Gå till innehåll

Frakt av fiskar


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt att åka 32 mil för att hämta ett kar. Med burken följer det lite fiskar. Vad tror vi om en frakt av dess? Kommer att ta ca 4-5 timmar från det att de tas ur karet tills de kommer i igen.

Vet att de fraktas runt halva jorden för att komma hit men då fyller de väl på med syrgas så de klarar sig. Detta kommer inte jag att kunna göra. Så vad tror ni, funkar ja eller nej?

Tacksam för resons

Mvh

F

Ändrat av Nemisis
Stav fel =)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är om du har frigolit lådor som är täta och fyller med 10cm vatten och lägger fiskarna i denna /dessa lådor. Undvik lägga i hink då syret försvinner fortare ur en hink än en rektangulärt formad låda. Fiskarna kan också simma runt runt i en hink och få skador på sina ögon. påsar funkar bra till mindre fisk men är det Kirurger/kejsare i 15cm+ klassen så krävs påsar i mat kasse storlek och det kan ju va svårt o få fram så vida inte din lokala butik har sådana påsar inne.

Jag packade en zebrasoma desjardini i en påse som jag skulle ta med hem då den vuxit ur min pappas kar och den dog då påsen var för liten. Det var ändå en 5 liters påse. Jag kan inte rekomendera att ha stora fiskar i påse så vida du inte kan ge doen syrgas och en påse som kan husera 3 liter vatten + lika mkt luft iaf. Se till att ha dubbla påsar till större fiskar. Blås ej i utandningsluft i påsen utan försök få med ren ruft i så stor mängd du kan för att ändå få igen påsen.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frakta dem inte i godislådor. Om du ber den du köper fiskarna från att inte mata på några dagar innan du hämntar och att du singelpackar fiskarna i relativt stora plastpåsar med 1/3 vatten och 2/3 delar luft så funkar det normalt för en transport på 5-6 timmar. Det skall vara plastpåsar för då kan du skapa ett litet övertryck som du inte kan med plastlådor. Om du dessutom tillsätter några droppar aquasafe i påsarna så blir det perfekt. Frakta sedan påsarna mörkt i en frigolitlåda.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...