Gå till innehåll

får inte upp PH värdet i ny burk


sm6xvz

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla detta e min första post.

Är nybörjare inom salt. Har hållt på massa med Malawi innan......

Men läste en del om salt ett bra tag innan jag skaffa ett (Daniel Knops bok massa i forum osv)

Nu till sak.

Har ett RSM130 som jag haft igång nu i ca 3veckor.

kör med ca 20kg levande sten. och Osmos, samt Tropic Marine salt.

Funderar på att i helgen skaffa bottensubstrat, Å lite sniglar för det drar väl igång systemet lite om jag inte fattat fel...

Jag vet att det tar tid att köra in karet osv men oroar mig lite för pH värdet som legat så gott som konstant sen jag starta burken

Jag är ju inte super haj på alla värden så rådfrågar lite här. Hur sak jag bättra på pH tänker jag på i första hand....

Har sett massa snäckor och en krabba som lever bland stenarna.

salinitet 1,023

dKH 8

pH 7,6

NH4 <0,1

NO2 <0,025

NO3 < 10

Ca 480

Mg 1120

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på om dina tester inte är lite opålitiga..........

tja det är JBL Testlab marin hel väska med massa olika tester...

Och utgångsdatum är mars 2012

Vad tänker du på vad som kan va fel då?

jag har ju inte bara testat en gång utan flertal gånger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt till 1120 i Mg så tror jag du har mätt fel. TM salt har ca 1300 mg/ liter vid nyblandat vatten och att det skulle förbruka 200mg/ liter på 3 veckor i ett kar som är nystartat + inga koraller mm känns mkt konstigt. Ett Calsium värde på 480mg/l är orimligt med TM salt Jag har mätt på 5 hinkar minst och det ligger runt 420 +- 10mg vid 1,023.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att få upp ph värdet kan du göra genom att du värmer upp bikarbonat i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. då kommer du få natrium karbonat och det är Ph buffrande. var försiktig med att hälla i för mkt av detta bara då det höjjer ph rätt mkt. Man kan blanda detta ihop med bikarbonat och buffrar då både ph och Kh. ca 20% natriumkarbonat och 80% bikarbonat gör att du lättare håller upp Ph värdet.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej nu har jag mätt mitt vatten igen en gång igårkväll och en gång idag på morgon fick samma värden.

Mg: 1060 mg/l

Ca: 440 mg/l

JBL har ju kombinerad Mg/Ca test så den mäter ju totalvärdet sen får man mäta Ca och dra ifrån det värdet.

Fick 15droppar Mg/Ca vilket ger då 1500mg/l totalt

Fick 22droppar Ca vilket ger 440mg/l

och det blir ju då Mg 1060mg/l

kanske testet inte är tillförlitligt... ska en sväng till Kungsbacka idag så får väl kanske kolla om Bioted har nått nytt test hemma.

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA hövet mitt va inte med mig förut....

Vad på Ciklidhuset och handla lite.

Glömde Mg/Ca tester men fick nytt pH test med mig (Salifert) och det visade 8 i pH medans JBL visade 7,6

Göran tyckte väl inte att Mg va så himla lågt och att Ca va bra.

Får ta mig iväg Å se om jag kan fixa nya tester, och hoppas hövet hänger med då.

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste vara mycket försiktig om man labborerar med bakad soda (natriumkarbonat). Chockhöjer pH men dålig höjare av KH (alkaliniteten). Bikarbonat höjer däremot KH ordentligt men stabiliserar pH kring ca 8 i saltvatten. Botmedlet är då att blanda ca 84% bikarbonat med 16 % natriumkarbonat. Då höjer man både KH och stabiliserar pH kring 8,3

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...