Gå till innehåll

Små fiskar, jag menar SMÅ!


JohanP

Rekommenderade inlägg

Några förslag som jag vet funkar bra

Sunburst Anthias (Serranocirrhitus latus)

post-2331-14468920706756_thumb.jpg

Filfisk (Acreichthys tomentosus )

post-2331-1446892070698_thumb.jpg

Pyamaskardinal (Sphaeramia nematoptera) min absoluta favorit och som är härlig att ha i ett stimm. I mitt 450 går för närvarande 13 stycken !

post-2331-14468920707193_thumb.jpg

Sen finns de olika räkgobierna där Stonogobiops nematodes och Stonogobiops yasha är min favoriter

post-2331-14468920707625_thumb.jpg

Sen går vi ner i storlek och där finns okinawagobien (Gobiodon okinawae ) samt en annan sort på samma tema Gobiodon rivulatus

post-2331-14468920707843_thumb.jpg

Är det riktigt små du vill ha så är nog Eviota pellucida den av de riktigt små fiskarna som verkar ha bäst överlevnad. En annan av de små, som dock verkar vara betydligt svårare att hålla vid liv är den randiga varianten, troligtvis Trimma cana. Reflex uppger att den är enkel men min erfarenhet är att den inte är lika enkel som pelluciadan i ett normalt kar, möjligtvis om man inte har större och tuffare arter. Det är en av mina favoriter och planen är att jag skall pröva den igen tillsammans med "snälla" arter.

post-2331-14468920708066_thumb.jpg

Detta är ett litet urval som åtminstone har funkat för mig de senaste åren. Speciellt Sunburst Anthiasen kan jag knappt leva utan

:)

MVH Lasse

post-2331-14468920707406_thumb.jpg

post-2331-1446892070828_thumb.jpg

post-2331-14468920708495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaahhhh vilken givande tråd jag fick till. Stort tack till er alla som svarat hittils och ett extra tack för era inlagda foto -Tummen upp

Sunburst anthias, Apogon leptacanthus och Apogon Parvulus...är det någon av dessa som stressas av för mycket ljus?

Min kub skall i huvudsak vara ett SPS och LPS rev och belysningen utgörs av 1x250 och 4x24 T5. Går någon av ovan nämnda arter "bort" på grund av mängden ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sunburst anthias, Apogon leptacanthus och Apogon Parvulus...är det någon av dessa som stressas av för mycket ljus?

Jag har sedan en vecka tillbaka en grupp på 6 st A. leptacanthus, och de verkar inte ha något problem alls med 8x54 w på 380 liter vatten, och karet är endast 40 cm djupt (högt) så det är bra med ljus även vid botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Serranocirrhitus latus brukar fungera i par eller små grupper. Den växer sakta så även om FishBase säger 13 cm så är det sällan man ser så stora. Mina är ca 6 cm och på detta året inte växt speciellt mycket. Min personliga uppfattning är att dessa är betydligt lättare att hålla än andra Anthias, är inte lika beroende på att matas ofta. Den är lite skygg, åtminstone i början men efter ett tag så visar den sig ute. Jag har i mitt 450 liters 2*54 watt lysrör, 2*150 watt MH och sammanlagt 50 watt LED på som mest och det skyggar de inte för. Jag har haft dessa fiskar även i mitt RSM och där gick det bra tills jag fick något som liknade en svavelväteförgiftning en morgon.

Tyvärr är det inte den absolut billigaste fisken - men här i GBG (med utkanter) så brukar den finnas då och då.

Min erfarenhet med kardinaler säger att de inte stressas speciellt mycket av ljus.

greisslinger heter Discordipinna griessingeri. Det är en underbar fisk som är ganska bunden vid botten. Jag har haft den ett tag men hade lite för tuffa andra fiskar i karet så den försvann efter något halvår. Fick några bra bilder.

post-2331-14468920714592_thumb.jpg

En annan väldigt fin eviota är Eviota nigriventis, dock verkar den känslig för konkurrens.

post-2331-14468920715078_thumb.jpg

En bild till på okinawan

post-2331-144689207153_thumb.jpg

Det finns även ett antal gyltor som jag upptäckt på sista tiden från släktet Wetmorella. Jag har sedan några veckor en Wetmorella nigropinnata i burken. Än så länge en fisk som är mycket skygg men har ett betende när den syns som är underbart. Den "hovrar" genom vattnet och possitionen har ingen betydelse. Inte skygg men föredrar överhäng och annat. Inte lyckats med bild än.

MVH Lasse

post-2331-14468920714844_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greisslinger heter Discordipinna griessingeri. Det är en underbar fisk som är ganska bunden vid botten. Jag har haft den ett tag men hade lite för tuffa andra fiskar i karet så den försvann efter något halvår. Fick några bra bilder.

[ATTACH]50460[/ATTACH] [ATTACH]50459[/ATTACH]

MVH Lasse

hallo.. snacka om vacker firre.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Discordipinna griessingeri i mitt kar. Jag släppte i den och den försvann in i revet. Sedan har jag inte sett den... tyvärr... Det var ca tre veckor sedan.

Men den är/var OTROLIGT vacker.

Lugn - det tog ca 4 veckor innan jag såg min (i ett RSM Max) - sedan såg jag den med kanske någon till flera dagars mellanrum - men efter ett halvår var den nog definitivt borta. Titta efter något som hoppar fram på botten - man brukar se den förlängda ryggfenan vifta upp och ner framför fisken, ungefär som den används att fiska med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...