Gå till innehåll

mackes lilla caccon 31 liter


macke_fisk

Rekommenderade inlägg

Tjena alla!

Skrev för några veckor sen om mitt lilla 10 liters caccon kar som jag nu har stängt ner för jag ville ha ett lite större så jag köpte mig ett caccon 31 liters. Var för snabb i början med att sätta i fisk och skivanemoner vilket resulterade i att min lilla goby och två clownfiskar gick bort från mig i vita prick och jag känner mig väldigt dum för att jag var för snabb och rotade nästan hela tiden i akvariet för att få till den rätta scapen.

Så nu igår efter att ha sett mina clowner dö så tog jag ur allt och hällde i mer sand för att stenen skulle stå bättre och inte glida runt på bottenglaset och började bygga så att jag skulle få en liten sluttning från den bakre rutan ner till den främre och jag blev väldigt nöjd med mitt byggande och det blev som jag hade tänkt om inte bättre :).

Så de djur som jag har kvar är:

1 st blåbenad eremit och 1 st rödbenad eremit (ska nog skaffa fler av dessa coola små saker).

1 st blå-gul frökenfisk (rätt så agressev liten sak :P).

2 st sexyshrimp (anemon räka).

1 st turbo snäcka (ska skaffa 2st till är det tänkt)

Men nu ska jag skynda långsamt som mottot är inom denna värld och försöka hålla mina fingrar i styr så att jag inte är i och rotar. 31 litert har varit i gång 1 vecka och 1 dag. Det kommer att komma lite bilder sen i eftermiddag för de som vill se akvariet^^.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en tunze streamer som jag ser att du har där?

hur funkar det i 31L kar? har funtat på den (6025) men är rädd att hela havet stormar i mitt 45L

/edit ser att det är ju en koralia nano va? den funkar fint?

Ändrat av freguz
tittade närmare
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en koralia nano som manne säger och jag har inte igång den för tillfället för mina skivanemoner gillade inte att det var så strömt :/, har bara iång mitt lilla innerfilter på 300 l/h och de trivs bättre nu :S?

Jag har bestämt mig för att nog skippa fisk helt och bara köra på räkor och eremiter eftersom de är de enda som har överlevt.

Jag har haft för bråttom men jag har lärt mig av mina misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju samma akvarium som dig och jag byter 8 liter var sjunde dag. Det enda jag har i karet i utrustningsväg är ett litet Boyu filter från fish-street:

http://www.fish-street.com/boyu_nano_filter?category_id=0&search_string=boyu&search_category_id=0

Har aldrig använt mig av någon skummare.

Det jag däremot gjorde de första tre-fyra veckorna var att tillsätta sera nitrivec under hela uppstartsperioden och under den tiden gjordes heller inga vattenbyte.

Hade problem med ammoniak under starten men fick ordning på det genom att rikta ett par pumpar mot ytan så att det blev bättre ytcirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju samma akvarium som dig och jag byter 8 liter var sjunde dag. Det enda jag har i karet i utrustningsväg är ett litet Boyu filter från fish-street:

http://www.fish-street.com/boyu_nano_filter?category_id=0&search_string=boyu&search_category_id=0

Har aldrig använt mig av någon skummare.

Det jag däremot gjorde de första tre-fyra veckorna var att tillsätta sera nitrivec under hela uppstartsperioden och under den tiden gjordes heller inga vattenbyte.

Hade problem med ammoniak under starten men fick ordning på det genom att rikta ett par pumpar mot ytan så att det blev bättre ytcirkulation.

Aha, har inte gjort något vattenbyte i mitt heller men ska göra det nu i kommande vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu i nattså fick jag syn på något långt och svart typ med flera armar på sidorna, kunde varit en borstmask? Jag försökte fånga den men det gick inget vidare men sen så tänkte om de verkligen är så farliga? Eller är de bra för balansen av akvariet?

Sen har jag med hört typ att det har klingat till mot glaset eller som att det spricker i något? Hör det bara på kvällarna men när jag tänder ljuset i rummet så slutar det, kan det vara nåot levande ting som orsakar detta ljud? Hör det aldrig på dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...