Gå till innehåll

Diod - LED - delar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Se ju riktigt bra ut. Är tankten att du ska ersätta din MH med led också?

Önskan är det på sikt, har kollat på maxspect led ramp även till detta kar men två ramper med styckpris på 9500 och då fortfarande inte veta om jag blir nöjd med mängden ljus ramperna ger. Min ekonomi tillåtet inte ett sådant köp som det är nu.

Är dock skitnöjd med testbygget. Helt underbart blåljuse det blir av cree dioderna.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

resultatet:

mh'n slockande för en stundsen , t5orna hjälpte jag till o släcka lite tidigt.. kvar blev.

* 12 dioder Royal Blue XP-E driven @ 980mA *

[ATTACH]52004[/ATTACH]

helt otroligt vad dioderna kan leverera.!

akvariets mått är 2m brett , 60 högt 50 djupt.

dioderna sitter med ca 14,5 cm mellanrum över en bredd på 160cm från första till sista dioden.

direkt notis:

om jag jämnför med något gammalt t5 80w aquamedic "Blue" rör som sitter i mh/t5 kombon så får jag bara äckelrör i huvudet.. dioderna bankar skiten ur t5orna..

tittar ni noga på bilden så ser ni fyrkantsröret buntat i framkant på stora rampen.

mvh manne

Riktigt bra :) kan vi få en bild på MH + led med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra :) kan vi få en bild på MH + led med?

kan nog ta en bild idag men skillanden med LEDen är inte grymt stor men ack så fin istället ang färgerna.. LEDen plockar bort en den av det gula ljuset som mina Mh lampor levererar.. 16Kk det är otroligt egentligen vad 36w royal blue kan blidra med i förhållande till mina 750W mh.

står man o tittar på karet o tänder LED listen så ser man direkt skillnaden , det blir snyggare färg i karet , men tror inte jag kan återspegla det med en kamera.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grymt ljus manne . vad har ditt bygge gått på ? skulle vara intresant att veta

lite grovt räknat så 1400 totalt ungefär.. då har jag valt senaste cree royalblue dioden.(1000mA) frakt från usa (rapidled) , kylfläns från bauhaus.

ska dock tillägg att jag inte monterat någon lins ännu.. känns inte nödvändigt.. där kan man räkna bort en liten slant*12..

lite rufft så handlar det om ca 100kr/diod och då handlar det om dimbart alternativ , går o komma billigare undan..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde mitt DIY från tidigt morgon ca 08 till strax över 24:30 , då det blev lite nattsudd här.. verkar inte vara några problem alls med värmen så fyrkantsröret verkar utan några problem hantera värmen från LEDsen.

man kan sätta tummen på röret bara 1 cm från LEDen o känna att det är ljumet.. absolut inte varmt..

har som sagt en fläkt på gavlen sen tidigare o en på baksidan av akvariet.. då Mh'n annars höjer tempen i karet lite väl mycket..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att själv ha upplevt ljuset från denna konstruktion så kan jag bara intyga att det är ett väldigt trevligt ljus, både med och utan MH igång. :)

Färgerna på korallerna blir som de under en Maxspect i enbart blåljus (inte så konstigt iofs) som iaf jag gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så trevligt det blev!

Hur många dioder skulle det behövas för att ersätta MH'n i runda slängar?

kan inte svara på den frågan rakt ut.. men sett bilder på dom som kört 36 resp 48 dioder o har väldigt gott om ljuse.. slår säkert en 150w mh..

men ur min egen erfarenhet då , jag ersatte en mh/t5 kombo 250w +2*24wt5 med en Maxspect LED på 160w , då blev det mindre ljuse med LED rampen ur min synvinkel, inte samma spridning som med en mh reflektor.. men så mycket härligare ljuse ur min smak. blåljuset går inte o förklara..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

info om bygget då.

kylningen verkar inte alls vara ett problem just nu.. kommer att anskaffa 12st 3w cree "royal blue" till från rapidled.. väntar bara på ev sambeställing..

Driver har jag redan sen innan.

Planen är att helt enkelt motera in en diod mellan dom befintliga dioderna.. så dom får ett CC mått på runt 7,3 cm o se vad profilen orkar med.. har ju möjligheten Senare att dimma ner dioderna vilket borde göra så att det utvecklas mindre värme?.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar man bli lite trött på detta... Kopplade nu in min andra omgång med leds. Allt fungerade bra i 5minuter, sedan slocknade det... Stängde av den, kollade alla anslutningar att inget var löst etc... kopplade in allt igen så fungerade alla leds utan en i mitten i ca 10 sekunder så slocknade allt :(.....

Några idéer vad som är fel? Hur tycker ni man ska gå vidare med felsökningen av detta? spontant känns det som att det är drivaren det är fel på men då jag inte kan elektronik (detta är ju mer eller mindre plug and play med deras färdiga paket) vet jag inte riktigt hur jag ska kolla alla värden etc :(.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle drivelektroniken påverka den LED'en som inte lyser i mitten menar du?

Rent spontant låter det som om något stänger av för att skydda resten från att ta skada.dela slingan i grupper om minsta antal dioder och se vilken / vilka grupper som uppför sig på samma sätt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar man bli lite trött på detta... Kopplade nu in min andra omgång med leds. Allt fungerade bra i 5minuter, sedan slocknade det... Stängde av den, kollade alla anslutningar att inget var löst etc... kopplade in allt igen så fungerade alla leds utan en i mitten i ca 10 sekunder så slocknade allt :(.....

Några idéer vad som är fel? Hur tycker ni man ska gå vidare med felsökningen av detta? spontant känns det som att det är drivaren det är fel på men då jag inte kan elektronik (detta är ju mer eller mindre plug and play med deras färdiga paket) vet jag inte riktigt hur jag ska kolla alla värden etc :(.

Vilken driver kör du med ? Känns som du kör på med förmycket ström så dioderna inte pallar med det

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka vita leds är det som gäller?

Det andra problemet är ju att hitta vettiga drivare.

Kolla på rapidled.com , där har du lite gott o blandat.

Xp-g leds i cool white är väl vanligast just nu som vita leds , pallar med 1000mA

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken driver kör du med ? Känns som du kör på med förmycket ström så dioderna inte pallar med det

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kör den där nåntingwell 35-700 eller vad den heter, den som ingick 12leds paketet de säljer på rapidled... den som inte är dimmbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle drivelektroniken påverka den LED'en som inte lyser i mitten menar du?

Rent spontant låter det som om något stänger av för att skydda resten från att ta skada.dela slingan i grupper om minsta antal dioder och se vilken / vilka grupper som uppför sig på samma sätt.

B!

vaknade tidigt idag på morgonen och testade lite grann... nu fungerar allt utom leden i mitten som förmodligen är död. det som oroar mig är random avstängningarna som hänt tidigare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla alla lödpunkter, se till så att det har fäst ordentligt mellan diod och kabel, och inte bara "oxiderat" ihop. Vicka på alla kablar en extra gång utan att vara våldsam, se så ingen rör på sig.

Jag har inte lött, jag kör på deras sladdar som man skruvar fast, har ryckt lite i alla kablar så vet att dom sitter :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla noga så du inte någonstans har en brygga mellan löddning och skruvar, lätt hänt. Borsta bort all flus och rengör runt lödda ytor. Kolla var lödd punkt för sig och mät mot kylarfläns så det inte finns någon kontakt med en pipare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...