Gå till innehåll

kylfläns - LED


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Daniel: för separata kylflänsar kolla detta bygge för inspiration.

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18011932&postcount=53

Inspirerande bygge! Riktigt snyggt. Min idé är dock att LEDarna inte ska vara fast monterade i rampen utan gå att flytta runt.

Ni som köpt kylfläns, nya eller begagnade, vad har kylflänsen kostat per led som den klarar av att kyla?

Vore fortfarande nyfiken på något exempel på detta. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har funderat på att använda sig av skalet/höljet till ett gammalt bilstereoslutsteg? Borde kunna fungera tycker jag och går säkert få tag i kasserade ganska lätt?

För att spinna vidare på detta lite undrar jag om någon har någon tanke på fler ställen där man kan få tag i någon form av metall som kan agera kylflänsar? Funderar på att se om man inte kan få tag i ett gäng processorkylflänsar, vilken som bör fungera ypperligt, helt passivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bilderna som lovades.

Första bilden är på "Kylflänsen" uppifrån.

Andra bilden är på den från sidan

Tredje är på hur den ser ut under

Fjärde bilden är bara för att ge en liten bild på hur de är ihopsatta.

Delarna är köpa på Hornbach Skruvar och värmeledande epoxy hade jag hemma. Så totala kostnaden blev 320kr för en ganska rejäl bit aluminium. Vågar inte riktigt säga hur mycket det är men för info så är det

2st 3mm x 80mm (40+40 då det är en L profil) X 1000mm och

2st 2mm x 80mm (40+40 då det är en L profil) x 1400mm

om det är någon som verkligen vill veta hur mycket alumnium det faktiskt är och vill räkna på hur mycket det leder :).

oqvevl.jpgor1mdj.jpg5v7o80.jpg28kok8j.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår hur du tänker det hela.. frågan är vilken kyl förmåga "flänsen" nu har..som jag fattat det så ska flänsen ha så mycket yta som möjligt för att leda bort värmen från hotspoten under LEDen, därav så många "vingar" som i sin tur kan ventileras med en fläkt.

själv har jag nu hittat en site där dom använde i princip en fyrkantsprofil och sen satt en vass fläkt som tycker in luft i röret o ut på andra sidan.. fläkten ska vara från en platt tv typ.. radial fläkt , finns snarlika som datortillbehör också..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vi får se helt hur detta går när jag får tummen ur att använda denna... Jag har ändp bara tänkt ha 14x3W på denna så tror inte värme blir ett problem, jag har sett några bilder på folk i USA som kör på en 4x30x100mm aluminium stång med aktiv kylning så i värsta fall så slänger jag på en fläkt uppe på som blåser ner på den så bör det gå bra. Och skulle jag sedan känna att jag vill lägga till några fler leds så kan jag bara köpa ett paket från ebay med 40st (kostar ca 300kr till) små kylflänsar som jag limmar inne i "armaturen" så fungerar det säkert jätte bra :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vi får se helt hur detta går när jag får tummen ur att använda denna... Jag har ändp bara tänkt ha 14x3W på denna så tror inte värme blir ett problem, jag har sett några bilder på folk i USA som kör på en 4x30x100mm aluminium stång med aktiv kylning så i värsta fall så slänger jag på en fläkt uppe på som blåser ner på den så bör det gå bra. Och skulle jag sedan känna att jag vill lägga till några fler leds så kan jag bara köpa ett paket från ebay med 40st (kostar ca 300kr till) små kylflänsar som jag limmar inne i "armaturen" så fungerar det säkert jätte bra :).

låter som du har koll på läget.. men bygg på så vi får se en testversion här i tråden med någon bild också..

om du hade lagt ett "lock" på flänsen o sen en fläkt i mitten på den som suger ut luften uppåt.. dvs inluft från gavlarna, o sen när den är som varmast , ut genom fläkten i mitten uppåt.. hoppas du förstår..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som du har koll på läget.. men bygg på så vi får se en testversion här i tråden med någon bild också..

om du hade lagt ett "lock" på flänsen o sen en fläkt i mitten på den som suger ut luften uppåt.. dvs inluft från gavlarna, o sen när den är som varmast , ut genom fläkten i mitten uppåt.. hoppas du förstår..

mvh manne

Tjena, jo jag förstår precis hur du menar, dock vill jag undvika fläktar om möjligt så testar detta först. jag börjar nog nu mot helgen, så får vi se hur det blir :).

MVh

Reuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jo jag förstår precis hur du menar, dock vill jag undvika fläktar om möjligt så testar detta först. jag börjar nog nu mot helgen, så får vi se hur det blir :).

MVh

Reuben

ta då lite bilder på bygget o kanske ett schema över kabeldragningen.. kul o se hur andra löser det.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En LED-armatur byggd av alu-profiler vill jag också bygga! Måste bara sätta upp ett nytt akvarium först... :)

tror du på idén ? jag kollade på rapidled om deras heatsink , deras 4 tummare , bör ju vara ca 10cm bred , hade 11 vingar..

själv hade jag fått köpa ett par tre sådana o koppla på längden för att bli nöjd. o pris därefter :(

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du på idén ? jag kollade på rapidled om deras heatsink , deras 4 tummare , bör ju vara ca 10cm bred , hade 11 vingar..

själv hade jag fått köpa ett par tre sådana o koppla på längden för att bli nöjd. o pris därefter :(

Jag är ingen ingenjör så hur man räknar på sådana här saker är ett mysterium för mig. Men kylflänsen på mitt hemmabygge med 24 x 3W Cree räcker gott och väl som helt passiv kylning så den verkar vara overkill. Så kan man acceptera några små datorfläktar borde man kunna gå ner rejält i kylflänsstorlek. Så jag tror på aluprofiler - fyrkantsrör med fläktar i ändarna är nog bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen ingenjör så hur man räknar på sådana här saker är ett mysterium för mig. Men kylflänsen på mitt hemmabygge med 24 x 3W Cree räcker gott och väl som helt passiv kylning så den verkar vara overkill. Så kan man acceptera några små datorfläktar borde man kunna gå ner rejält i kylflänsstorlek. Så jag tror på aluprofiler - fyrkantsrör med fläktar i ändarna är nog bäst.

oki, min plan är att prova ett fyrkantsrör 40*40 2mm gods. alu givetvis..

en lagom lång bit på 180cm hade passat klockrent att haka på min befintliga ramp..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många leds har du tänkt ha?

har inte exakt bestämmt det.. ett projekt som får ta lite tid.. det som ligger i direkta tankarna är en beställning som är gjord.. 2 st drivers för 12st XP-E royalblue dioder stycket.. antalet LEDs som kommer med är för tillfället okänt , men vet att där är minst 12 för en provstart.

ska ha en rad royal blue i slutändan , hur pass tätt mellan dioderna vet jag ej , men planen är att fylla ut hela längden dock.

tittar på XP-E resp XR-E dioder , har beställt den dyrare som prov just nu.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tyvärr får det vänta lite med info om hur allt går... hade lött allting utan sista + och minus då jag körde tester föra att kolla hur varm den blev... Ledsen var igång i CA en timma och aluminiumet blev inte särskillt varm, kanske en 50 grader... Hur som helst, lödde fast sista delen och slog på den så hände inget... sen såg jag mitt misstag... hade lött på fel och sprängt alla leds ser det ut som :( Beställde just 14 leds till så får vi sova innan vi ger oss på detta igen efter en lång arbetsdag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tyvärr får det vänta lite med info om hur allt går... hade lött allting utan sista + och minus då jag körde tester föra att kolla hur varm den blev... Ledsen var igång i CA en timma och aluminiumet blev inte särskillt varm, kanske en 50 grader... Hur som helst, lödde fast sista delen och slog på den så hände inget... sen såg jag mitt misstag... hade lött på fel och sprängt alla leds ser det ut som :( Beställde just 14 leds till så får vi sova innan vi ger oss på detta igen efter en lång arbetsdag...

låter som lite trötthet kom in där, men går verkligen alla ledsen ? , det är inte så att första sprängs o sen brötit/brytit kretsen ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tyvärr får det vänta lite med info om hur allt går... hade lött allting utan sista + och minus då jag körde tester föra att kolla hur varm den blev... Ledsen var igång i CA en timma och aluminiumet blev inte särskillt varm, kanske en 50 grader... Hur som helst, lödde fast sista delen och slog på den så hände inget... sen såg jag mitt misstag... hade lött på fel och sprängt alla leds ser det ut som :( Beställde just 14 leds till så får vi sova innan vi ger oss på detta igen efter en lång arbetsdag...

Har du kört i serie borde det bara vara en som har gått, bara att leta upp vilken.

Behöver ju inte vara första som går utan den med sämst prestanda

Sova en stund och ta nya tag

**EDIT**

Såg att du redan felsökt, tråkigt att det är flera som bränt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...