Gå till innehåll

anthias


_Manne_

Rekommenderade inlägg

anthias !

Tja.

när man läser runt ang anthias så är det en liten bedrövelse egentligen man hittar när man söker, dvs akvaristerna köper o sen långsamt men säkert dör fiskarna av.. en efter en.. så det blir en sorglig läsning.

läste innan om en frysmatar flaska á cola. men tror inte att man som akvarist kör den metoden i det längre perspektivet.

är här någon på forumet som verkligen lyckas bra med sina anthias och samtidigt inte får sina koraller tråkfärgade i ett normal kar.

jag är ute efter persolig erfarenhet..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har nå prøvd flere ganger , men det er det samme resultatet de forsvinner en etter en,de vil ikke ta til seg mat og når de begynner og nappe litt i maten så er de så utmagret at de ikke overlever, nei dette er ikke noen lett fisk og holde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka arter har ni provat? Vissa arter är riktigt svåra det är alltid viktigt att få friska välnärda exemplar.

Jag har Pseudanthias bartlettorum och dom åt alla pellets från första dagen, men den verkar vara en ganska lätt anthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 3 Pseudanthias dispar, men förlorade en i början. Tror den hade fått prick. Mina åt bara plankton i början men nu tar dom frusen artemia och pellets oxå. Båda som e kvar ser ut att må bra. Jag har ingen aning om denna sorten anses som lätt men jag tycker dom är ganska lätta och dom har fina färger och ganska aktivt beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår ifrån att du har kikat på de mindre arterna av anthias så som tex Dispar, Tuka, Lori, Parvorostris och så vidare när du sett att det varit svårt att hålla dem. Jag utgår ifrån dessa anthias här nedan. Dessa fiskar är svåra och kräver att man skapar förutsättningar för dem som gör att de kan trivas. Men man kan med några enkla medel få dem att trivas och bli otroligt vackra inslag i ett akvarium.

Det viktigaste när det gäller anthias är att de kräver regelbunden tillgång till smått foder! Mat ofta i små mängder av rätt sort. Bosmider, cyclops, red plankton, dafnier, artemia, mysis, räkor, pilgrimsmussla och annat köttigt från havet. Är fodret större än 2 mm så kan du köra i stavmixer eller om det är fryst riva på ett litet rivjärn. De kommer inte att ta foder som ligger på botten och kan ha svårt att ta foder som flyter på ytan. Pellets (0.5-2) och flingor går också att köra med och tar dom det så är det kalas!

Jag matar mina Tuka 10-15 ggr per dag. På arbetstid med en foderautomat jag gjort av en doserpump. Med automaten får de fryst plankton. På kvällarna köttigare foder.

De vill gärna ha bra cirkulation och helst ett ställe med laminärt vattenflöde så de kan stå och snappa foder som driver förbi i strömmen.

De vill ha bra vattenkvalite gärna SPS kvalite . Så det behövs överdimensionerad rening om man vill ha många av dessa fiskar. Jag kör också med filtervadd som byts dagligen (nästan) för att minska belastningen på systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans Nordberg här börjar jag skriva och innan jag är klar så skriver du det jag tänker!

Anthias är en stor grupp fiskar och vissa är definitivt svårare än andra. Finns flera faktorer som spelar in som t.ex föda, social struktur, miljö, djup, temperatur osv. I ett "normalt" korallkar med stark belysning och begränsad matning för att hålla nere nitrat mm så är det inte en bra idé att slänga ner anthias som naturligt lever på + 40 meter och mer eller mindre kontinuerligt plockar zooplankten ur strömmen. Jag har haft runt 7 olika arter av anthias och de som jag tycker har varit "enklast" är P. bartlettorum och P. squampinnis dvs de äter mer eller mindre allt man matar med, de funkar i ett starkt belyst kar och de ger ett harmoniskt intryck i karet så att säga. Andra anthias jag haft skulle jag nog inte ha i ett "korallkar" per se men erfarenheterna är sombekant olika.

Ett knep jag lärde mig från en mkt trevlig person här på guiden är att mata som bara den de första två veckorna för att få igång magarna osv på fisken - sedan kan man gå ner till fyra eller tom tre ggr per dag (har du mkt levande sten eller ett refugium så är det också ren hjälp). Men ju mer du matar - lite åt gången - ju bättre!!

- Mata ordentligt inte minst i början

- Inte för stark belysning (många arter)

- Stark ström

- Håll nere temperaturen

- Ska du ha flera så köp många för att sprida ut aggression, främst från hanen.

- Endast en hane... Dock skall sägas att jag hade flera hanar av P. bartlettorum o det funkade faktiskt...återigen för att aggressionen var utspridd på flera.

I all välmening!

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara ett dispar par kvar (hade 5st) dom gillar att hoppa fick jag lära mig...

Det var rätt lugnt med dom återstående bara man fick dom att käka flingfoder som nu verkar vara favoritföda. Jag kör frysfoder max 1 dag i veckan om ens de.

Jag har även (1) H.Borbonius och (4)Pseudanthias pleurotaenia, ingen altför frekvent hårdmatning i min burk däremot bra skummning o Vb sköts...

Har dock inga superfärger på alla SPS så jag kanske inte klassar som rådgivare;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har litet bättre erfarenheter av Anthiasarterna.

Jag har ett Squamipinnnispar som är minst 3 år. Den största delen av tiden har de fått mat en gång om dagen. De var 8 från början men den ledande hanen konkurrerade ut alla andra hanar snabbt. Så var det 4 fiskar kvar. Hanen dog efter ett år ungefär. Två honor färgade om till hane och den ena blev utkonkurrerad. Paret som är kvar verkar inte åldras nämnvärt så de kan jag nog ha kvar i ett antal år till.

Pseudanthias dispar har jag 10 + en okänd hona i samma stim. 7 hanar och tre honor. 2 försvann direkt i stora karet. Hanarna spelar nästan ständigt. De vande jag in i ett separat kar tillsammans med några Nemateleotris som visade dem vad torrfoder var för något. Två automatmatningar + frysfoder lever de gott på. En fantastisk fisk som alla är helt imponerad av.

Pseudanthias Tuka har jag litet sämre erfarenhet av. Jag har ett gäng separat (med nemateleotris) i ett kar på tillvänjning där jag tror de flesta kommer att anpassa sig. Den största fick jag aldrig att äta så de är borta nu och en till har dött. De gillar inte torrfoder något vidare men det verkar som att de minsta tar det bättre och kommer att klara sig. Men invänjningen till akvariemat verkar ta flera månader för tuka.

Den absolut bästa maten är i mina ögon fryst cyklops. Artemia är också gott men de går inte upp i vikt lika bra som på cyclops. Levande nykläckt artemia kan vara bra för att få dem att börja äta. Torrfoder bör vara smulat innan man lägger det i automaten.

Lika viktigt som maten är ett lugnt akvarium under tillvänjningen. Att hålla dem i grupp ser jag också som nödvändigt. En fördel är också om man får tag i små ex. Det är alltid de minsta som börjar äta i en grupp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att lite IRL bilder är på sin plats!

Jg tog en video av mina Tuka häromkvällen.

Jag köpte 7 st och 7 st äter!! (Tyvärr hade en gått och lagt sig när jag filmade)

I filmen får de riven pilgrimsmussla.

<object style="height: 390px; width: 640px"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=We5AQasvnwk?version=3"><param name="allowFullScreen" value="true"><param name="allowScriptAccess" value="always"><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=We5AQasvnwk?version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></object>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne jag kom att tänka på att det kanske skulle vara lite enklare att kika på anthias om man gjorde någon form av gradering på de olika arterna. Att ha en karta att utgå från kanske hjälper dig om du vill prova på anthias!

Jag hittade denna lista för ett tag sen på ett annat forum och jag tycker att den stämmer hyffsat! Några kanske inte är så lätta att få tag i men listan ger ju en fingervisning.

Jag har själv haft ett 10-tal i listan (T), men har någon mer/annan erfarenhet så kanske det är läge att vi gör ett levande dokument av denna lista och kompliterar med andra arter! Allt för att hjälpa den som är fundersam.

Enkla:

squampinnis

bartlettorum T

kashiwae

Inte riktigt enkla:

ignitus T

fasciatus (blir stora)

Serranus latus T

Lite utmaning:

dispar T

pulcherrimus T

randalli T

pleurotaenia (blir stora)

bimaculatus (blir stora) T

Svåra:

honor ventralis

lori

paravirostris T

smithvanizi

pictilis T

Mycket svåra:

tuka T

pascalus

hanar ventralis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår ifrån att du har kikat på de mindre arterna av anthias så som tex Dispar, Tuka, Lori, Parvorostris och så vidare när du sett att det varit svårt att hålla dem. Jag utgår ifrån dessa anthias här nedan. Dessa fiskar är svåra och kräver att man skapar förutsättningar för dem som gör att de kan trivas. Men man kan med några enkla medel få dem att trivas och bli otroligt vackra inslag i ett akvarium.

Det viktigaste när det gäller anthias är att de kräver regelbunden tillgång till smått foder! Mat ofta i små mängder av rätt sort. Bosmider, cyclops, red plankton, dafnier, artemia, mysis, räkor, pilgrimsmussla och annat köttigt från havet. Är fodret större än 2 mm så kan du köra i stavmixer eller om det är fryst riva på ett litet rivjärn. De kommer inte att ta foder som ligger på botten och kan ha svårt att ta foder som flyter på ytan. Pellets (0.5-2) och flingor går också att köra med och tar dom det så är det kalas!

Jag matar mina Tuka 10-15 ggr per dag. På arbetstid med en foderautomat jag gjort av en doserpump. Med automaten får de fryst plankton. På kvällarna köttigare foder.

De vill gärna ha bra cirkulation och helst ett ställe med laminärt vattenflöde så de kan stå och snappa foder som driver förbi i strömmen.

De vill ha bra vattenkvalite gärna SPS kvalite . Så det behövs överdimensionerad rening om man vill ha många av dessa fiskar. Jag kör också med filtervadd som byts dagligen (nästan) för att minska belastningen på systemet.

du skriver att du kör delvis med doserpump , är det att du blandar upp en mix smått foder som du "laddar" dagligen i en mindre behållare ? har själv en kanal ledig i daxläget så tillvägagången på foder problemet är intressant..

jag kör ett helt mixat korallrev med spser , lpser , mjukisar, skivor , knappar osv.. i daxläget har jag lite förmånga kirurger men på lite sikt så kanske man tar o provar anthias , när tillfället dyker upp, men vill läsa på innan ett sådant ryck uppstår.

när dagen kommer så väljer jag nog en av dom enklaste varianterna.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det inspirerar Manne! Anthias är mycket trevliga fiskar och varje korallburk behöver några.

Så börja med några av de enklare som du skriver, min favorit är bartlettorum som jag varmt kan rekomendera. Den behöver inte heller så många utfodringar per dag.

Min "automat" består av en bunke som jag fyller med ca 5-6 dl vatten och tinade cyclops och redplankton. Fodret sjunker ju till botten så för att röra om så har jag en luftpump som rör om i bunken samtidigt som doserpumpen går. Använder en digital timer som jag kan ställa in på minuter. Sen går den 1-2 minuter varje timme mellan 9.00 och 16.00. Funkar kalasbra.

Jag använder Ocean Nutritions foder då detr är så rent att jag inte behöver skölja det innan jag använder det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det inspirerar Manne! Anthias är mycket trevliga fiskar och varje korallburk behöver några.

Så börja med några av de enklare som du skriver, min favorit är bartlettorum som jag varmt kan rekomendera. Den behöver inte heller så många utfodringar per dag.

Min "automat" består av en bunke som jag fyller med ca 5-6 dl vatten och tinade cyclops och redplankton. Fodret sjunker ju till botten så för att röra om så har jag en luftpump som rör om i bunken samtidigt som doserpumpen går. Använder en digital timer som jag kan ställa in på minuter. Sen går den 1-2 minuter varje timme mellan 9.00 och 16.00. Funkar kalasbra.

Jag använder Ocean Nutritions foder då detr är så rent att jag inte behöver skölja det innan jag använder det.

förstår precis hur din matarstation funkar.. en halvliter osmosvatten o någon tärning mat av varierad art i en behållare så är man en bra bit på väg då.

en lite mer tekninsk variant på den frysta "colaflask" varianten.

har dina anthias "fattat" vilka tider fodert kommer ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En fisk som skulle vara intressant att se hur den funkar med din "matare" Tommy är Serranocirrhitus latus. Den är ju tålig men försiktig och i min burk har den tappat i konkurrensen om käket. Med ditt system kan de säker gå jättebra.

Fantastiskt vacker fisk tycker jag. Hökfisk eller Anthias? Ja, säg det...

Ändrat av Capote
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tror jag skulle fungera bra Anders. Mataren trycker ju ut rätt mycket cyclops per matning som flyter runt i hela karet under några minuter innan den är uppäten!

Har haft den och håller med om att den blir väldig lätt undantrykt av aktivare fiskar, men visst är den fin!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har 3 st Pseudanthias dispar och det fungerar hittils bra, har vant av dom på frystfoder (mest för att använda foderautomat vid behov) och matar nu enbart med torrfoder som cyclopeeze och nls som dom nu tillslut äter, har bara dessa tre mest för att minimera belastningen på akvariet och de går fint ihop med en grupp chromis, mina får mat 3-4 ggr per dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fisk som skulle vara intressant att se hur den funkar med din "matare" Tommy är Serranocirrhitus latus. Den är ju tålig men försiktig och i min burk har den tappat i konkurrensen om käket. Med ditt system kan de säker gå jättebra.

Fantastiskt vacker fisk tycker jag. Hökfisk eller Anthias? Ja, säg det...

Denna tycker jag personligen är den lättaste av anthiasarna. Jag matar en gång per dag med en blandning av både torrt och blött foder och visst hänger den med även om den kan vara blyg. Nu har jag inte så mycket stor fisk men de två kirurgerna jag har kan stressa ordentligt vid matdags. Under de senaste 3 åren har denna fisk aldrig saknats hos mig - den är helt enorm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har tänkt att skaffa mig en grupp med squamipinnis såsmoningom, och jag undrar hur många man ska ha? finns det något antal som funkar bäst? kan man införa nya individer eftersom eller måsta alla i samtidigt?

(Har ett 720l med 5st fiskar nu än så länge)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...