltaren Postat 13 november 2010 Författare Postat 13 november 2010 Vill bara byta ballaster. Rampen ska jag ju använda isf. Har ingen än Sent from my X10i using Tapatalk Citera
faltaren Postat 13 november 2010 Författare Postat 13 november 2010 Ballasten är 15x4x9 cm (LxHxB). Tror ni som har rampen att den skulle passa? Kan ni se ballasterna genom gallret? Citera
Ferngren Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Maila Giesemann och fråga. De har proffsigt svarat på alla mina frågor innan jag köpte min ramp. Citera
faltaren Postat 13 november 2010 Författare Postat 13 november 2010 Det har jag gjort. Inte fått svar. Än iaf.Sent from my X10i using Tapatalk Citera
Ferngren Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Rampen kostar en hel del så det är bra att du kollar upp allt innan. Jag är hursom helst supernöjd med min och jag hoppas du oxå blir det om du trycker på köpknappen Citera
Reuben Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Jaså den sprider med? Är det skillnad med elen? Mh är ju väldigt energieffektiva. Några förslag på amaturer?Sent from my X10i using TapatalkUrsäkta för sent svar. Led pekar mer eller mindre rakt ner, är ganska låg spridning så ljuset blir väldigt effektivt.El mässigt så brukar det bli ungefär halva priset jämnfört med MH / T5.Innan du belutar dig tycker jag personligen att du ska iaf titta på en led ramp IRL och se vad du tycker om ljuset.Det enda som fick mig att välja MH över LED var priset, men ska man ändå punga ut så mycket på en MH armatur tycker jag LED är ett bättre val. Citera
faltaren Postat 13 november 2010 Författare Postat 13 november 2010 Ja led verkar lovande. Ska svåra i kyrkan nu, jag har ett växt akvarium, dvs inte salt. Måste bli rätt där med våglängder osv. Precis som med salt. Fast de måste ju vara anpassade. Har du några förslag på ramper? Citera
faltaren Postat 13 november 2010 Författare Postat 13 november 2010 Ja dyrt är det. Och jar har redan inhandlat helt elektroniska ballaster från philips som är dimmbara. De var inte billiga. Men som sagt rampen jag har sprider för mycket. Täckglaset är ifs en bov i dramat med, men inte bara. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.