Gå till innehåll

Glastjocklek botten?


Edward

Rekommenderade inlägg

Jag hade tänkt att dra igång med en ny burk

Det blir samma mått som den gamla fast ett helglas akvarium istället

och med diamantglas som frontskiva.

Hade tänkt mig måtten 200x60x60 i 12mm glas

är detta tillräckligt? vet att det är 10mm i min nuvarande burk med aluram så det borde ju vara tillräckligt. Vet dock inte vad som gäller för helglas, Men ska man köra 12mm glas i botten oxå eller ska man gå upp till 15mm? hade även tänkt att sätta en "sarg" av glas högst upp runtom hela akvariet, Eller är mittstag ett måste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

12mm är tillräckligt på alla delarna om du har sarg runt uppe + mittstag och ställer den så du har stöd under hela botten (med typ en frigolitskiva mellan).

Du får en säkerhetsfaktor på 3.5 om du skulle fylla ända upp, men med mer normal nivå (58 cm) ligger du på 3.8 (som verkar anses vara lagom för privata akvarium).

Om du skulle skippa ramen runt uppe och även mittstaget så måste du upp på 18mm (baserat på att man då räknar med säkerhetsfaktor 7.6).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

12mm är tillräckligt på alla delarna om du har sarg runt uppe + mittstag och ställer den så du har stöd under hela botten (med typ en frigolitskiva mellan).

Du får en säkerhetsfaktor på 3.5 om du skulle fylla ända upp, men med mer normal nivå (58 cm) ligger du på 3.8 (som verkar anses vara lagom för privata akvarium).

Om du skulle skippa ramen runt uppe och även mittstaget så måste du upp på 18mm (baserat på att man då räknar med säkerhetsfaktor 7.6).

Hej! har ju tänkt mig en sarg runt där uppe, Men helst skulle man vilja slippa mittstaget, blir så mkt ivägen. akvariet kommer att stå på en tjock mdf skiva + frigolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vetenskaplig o vetenskaplig :), det är väl mer en defakto standard att det är en säkerhetsfaktor på 3.8 man brukar räkna med och det ger i det givna fallet 58cm om man vill hålla den faktorn med 12 mm glas.

Många "fabriksbyggda" verkar tumma lite på det iofs.

Har för mig att någon här på guiden brukar säga 4.0 för offentliga.

Prova denna http://www.fnzas.org.nz/uploads/media/GlassThicknessCE.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst någonstans att 2,8 i säkerhetsfaktor kunde man acceptera i en odling eller liknande med golvavlopp. Det borde betyda att man kan acceptera att något kar går sönder.

I samma artikel stod det att man bör ha minst säkerhetsfaktor 4 i utställningsakvarier och liknande där människor cirkulerar. Vad de nu menar med det? Uthyrningsakvarier och affärer kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
hade även tänkt att sätta en "sarg" av glas högst upp runtom hela akvariet

Vilka mått bör man ha på en sarg? ska den fästas invändigt längs hela kanterna, eller räcker det med att man sätter längs större delen av långsidorna?

Hur påverkas val av glastjocklek om jag har nån form av våg-generator i karet? Ska jag då gå efter den högsta punkten på vågorna när jag räknar eller måste jag ta i mer eftersom det är en levande kraft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har finns ett javaprogram som skall räkna ut lämplig glastjocklek för akvarium utan ram och sarg, sk 'rimless'.

Man kan välja önskad säkerhetsfaktor, och få fram glastjocklek, eller ange glastjocklek och få fram säkerhetsfaktor.

http://www.plantedtank.net/forums/diy/57295-rimless-aquarium-glass-thickness-calculator.html

Går inte i god för korrektheten dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte fram länken eftersom den som äger siten inte har mer datatrafik tillgänglig... att ladda hem jar-filen gav inget heller då jag inte fick ingång det...

men det är inte samma grej som den sida Jan länkat till längre upp? Provade att skriva i säkerhetsfaktorn 7.6 där eftersom han angav att det var det man skulle ha på kar utan stag... blev lite saftigt dock med de måtten jag tänkt mig, och jag visste inte heller om det är karets höjd, vattenytans statiska höjd eller högsta vattennivån under en våg jag skulle gå efter när jag gör mina beräkningar.

Men teoretiskt sett, om jag bygger ett kar med måtten 250x80x80cm, fyller det till 65 i höjd och sen drar igång en vågmaskin som skapar vågor på +/- 10cm så borde jag väl räkna efter 75cm i höjd... eller? Eller ska man ta till lite extra tjocklek på glaset när det handlar om vågor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte fram länken eftersom den som äger siten inte har mer datatrafik tillgänglig... att ladda hem jar-filen gav inget heller då jag inte fick ingång det...

men det är inte samma grej som den sida Jan länkat till längre upp? Provade att skriva i säkerhetsfaktorn 7.6 där eftersom han angav att det var det man skulle ha på kar utan stag... blev lite saftigt dock med de måtten jag tänkt mig, och jag visste inte heller om det är karets höjd, vattenytans statiska höjd eller högsta vattennivån under en våg jag skulle gå efter när jag gör mina beräkningar.

Men teoretiskt sett, om jag bygger ett kar med måtten 250x80x80cm, fyller det till 65 i höjd och sen drar igång en vågmaskin som skapar vågor på +/- 10cm så borde jag väl räkna efter 75cm i höjd... eller? Eller ska man ta till lite extra tjocklek på glaset när det handlar om vågor?

Ja fick samma bekymmer men om du läser så står det "you can download here" funka för mig iaf, sen bara tanka ner och unzippa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt att dra igång med en ny burk

Det blir samma mått som den gamla fast ett helglas akvarium istället

och med diamantglas som frontskiva.

Hade tänkt mig måtten 200x60x60 i 12mm glas

är detta tillräckligt? vet att det är 10mm i min nuvarande burk med aluram så det borde ju vara tillräckligt. Vet dock inte vad som gäller för helglas, Men ska man köra 12mm glas i botten oxå eller ska man gå upp till 15mm? hade även tänkt att sätta en "sarg" av glas högst upp runtom hela akvariet, Eller är mittstag ett måste?

Vi hade gjort Akvariet i 10mm glas runt om

sargen hade varit i 10mm och ca 7cm bred

att göra i 12mm

då har du både hängslen och svångrem ... sa Gunnar Sträng

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan byggt det.

Det står i en odlingsställning som (o)normalt har 50L-karen H31xB26xD70cm i 6mm's glas. De står två och två i fack som är H46xB53xD70cm.

Jag testade att göra ett som tog ett helt fack själv på 100L, gjorde det helt i 5mm, med fyra bottenförstärkningar på 5cm.

post-4410-14468920998649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan byggt det.

Det står i en odlingsställning som (o)normalt har 50L-karen H31xB26xD70cm i 6mm's glas. De står två och två i fack som är H46xB53xD70cm.

Jag testade att göra ett som tog ett helt fack själv på 100L, gjorde det helt i 5mm, med fyra bottenförstärkningar på 5cm.

Vad har du mellan aluminium och glasbotten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan byggt det.

Det står i en odlingsställning som (o)normalt har 50L-karen H31xB26xD70cm i 6mm's glas. De står två och två i fack som är H46xB53xD70cm.

Jag testade att göra ett som tog ett helt fack själv på 100L, gjorde det helt i 5mm, med fyra bottenförstärkningar på 5cm.

Vad är förstärkningarna av för material, och ligger de i akvariet? Hur har du fäst dom mot bottenglaset i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan aluminium och glasbotten ligger det en tätningslist till vanliga fönster.

Förstärkningarna är gjorda i samma 5mm's glas som övriga akvarieglas, de är silikonade stående, mot bottenglaset och mot sidorna. Fyra bitar på 5x50xca500mm alltså.

Det vore roligt att veta vad hållfastighetsberäkningar skulle säga om konstruktionen, typ vilken säkerhetsmarginal jag har. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...