Gå till innehåll

kylfläns - LED


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser inte ut som jag hittar en riktigt lång fläns som jag skulle vilja ha. O såga aluflänsar på längden är inte min grej..

Verkar som man kan beställa från uk företaget, men frakten hade nog varit astonomisk isf.

Drömflänsen är 1800*50*50 , för en lång rad med dioder.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om du delar upp den på tre då, så kan du väl få ner frakten en del?

Även om vikten är den samma så borde frakten kunna sänkas då de kan göra ett kortare paket av det. Sen kan du ju skruva ihop dem med en skena på plats. Jag hade nog kunnat skaffa två 900x50mm bitar som du hade kunnat limma på i botten med termiskt lim också om du hade velat ha det, så hade du fått en sammansatt bit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge, kan du ordna sagda bitar i minst 5mm koppargods, så skulle det vara en smart ide ur funktions-synpunlt med. Helst ska det monteras med bultförband för att ge optimal prestanda, men kopparn sprider värmen jämnare över botten på kylflänsen så att den kan göra sitt jobb effektivare. (Värmeledande pasta/lim's förmåga att leda energi från ett media till ett annat är avhängigt hur bra kontakt de har med varandra. Optimalt är så lite pasta som möjligt, och så högt tryck som möjligt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kommit så långt att jag kontaktat företaget i uk. Allt är i köp stadiet, beställning från rapidled kommer nog o göras senast i helgen nu när Janne har fått säga sitt.

Det smidigaste vore o ta en förborrad o gängad heatsink från rapidled också, dock bara för testets skull isf. 60 dollar till. Då deras mått inte motsvarar mitt mål i slutändan.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge, kan du ordna sagda bitar i minst 5mm koppargods, så skulle det vara en smart ide ur funktions-synpunlt med. Helst ska det monteras med bultförband för att ge optimal prestanda, men kopparn sprider värmen jämnare över botten på kylflänsen så att den kan göra sitt jobb effektivare. (Värmeledande pasta/lim's förmåga att leda energi från ett media till ett annat är avhängigt hur bra kontakt de har med varandra. Optimalt är så lite pasta som möjligt, och så högt tryck som möjligt.)

B!

Skillnaden koppar/aluminium är rätt så liten i detta sammanhanget, och aluminium kostar rätt mycket mindre. Ett tunt lager pasta hade varit en förutsättning för bästa värmeledningsförmåga, helt klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har ett svenskt tips på försvarbart inköp av kylfläns ?

Planen är att kunna hänga upp en fläns längsmed befintlig mh/t5 ramp och ha en rad med royal blue dioder kopplade via mean well driver till en ghl dator.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har ett svenskt tips på försvarbart inköp av kylfläns ?

Planen är att kunna hänga upp en fläns längsmed befintlig mh/t5 ramp och ha en rad med royal blue dioder kopplade via mean well driver till en ghl dator.

Jag är med intresserad av denna fråga.

Aluminiumflänsar typ 30cm långa å 5cm breda....

Manne. Har du hittat nån DALI styrnings LED-Driver eller hur var det tänkt att styra dina LED`s från GHL datorn.

Fick genast upp suget att bygga om sin HM lampa å ta ut sina 8watts T5 å komplettera med LED istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är med intresserad av denna fråga.

Aluminiumflänsar typ 30cm långa å 5cm breda....

Manne. Har du hittat nån DALI styrnings LED-Driver eller hur var det tänkt att styra dina LED`s från GHL datorn.

Fick genast upp suget att bygga om sin HM lampa å ta ut sina 8watts T5 å komplettera med LED istället...

Har sett att dom använder ett litet kort LBP något på reefcentral för att då ut styrning till två led drivers.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu letar efter kylflänsar så kanske detta vore en lite fräckare idé med dessa flänsarna för resp. platta med dioder på.

http://www.coolinnovations.com/products/heatsinks/surface-mount-devices

jag har inte kollat upp deras kylkapacitet men om det verkar intressant så kan du ju kolla upp det.

De har en del olika varianter. som kan bli ganska snyggt o lite ovanligare.

man hade kunna hänga dem i stållinor/vajer.

Cool%20innovations%20radiators%2001.jpgrlcp_020909c.jpgpr14698.jpgeccd2328753195ea1086a88b89c501fa.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elfa har kylflänsar, men dom är dyra.

Jag gjorde som Claes föreslog o handlade från Tyskland, resultatet var att jag fick 10 flänsar av samma typ o storlek som på Elfa men jag betalade samma pris som frakten hade kostat för en kylfläns på Elfa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elfa har kylflänsar, men dom är dyra.

Jag gjorde som Claes föreslog o handlade från Tyskland, resultatet var att jag fick 10 flänsar av samma typ o storlek som på Elfa men jag betalade samma pris som frakten hade kostat för en kylfläns på Elfa.

//NiXoN

varifrån köpte du dina kylflänsar, webbsida?

sen till thore: har du inte flänsar på får väl du ha bra med kräm i fläktarna eller?

o då blir det väl inte direkt tyst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.led-tech.de/en/High-Power-Supply/LED-Profile-CoverLine/CoverLine-Aluminium-LED-Profile-LT-1512_106_151.html

precis en sådan man skulle vilja ha , men jag tror inte att profilen är tillräckligt stor , 20*35 mm känns klart i underkant för den värme som bildas.. men vi är helt klart på rätt väg.. o denna köptes /per meter.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...