Freddi Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Kan anemoner få för sig att vända mun delen in och ut??kanske dåligt formulerat.Men Anemonen har betett sig konstigt de senaste 2-3 veckorna.Det började med att den började dra ihop sig och sen flyttade den in bland stenarna för att sedan komma ut igen.Den var fortfarande bara en bråkdel i storlek mot vad den varit.Men det ser ut som den nästan vill vända si ut och in vid munnen.O nu idag är den lika liten som när jag köpte den förutom munnen som är väldigt uppblåst.Jag har haft den rätt så länge utan problem så nu undrar jag om nån som har tips vad det kan vara med den?? Citera
Maglofster Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Ibland gör dom så om man matat för mycket, detta för att spotta ut maten igen. Citera
Freddi Postat 23 december 2010 Författare Postat 23 december 2010 Denna har aldrig gjort så förren nu och det har pågått i 2-3 veckor nu.Och i dag är den risigare än den någonsin varit.Den är idag ca 6-7 cm i diam. och då är munnen säkert hälften av det.Den brukar vara ca 20+ cm i diam. Citera
Freddi Postat 23 december 2010 Författare Postat 23 december 2010 Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.Den är vit/grå med blått i topparna.Finns med på en dålig bild i min 720L tråd på sidan 10.Länken funkar kanske.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=41542&d=1262358960 Citera
koaala Postat 24 december 2010 Postat 24 december 2010 Min håller på med ungefär samma sak, finns bild i min tråd "lite frågor", den som inte syns på bilden är munnen som kan bli jätte bred och gapande ibland. Dock är min inte hela tiden så här och är jätte fin på natten och lite på dagen. Om man tittar noga känns han inte döende heller. Min har slutat ta emot maten, men att clownerna nu bor där kanske de matar han istället. Lägg en bild då är det enklare att hitta orsaken, skulle också behöva en. Citera
Neostar Postat 25 december 2010 Postat 25 december 2010 Min anemon gömmer sig bland stenarna längs ner i akvariet. Vill ju bara bråka med den så den kommer fram så man ser den. Envisa jävlar Citera
Freddi Postat 25 december 2010 Författare Postat 25 december 2010 Idag verkar den inte vara på humör alls, tror inte den kommer att klara sig tyvärr.Kanske ska ta och flytta den till ett annat kar.Och jag som bantat ner alla kar, jaja vad gör man inte.Ska se om jag kan ta en bild på den sen. Citera
Freddi Postat 25 december 2010 Författare Postat 25 december 2010 Här kommer en bild på anemonen, den ser lite bättre ut nu än för 2 timmar sedan. Citera
koaala Postat 25 december 2010 Postat 25 december 2010 Jag är ingen expert på anemon,men jag kan skriva vad jag tycker. I mitt fall finns det flera orsaker att anemon gör så här. Först blev det ju lite stress med nya clownerna som jämt rör på en och suger på tentaklerna. Sen har jag fortvarande fosfat i vattnet, som han kanske inte gillar. Största orsaken kan vara dock lågt salthalt, känner på mig att de trivs mest med lite högre. Citera
Freddi Postat 8 januari 2011 Författare Postat 8 januari 2011 Anemonen strular fortfarande.Nån som har mer tips på varför den gör så här??jag har haft den i över 2 år och aldrig strulat innan.Här är en bild på den från innan idag. Citera
Virse Postat 8 januari 2011 Postat 8 januari 2011 Är den så hela tiden eller vänder den sig ut och in periodiskt?Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mycket direkt, men det finns riktigt duktiga anemonexperter på reefcentral. Testa där om du inte redan gjort det. Citera
Freddi Postat 8 januari 2011 Författare Postat 8 januari 2011 Den har varit så snart i en månad.Får kolla på reefcentral kanske och se om de kan hjälpa mig.Tackar för tipset. Citera
petrol Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 Märkligt, min Crispa gör precis likadant.. Får se om den klarar sig. Har haft den länge. Citera
Marcus- Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 (ändrat) En som sa att man skulle köra med aktivt kol för att anemonerna skall må bra kanske kan var något. Han sa att det var viktigare med aktivt kol än att mata dem så kanske är fel värden eller liknande.Jag vet inget om det för jag är ny på det hörde bara om det, kanske skall undersökas av de som vet bättre.... Ändrat 9 januari 2011 av Marcus- Citera
cheva Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 om du har olika anemoner för det blir kemiskt krig i karet Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.