Gå till innehåll

anthias


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite nyfiken på detta med att automatisera matning med frysfoder.

Har en kanal ledig på min profilux, nån som har länkar eller info om hur man kan gå tillväga??

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43263-Tips-p%E5-automatisk-matare-av-flytande-foder.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41915-Mata-%28med-levande-foder-%29-quot-kontinuerligt-quot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har erfarenhet av stora stim av anthias?

Typ 20-25+ fiskar av samma art, och jag tänker främst på Tuka, Lori, Dispar, Ignitus, Pascalus, Evansi. (Ej de storväxta arterna och squamipinis).

Om du har det hur fungerade gruppen över tid, dvs 1-2 år eller mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utmärkt frågeställning Norberg! Slänger med en följdfråga.. För att ha dessa 20-25 anthias, tex dispar , vilken storlek av kar bör man sikta på som rimligt.. Norberg , vad säger du där ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga Magnus! De flesta skulle nog säga att man ska ha ett rätt stort kar för så många. Själv är jag lite kluven när det gäller storleken på karet, det handlar ju mycket om hur mycket gömställen det finns och vilka andra fiskar man har i karet också. Jag har ju 10 st i min lilla burk idag (+ annan fisk) och tycker det går alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norgren

Om man drar till med 750liters kar.. Med blandad scape med lågt o högt i stenväg.. Om man då lägger fokus på anthias som normal besättning, utöver några mindre goby/algtuggare.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man drar till med 750liters kar.. Med blandad scape med lågt o högt i stenväg.. Om man då lägger fokus på anthias som normal besättning, utöver några mindre goby/algtuggare.

Det är ju lite det som är den springande punkten i mina funderingar! Själv törs jag inte komma med några svar här, det kan vara 10 eller 50 fiskar som funkar, har ingen aning faktiskt då jag inte sett något kar med bara focus på Anthias IRL.

Nån med erfarenhet hoppas jag hittar denna tråd och fyller på med sina erfarenheter! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller nyimporterad Anthias har jag märkt att det är mycket lättare att få dem att börja äta när de är +20 i ett kar. Är det mindre än 10 är de betydligt trögare. Annan invand fisk gör också att de börjar äta snabbare. Chromis, pilfiskar eller annan planktonätare fungerar bra. Andra Anthias bir lika rädda och tveksamma som de nya. Kirurger och clownfiskar t.ex verkar inte fungera som föredöme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har du märk om storleken på kar har spelat nån roll när du har vant in anthias till akvarielivet? För mig har det varit lättare i ett litet akvarium med små fiskar änn i ett stort akvarium med större fiskar (kirurger, kejsare osv)

Att få igång anthias så har jag samma erfarenhet om man har mycket fisk i karet som du har haft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska sikta på ett större gäng anthias i ett kar , vad är bästa sätt att gå till väga , önskan är mer än en sort typ dispar/tuka , eller något alternativ som dyker upp.. Inga av dom större arterna. Ett antal inermis finns också på HA listan.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är nog i vilket skick du får fisken i.

Är den invand vid akvarium och äter eller nyimporterad och ej äter. Ska du mata igång 20 anthias som inte är avmaskade så kan man lätt mycket snabbt sabba vattenkvaliteen. Så försök hitta fisk som äter (och är karantänshållen), de extra kronor den fisken kostar betala sig snabbt.

Mata mycket och ofta i början med olika sorters foder...

Kikar du som du skriver bara på arter som dispar, tuka, lori osv. så kan du nog mixa lite som du vill, förutsatt att du köper mindre fiskar (honor).

Ändrat av Norberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligheten att köpa "invand" fisk som dessutom har "jag äter" garanti ser jag som omöjligt här nere i Skåne .

Fisken finns inte länge nog i butikerna helt enkelt.. Skulle jag fråga butikspersonalen om alla äter så är svaret självklart.. Sen om nu fisken inte skulle äta hemma hos mig så är det inte deras problem osv.. Ursäkterna finns alltid.

Jag har idag byggt upp mitt system så jag har möjlighet till extra mycket levande sten för att på så sätt öka volymen bilogi , o hantera den belastning som kan ske.

Fet skummare hjälper också en del.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är nog att man skall undvika att ha Anthias med fiskar som dominerar dem. Speciellt kirurger som lätt får spelet när man lägger i lite mat i karet. Sticker en kaninfisk och gömmer sig brukar den dra med sig alla Anthiasarna även om den är hur mesig som helst i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I daxläget är det ett clownpar, Salarias , goby par som kommer att få första chans på karet samt 5st anthias. Utöver det så ska resterande fisk säljas av till förmån för mer anthias inköp.

Den "vanliga" butiken hade 5 dispar för 499, senast jag var på besök där.

Vilket jag kan se som ok pris.

I slutändan räknar jag med en kirurg eller dylikt för algbetandet i karet på lite sikt. Annars mindre fisk enbart.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förstått det Manne, har läst era trådar här på guiden.

Ja, de är verkligen fina. Jag tänkte köpa några stycken i Mars månad, efter semesterresan så jag har daglig koll. Då har även karet fått mogna ytterligare några månader så det tål lite mer stryk med ökad matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...