Gå till innehåll

Varför glimmar mina lysrör när strömmen är bruten?


Perk

Rekommenderade inlägg

Har sett en fenomen att en del av mina ljusrör glimmar trots att timern har slagit av. Någon som vet vad det beror på och vad jag kan göra åt det? Man ser det bara när det är mörkt i rummet och då glimmar det svagt i ändarna av vissa rör.

Antar att det kanske blir nån strömslinga på grund av att timern bara bryter ena ledaren?

Någon som har ett svar på vad det beror på och vad jag kan göra? Har bara ojordade eluttag, kanske har det någon inverkan?

Finns det någon timer där båda ledarna bryts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ju inte direkt nya... flera år på nacken. Det är såna billiga mekaniska som finns lite här och var. Men funderade på om det var någon typ där detta "problem" kan undvikas.

Helst vill jag ha en som man kan sätta till "on" utanför det vanliga tända intervallet och sen när den kommer till "off" senare på kvällen så släcks det ändå (och motsvarande om man väljer "off" när den är i "on"-intervallet). Så funkar en av de mekaniska jag har medans alla andra jag hittar nuförtiden är låst till alltid "on" eller "timer".

Smidigt om man vill tända lite tidigare för att visa för någon eller när man vill släcka för att köra projektorn. Man behöver inte tänka på att återställa belysningen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ju inte direkt nya... flera år på nacken. Det är såna billiga mekaniska som finns lite här och var. Men funderade på om det var någon typ där detta "problem" kan undvikas.

Helst vill jag ha en som man kan sätta till "on" utanför det vanliga tända intervallet och sen när den kommer till "off" senare på kvällen så släcks det ändå (och motsvarande om man väljer "off" när den är i "on"-intervallet). Så funkar en av de mekaniska jag har medans alla andra jag hittar nuförtiden är låst till alltid "on" eller "timer".

Smidigt om man vill tända lite tidigare för att visa för någon eller när man vill släcka för att köra projektorn. Man behöver inte tänka på att återställa belysningen då.

Vissa av de äldre mekaniska modellerna kan ha tendens till att släppa igenom lite läckström, precis som stig säger. Resultatet blir också att det sliter på lysrören och glimtändarna om du har såna.

Jag har köpt mina timers på elektroskandia (elgrossist), deras egna märke "Newtec" har jag för mig det var. Är en digital timer där du dag för dag kan ställa in tänd och släcktid alla 7dagar i veckan. Som du säger att du kanske vill kunna släcka eller tända när du själv vill så finns det en knapp du trycker på som slår om från "auto" till "manuell on" eller "manuell off". Bara att se till att man ställer tillbaka den på "auto" direkt efter när du slagit till eller från belysningen så sköter det sig själv igen.

Det bästa med denna timer är att den har batteri backup. Så rycker du ur den ur eluttaget så fortsätter den att fungera med att visa allt i displayn och alla inställningar finns kvar. Har för mig att den håller runt en vecka om jag inte minns fel.

Problemet med att köpa dessa från elektroskandia är att det bara är företag som får handla där, om du inte känner någon elektriker. Annars kan jag fixa en och skicka om du vill ha en sån eller 2. Jag har grym rabatt och ger då ca 50kr/st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv kört med ett antal av en liknande modell från Clas Ohlson som har fungerat utmärkt för mig i över två års tid. Den har även den en knapp som man kan trycka på för att slå av eller på manuellt och sedan så följer den inställt schema för av/på utan att man behöver göra något alls. Perfekt när man tex vill slå på ljuset lite tidigare någon dag när man väntar besök :)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156687392

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...