GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

VÀlkomna till min nya trÄd "JohanP:s 620 liters system" :W:

Jag har, efter att ha fastnat i den underbara saltvattensakvaristiken genom ett RSM 130, Àntligen börjat komma igÄng pÄ allvar med min nya set-up.

Huvudkaret blir en kub med mÄtten 70x70x70. Under kuben skall jag ha Ballingdunkar pÄ 25 liter. Sidan om detta kommer ett fraggkar pÄ 100x60x35. Under fraggkaret skall sumpen stÄ och denna blir pÄ ca 100 liter. Hela hÀrligheten skall kopplas samman till ett system.

Jag kommer i huvudsak ha smÄ fiskar i kuben och inriktningen blir SPS:er, LPS:er, Zoa:s och Ricordeor -Tummen upp

Fraggkaret kommer att vara just ett funktionellt fraggkar och dÀrför vet jag inte exakt vilken typ av djur jag ska dÀr bortsett frÄn alla hÀrliga koraller.

Jag hoppas med denna trÄd kunna bjuda pÄ ett och annat hyfsat foto framöver och dessutom fÄ era tankar och ideér om min set-up.

post-4230-14468920798071_thumb.jpg

• Svar 132
  • Visningar 16,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat

vackert =)

jÀklar vad du har putsat pÄ mitt gamla kar ser ut som nytt ju.

kommer följa trÄden med stort intresse

/Marcus

Postat

HÀrligt johan ! Har vÀntat lÀnge pÄ denna trÄd !

Mvh Manne

Postat

Äntligen! ;)

Hör gÀrna av dig om du behöver hjÀlp med att fÄ det pÄ plats eller nÄt.

Postat
  • Författare

Tack för ditt erbjudande J0nas :smiley20:

Jag har ju hittils inte kunnat hÄlla nÄgon arbetsstakt med mitt projekt dÀr det gÄr att sÀga den dagen gör vi det och det.................;)

DÀremot kommer du bli bjuden nÀr det skall invigas/skÄlas in :partyparty

Postat
  • Författare

Ja, du har verkligen vÄrdat det vÀl nÀr du hade det. Jag skall försöka göra nÄgot riktigt bra av det.

vackert =)

jÀklar vad du har putsat pÄ mitt gamla kar ser ut som nytt ju.

kommer följa trÄden med stort intresse

/Marcus

Postat
  • Författare

Nu precis blev jag klar med överrinningsbalkongen och montaget av BTN slimline bakgrunden.

Inga större missöde trots att jag inte anser mig vara hÀndig direkt. Kanske jag kompenserar det lite med att i alla fall vara noga (och lÄngsam):skrattar:

Elstripsen Àr jag skitnöjd med :nöjd:. Jag fick en tanke, och i bÀsta fall fungerar det precis som jag tÀnkt mig vilket jag tror. De skall fungera som ankare för mina LS staplade revpelare.

Jag har en hel del LS i bra storlek och i riktigt snygga formationer. NÀr jag sedan gör min "scape" kan jag borra enstaka LS, trÀ en elstrip igenom och lÀnka samman den med den nÀrmsta som sitter fÀst i slimlinen. LS:ens tyngd skall sjÀlvfallet fördelas nerÄt i revpelaren men i sida tror jag detta fungera utmÀrkt.

post-4230-14468920832598_thumb.jpg

post-4230-14468920832907_thumb.jpg

post-4230-14468920833173_thumb.jpg

post-4230-14468920833414_thumb.jpg

post-4230-14468920833667_thumb.jpg

Postat

vackert.. snart dax o flytta över allt sÄ ju! lite rördragning bara.!

mvh manne

Postat

Och jag som trodde jag utvecklat BTN tekniken till max (Manne vet vad jag menar) Detta var ju lysande Johan!

MVH Lasse

Postat
  • Författare

HÀrligt att fÄ lite credits och intryck av att Àven en riktigt rutinerad saltis tror pÄ idéen.

Ja, det kommer ju att bli mitt sÀtt att slippa hÄlla pÄ med olika rörkonstruktioner inne i scapingen. I och med att avrinningsbalkongen lutar mot framrutan i karet sÄ gick mina tankar igÄng med att det borde gÄ att utnyttja pÄ nÄgot vettigt sÀtt.

Och jag som trodde jag utvecklat BTN tekniken till max (Manne vet vad jag menar) Detta var ju lysande Johan!

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Tack Gustaf.

Ja, jag tror faktiskt att det kan bli kanon. Har först nu nÀr den nÀstan stÄr pÄ plats insett hur maffigt det Àr med en hyggligt stor kub :ler:

Trevligt med kub! ser bra ut! :smiley20:

//Gustaf

Postat

Riktigt smart det dÀr med stripsen:smiley20: kommer nog att bli en mÀktig kub detta.

/Thomas

Postat
  • Författare

"HĂ€ndig" med modifikation ;)

Har precis sprÀckt framrutan pÄ det som skulle bli sumpen :smiley5:

Skulle bara Dremla bort en bit pÄ 100x7 cm i ovankant pÄ karets framsida för att fÄ ner höjden frÄn 40 cm till 33 cm. Detta för att lÀttare kunna fÄ in allt man vill ha i sumpen.

Nu har jag i stÀllet skurit ut den trasiga rutan och skall bestÀlla en ny i morgon.

Allt gÄr inte som pÄ rÀls...................tur man Àr van :skrattar:

Inga större missöde trots att jag inte anser mig vara hÀndig direkt. Kanske jag kompenserar det lite med att i alla fall vara noga (och lÄngsam):skrattar:QUOTE]
Postat
  • Författare

Tackar.......ja, jag hoppas den blir mÀktig. Har funderat lite mer pÄ scapen idag och jag tror det kan bli lite udda och nytÀnkande.

Riktigt smart det dÀr med stripsen:smiley20: kommer nog att bli en mÀktig kub detta.

/Thomas

Postat
"HĂ€ndig" med modifikation ;)

Har precis sprÀckt framrutan pÄ det som skulle bli sumpen :smiley5:

Skulle bara Dremla bort en bit pÄ 100x7 cm i ovankant pÄ karets framsida för att fÄ ner höjden frÄn 40 cm till 33 cm. Detta för att lÀttare kunna fÄ in allt man vill ha i sumpen.

Nu har jag i stÀllet skurit ut den trasiga rutan och skall bestÀlla en ny i morgon.

Allt gÄr inte som pÄ rÀls...................tur man Àr van :skrattar:

men se dÀr.. inget farligt direkt.. mindre kul om borrningen hade sluntit lite..

mvh manne

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Ja, det blev ett litet uppehÄll i projektet men nu skall det rulla pÄ som berÀknat/önskat.

Har dragit PVC idag och fÄtt karen/stÀllningarna pÄ plats. Som ni kan se har jag lite PVC delar kvar att montera. En kran skall monteras pÄ 25:an ner till skummarfacket, tillflödet skall fixas sÄ att det kommer över kammen samt slang och koppling till returen skall sÀttas dit.

Är det nĂ„got i övrigt som nĂ„gom tycker ser konstigt eller rent av fel ut?

post-4230-1446892095166_thumb.jpg

post-4230-14468920951838_thumb.jpg

post-4230-1446892095202_thumb.jpg

post-4230-14468920952189_thumb.jpg

Postat

En förbÀttring att komma med :)

De röret du ska ha ner till sumpen ha det med lite fall, det finns risk av ev luft samlas i de lÄnga horisontella rören och stoppar upp flödet. Har man lite fall sÀg 1cm/m sÄ vandrar luften uppÄt. Minsta förminskning i röret gör att det pumpas upp mer vatten Àn den hinner svÀlja

/c

Postat
  • Författare

Tack för tipset Wrang.

Jag har ju ett 32 mm:s rör med fritt fall och ett 25 mm:s rör med kran, bÄda Àr avrinning. GÀller detta med sÄ pass mycket fall som 1 cm/m Àven om man kör med tvÄ rör?

Jag har 5-7 mm fall pÄ en strÀcka av ca 2 m. Skall jag öka pÄ med mer fall, för möjligheten finns, bÄde nu och senare?

En förbÀttring att komma med :)

De röret du ska ha ner till sumpen ha det med lite fall, det finns risk av ev luft samlas i de lÄnga horisontella rören och stoppar upp flödet. Har man lite fall sÀg 1cm/m sÄ vandrar luften uppÄt. Minsta förminskning i röret gör att det pumpas upp mer vatten Àn den hinner svÀlja

/c

Postat

Ser bra ut johan! Bara o bygga klart det idag , tittar gÀrna förbi om tiden finns. Saknar du nÄgot sÄ sÀg till.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat
  • Författare

SÄ dÀr ja, nu har jag byggt om de bÄda avrinningsrören sÄ att jag har 1 cm fall per meter. Jag stÄr inte ut med tanken att inte göra sÄ rÀtt som möjligt frÄn början.

Det var lite pyssel kan man sÀga att sÄga av de vertikala rören bakom kuben :jÀvul:

Nu skall jag börja dÀr jag skulle i morse, nÀmnligen med att fÄ till rörbitar/slang ner i sumpen och likasÄ den biten som skall upp över kammen.

Postat
  • Författare

Tack för det Manne, du Àr vÀlkommen precis nÀr du vill och har lust. SlÄ en signal bara sÄ att jag Àr hemma.

Saknar nÄgot.................ja, förstÄnd -skrattar hysteriskt och bÀttre förmÄga att bygga utan att behöva tÀnka och mÀta -in absurdum-. Jag förstÄr vad du menade nÀr du sade att "man saknar alltid saker nÀr man berÀknar vad man behöver i PVC delar". Rör har jagŽgott om men 45 och 90 graders böjar Àr nÀstan slut, och dÄ har jag inte satt ett enda rör till kommande fraggtank ;)

Ser bra ut johan! Bara o bygga klart det idag , tittar gÀrna förbi om tiden finns. Saknar du nÄgot sÄ sÀg till.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.