Gå till innehåll

Få bort Xenia


Nordin

Rekommenderade inlägg

Har lite Xenia Umbellata på lite ställen där jag absolut inte vill ha det, men på nått vänsters har dom lyckats komma dit och stortrivs!.

Jag undrar hur jag blir fri denna plåga på bästa möjliga sätt, har en P. Imperator som sägs vara glupsk på Xenia men den har bara provsmakat ett fåtal gånger på 5 månader.

Stenen är lätt att ta upp ur karet, men det sitter en LPS på den, men den kan jag bryta lös om det måstes, den är lite felplacerad iallafall.

Tankarna har gått så långt som att lägga stenen i sötvatten får att få ihjäl pesten.

Så ni som säger att ni inte lyckas med Xenia hur gör ni?

// Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite Xenia Umbellata på lite ställen där jag absolut inte vill ha det, men på nått vänsters har dom lyckats komma dit och stortrivs!.

Jag undrar hur jag blir fri denna plåga på bästa möjliga sätt, har en P. Imperator som sägs vara glupsk på Xenia men den har bara provsmakat ett fåtal gånger på 5 månader.

Stenen är lätt att ta upp ur karet, men det sitter en LPS på den, men den kan jag bryta lös om det måstes, den är lite felplacerad iallafall.

Tankarna har gått så långt som att lägga stenen i sötvatten får att få ihjäl pesten.

Så ni som säger att ni inte lyckas med Xenia hur gör ni?

// Daniel

Sälj stenen med xenia och köp en ny sten så e du av med problemet.

Kan tänka mig att det finns någon som e intresserad av en xenia koloni på en sten och då finansierar du en ny sten med lite färska bakterier till ditt kar och det är aldrig fel.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar rycka bort xenian med en lång plasttångklämma (typ eheim eller rena i grå plast som man använder för att peta i akvariet med), ibland är det hopplöst och xenian blir bara mos, men ibland får man ett bra "lagom" grepp runt stammen och vickar man lite så åker hela xenian med med fot och allt,

xeniorna måste ha lite storlek för att greppas förstås och det går inte om de sitter inklämda mellan annat men annars brukar jag få med "allt", dvs det blir inget kvar, inga småbitar. Ibland har jag rensat ut en liter eller två på detta sätt så det fungerar snabbt och enkelt när det fungerar

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem med skivanemoner på stenar som jag inte ville göra mig av med och hade mycket sps:er på sig som var svåra att flytta då det satt fastlimmade.

Tog upp hela stenarna/pelarna och satte dem på golvet på en pressening sen tog jag Tropic marines biocalsium pulver och hällde på där det satt skivanemoner.

Det bubbla och fräste sen fanns inget levande på de fläckar jag hällt på. Väntade 10 min sen la jag tillbaks allt i karet. Det kom aldrig tillbaka några skivanemoner efter det.

Hade innan testat div glasros-dödarmedel mm o injecera i anemonerna men de har alltid överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar kanske att göra som med glasrosor, sug upp kokande vatten i en rejäl spruta med kanyl. "Injicera" sedan det varma vattnet i xenian. Funkar om du inte har så många annars kanske det tar för lång tid... Jag har använt metoden med stor framgång på glasrosor i alla fall.

Annars kan du säker som nån föreslår sälja stenen och köpa ny = två glada akvarister :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...