nike83 Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 Jag har en mandarinfisk (spelndidus) som har böarjat bli mer och mer aktiv (de senaste dagarna)... dock tycker jag den är smal och undrar om den har dåligt med mat? jag har ca 50 kg levande sten + levande sand.mandarinen är liten, max 5 cm lång och jag har haft den i kanske ½ år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 Jag tycker att den ser lite smal ut...Prova att stödmata den då och då med frysmat t.ex artemia. Enklast är att göra det med en pipett (har du ingen så kan du låna en av mig) så att han får det serverat och inte dina paletter tar allt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 22 november 2010 Författare Dela Postat 22 november 2010 jag försökte med en spruta, men de var heeeelt omöjligt att få den att stanna där jag försökte spruta.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 jag försökte med en spruta, men de var heeeelt omöjligt att få den att stanna där jag försökte spruta....Spruta in maten där den brukar hålla till att leta efter mat. Där kommer ofta inte de andra fiskarna åt det heller vilket gör att mandarinen hinner tända sina ljus och knyta slipsen fint innan han käkar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Luddox Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 Det här tipset kanske kan vara användbart..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36669&highlight=mandarin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
koaala Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 Det går att beställa levande copepoder med post, kostar en aning men kan vara värt det.http://www.reefphyto.co.uk/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Undrar om man kunde få copepoder till att föröka sig om man tillsatte en viss mängd till sumpen? Med lite LS där så borde de trivas med tanke på det svagare flödet och vid tillfälle åker en del upp i huvud karet för att ätas. Krävs det även ljus för att copepoder? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
koaala Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 I min mening förökar de bättre med ljuset på, jag odlar de i separat kar, men jag tycker inte att det är tillräktligt än att mata mandarinerna med. Dessutom äter copepoder himla mycket och förökar sig mera beroende av tillgänglighet på maten. Men det exta maten i sumpen kan inte vara bra till karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Den såg sannerligen inte fet ut. Jag har hört att om de är framme mer och inte är så mkt bland stenen så kan det bero på att den saknar mat och letar nya områden att finna mat på.stäng av pumparna och spruta in ny kläckt artemia bland stenarna. Det kan de inte motstå. Att han skulle äta fryst artemia är rätt liten chans då de vill ha levande organismer att äta. (finns undantag) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
milk Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Vet att just denna sort kan vara svår att mata med frysfoder som stödmatning. jag hade en sådan förut också och den ville inte alls äta frysmat. nu börjar dock butikerna ta in uppfödda mandariner som då är vana med frysmat. men de är ju rätt långsamma så gäller att inga andra fiskar hinner före.min grönprickiga tog frysmat på en gång och den var inte uppfödd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Vet att just denna sort kan vara svår att mata med frysfoder som stödmatning. jag hade en sådan förut också och den ville inte alls äta frysmat. nu börjar dock butikerna ta in uppfödda mandariner som då är vana med frysmat. men de är ju rätt långsamma så gäller att inga andra fiskar hinner före.min grönprickiga tog frysmat på en gång och den var inte uppfödd.Min mandarin smakade först i början på frusen artemia, men gillade det inte, sen började den magra och magra, tillslut åt den av artemian, å nu äter den glatt artemia och pellets Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 23 november 2010 Författare Dela Postat 23 november 2010 Min mandarin smakade först i början på frusen artemia, men gillade det inte, sen började den magra och magra, tillslut åt den av artemian, å nu äter den glatt artemia och pellets vad hade du för mandarin? stoppade ner en flaska med lite olika frysmat men mandarinen verkar inte hitta in..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
battle_royal Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 den såg lite smal ut..men jag har köpt artemia ägg som inte gå att kläcka! det häller jag i lite vatten så det sjunker sen häller jag ner det i karet..alla mindre fiskar äter av det så som mina clowner..o mandariner ser alltid smäll fet ut efter ett tag när den dyker fram efter man har matat den..kan vara värt o testa:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stooolpe Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Jag matar min mandarin (splendidus) med en korallmatare, det fungerar kanon att presentera den frysta artemian och mysisen framför huvudet på honom. Om du har en spruta så prova att spruta lite framför huvudet vid ett par tillfälle, så gjorde jag på min och efter ett par försök så började han äta.Länk till min korallmatare:http://www.fish-street.com/reef_coral_feeder-3560_cm_long?category_id=0&search_string=feeder&search_category_id=0 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 @battle royal: Antar att du pratar om skalade artemia cystor. De är avsedda just för att mata med, och brukar inte gå att kläcka. Klorlösningen man använt vid skalningen har dödat den. (Det går att skala ägg som fortfarande är kläckbara efteråt, men det är lite mer kostsamt, speciellt som man måste passa tider osv. Fördelen är att man får mycket hög kläckningsprocent, och inte drabbas av några skalrester... Man får betala lite extra för det nöjet dock.)B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 24 november 2010 Dela Postat 24 november 2010 vad hade du för mandarin? stoppade ner en flaska med lite olika frysmat men mandarinen verkar inte hitta in.....En splendidus har jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.