Gå till innehåll

ljus MH eller led


masterofpuppets

Rekommenderade inlägg

jag har tänkt å byta ut mh lampan ! ärligt talat så kan jag inte namnen på korallerna ! men jag har mest mjukisar å 2 stora anemoner var av en vit ! kanske ska kolla 3 *250 då!! såg en ramp med 3 *400! :-) men klarar led det djupet då?

3x250 låter bra ;) 3x400 är inte helt fel men då får du börja tänka på värme och annat, personligen tycker jag 400W är inödigt o man inte har en kub eller liknande och har den lite över för spridningen.

Tror det ultimata för dig skulle vara 3x250W MH och sedan ha 2x80W t5 blåljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i karet (dvs vilka typer av koraller) och hur är dom placerade?

150W räcker absolut till den höjden, men du får så klart inte toppentillväxt på ljuskrävande koraller som Acropora om dom står på botten...

Googlar du " forum 150W MH + deep" så får du väldigt mycket trådar / poster som råder emot att köra det i så djupt vatten och istället satsa på led / 250W eller 400W.

Efter ca 40cm börjar man tappa färger / tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mest mjukisar så klarar du dig finfint på 150w, skulle jag säga.

Reuben;

Visst tappar man en del ljus på vägen, men att man ska behöva ha 250W för mjukkoraller är riktigt overkill.

Nu är jag förvisso en snåljåp när det gälller elförbrukning, men när det står mellan 450 och 750 watt så är det mer värt att tänka på hur man placerar korallerna, speciellt som det i detta fall mestadels är mjukisar.

Läser man de googlade posterna (vilket jag inte orkar göra), så gissar jag på att det i 9 fall av 10 gäller SPS, och då är det så klart en annan femma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mest mjukisar så klarar du dig finfint på 150w, skulle jag säga.

Reuben;

Visst tappar man en del ljus på vägen, men att man ska behöva ha 250W för mjukkoraller är riktigt overkill.

Nu är jag förvisso en snåljåp när det gälller elförbrukning, men när det står mellan 450 och 750 watt så är det mer värt att tänka på hur man placerar korallerna, speciellt som det i detta fall mestadels är mjukisar.

Läser man de googlade posterna (vilket jag inte orkar göra), så gissar jag på att det i 9 fall av 10 gäller SPS, och då är det så klart en annan femma.

Vi kan väl vara överens om att det helt enkelt beror på vilken standard man sätter :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en 3*250 med 2 80w T5 rör. karet är 2meter långt o 60cm högt. tycker det är en kanonbra lösning.. dock överväger jag LED , men kostnaden rinner iväg lite väl.

mvh manne

Jag är riktigt sugen på led jag med... Man får ju faktiskt igen pengarna på ett par år :) Nästa uppgradering blir nog en led balast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en 3*250 med 2 80w T5 rör. karet är 2meter långt o 60cm högt. tycker det är en kanonbra lösning.. dock överväger jag LED , men kostnaden rinner iväg lite väl.

mvh manne

Vad skulle Led kosta till det karet? :) Vet du hur 2st maxspect 160w skulle funka till 450 liter? skulle man klara acrosar eller vore det bättre med T5? Såg en 160w på tritons ena korallburk, helt otroligt hur en sån liten ramp kan sprida ljuset, trodde jag aldrig om den.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skulle Led kosta till det karet? :) Vet du hur 2st maxspect 160w skulle funka till 450 liter? skulle man klara acrosar eller vore det bättre med T5? Såg en 160w på tritons ena korallburk, helt otroligt hur en sån liten ramp kan sprida ljuset, trodde jag aldrig om den.

mvh Rickard

jag upplever att det är otroligt mycket ljuse från maxspecten , men när man väl kommer utanföck den så tappar man PAR värdet (ljuset) väldigt snabbt.. så om det räcker till ditt 450 vet jag ej.. mycket hänger på formen på karet..

man man har ett kar på 150cm längd , sen ca 50*50 i höjd o djup så hade jag nog hellre gåt på 3*110w så man verkligen fick ut ljuset på längden.

men detta har jag inte sett live ännu, så det är mina speculationer änsålänge. dock ska jag sjäv bara provlägga 2 st 160w över mitt 2 meters o se hur "långt" det räcker på fredag kväll..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänker du?

(LED kan tappa 20% på tre månader, 50000h är bara 6år)

Tillbaka till skolbänken grabben.

(50.000/12)/365=11,42 år... du får ju räkna på tiden de är påslagna.

Standard iaf på Cree LED är att de efter 50.000 timmar tappar 30% av sin ursprungliga intensitet. På tre kalendermånader skulle den tappa 0,67% av sin effekt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt, det är därför jag skriver kan.

Men eftersom det är med närmast perfekt kylning, kan man säkert halvera livslängden i en del fall med färdiga lösningar.

Jag gissar att både du och jag skulle vilja att folk kollade vad de köper, men eftersom det inte är så, vill jag visa att LED inte är perfekta.

(plus att han kanske tänkte på något helt annat...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplever att det är otroligt mycket ljuse från maxspecten , men när man väl kommer utanföck den så tappar man PAR värdet (ljuset) väldigt snabbt.. så om det räcker till ditt 450 vet jag ej.. mycket hänger på formen på karet..

man man har ett kar på 150cm längd , sen ca 50*50 i höjd o djup så hade jag nog hellre gåt på 3*110w så man verkligen fick ut ljuset på längden.

men detta har jag inte sett live ännu, så det är mina speculationer änsålänge. dock ska jag sjäv bara provlägga 2 st 160w över mitt 2 meters o se hur "långt" det räcker på fredag kväll..

mvh manne

Ok, jag spånar på framtida projekt lite grann, Känns som man borde köra led då. Karet kommer nog bli rektangulärt i så fall, typ: 150 långt 50 högt och 60 djupt. ska bli roligt att höra vad du tycker om ljuset på 2 såna i ditt stora kar. Hur är led ljuset för koraller? Bättre än Mh och t5? har hört lite om att det ska vara det, men antar att du är bra påläst om det vad gäller tillväxt och hur man kan hålla mera ljuskrävande koraller.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är absolut inte extremt påläst.. dock plogat igenom långa trådar på reefcental om led , o det bir bara fler o fler som väljer led istället..

om man jag jämnför mina tidigare mh o t5 belysningar så finns det inte på något sätt dom kommer ifatt den blåa effekten som blir från royal blue dioderna.. dock är ju detta en smaksak..

i min kub som är 65 hög har jag sps fraggar som växer på botten så ljuset räcker bra långt ner även utan linser..

sen i mitt fall ett stort plus är att värmen går ut uppåt från rampen , så i sommar ska det inte behövas någon kylning i karet hoppas jag på.

mvh manne

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en 3*250 med 2 80w T5 rör. karet är 2meter långt o 60cm högt. tycker det är en kanonbra lösning.. dock överväger jag LED , men kostnaden rinner iväg lite väl.

mvh manne

Manne,

Du får komma hem och titta på våra 160W Semi LED Maxspectar.

Ja, jag har placerat båda två ovanför 350-burken nu. Jag tror du kommer att bli förvånad över intensiteten i Semi. Att satsa på Semi kapar rejäla slantar jämför med Cree. Tror du inte att du klarar dig med fyra 160W Semi monterade tvärs över din 2 metersbalja? Måste ju vara bättre än tex 2 st 230 Cree, till samma pengar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne,

Du får komma hem och titta på våra 160W Semi LED Maxspectar.

Ja, jag har placerat båda två ovanför 350-burken nu. Jag tror du kommer att bli förvånad över intensiteten i Semi. Att satsa på Semi kapar rejäla slantar jämför med Cree. Tror du inte att du klarar dig med fyra 160W Semi monterade tvärs över din 2 metersbalja? Måste ju vara bättre än tex 2 st 230 Cree, till samma pengar?

jag vet inte exakt vad jag "klarar" mig med.. min smak är mycket ljuse.. grejen med semi är ju dessa 30w chip.. hade hellre tagit en rad på 10 3w istället.. och jämnat ut på det sättet.. då ramlar jag in på cree istället inte pga cree utan diod uppsättningen på rampen.. dom stora blå i mitt fall klagar jag inte på, helt underbara.

men som sagt funderar på det , men har ställt kravet att när/om/ens det blir en beställning så ska jag veta att det räcker för min smak.. så sjukt mycket pengar för belysningen..

hade underlättat om man hade haft en köpare på befintlig ramp osso när det väl ska till.. om.. mina ekonomiska möjligheter i ett fall som detta ska orka med.. hur det nu ska gå till..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...