Gå till innehåll

Min skummare gör bara vatten!


Belis

Rekommenderade inlägg

hej, jag har ett nystartat akvarium på cirka 40 l. har två clownfiskar i och en räka och 2 snäckor. min skummare skummar bara vatten och har testat att strypa syret osv, den ser inte ut att vara trasig heller. hörde att det kan bero på att jag bara haft akvariet i två veckor och att jag har så få fiskar. vad kan jag göra?

Jag har ett sånt här akvarium, och man fick skummare med, vet inte vad skummaren heter:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=/product-dlist.asp%3Fcatid%3D4100

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Isabel och varmt välkommen till SG! :W:

Det är nog som du säger att belastningen i karet än så länge är så låg att skummaren inte kan producera något annat än ljus restprodukt. Du kan även testa att höja skummaren något så att endast skummet rinner upp och över kanten till skummarkoppen.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej maglofster, det kommer skum först eller snarare mer bubblor, sedan när de lägger sig i koppen blir de till vatten, och det blir full på lite mindre än en timme för sedan bubblar det över :(

Hej laggeman, ja det ska jag testa, tack!

så du tycker jag inte ska stänga av den? kanske ska nämna att jag har nitritchock också men det kanske inte påverkar skummaren. sen verkar salthalten höjas rejält såfort skummaren går igång, har haft den avstängd på grund av lite tips jag fick men den är igång nu.

tack för snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har nitritchock borde du göra ett vattenbyte.

Vad ligger den på och vilket test använder du?

Skummaren påverkar inte salthalten på de sättet, vad använder du för mätare? Refraktometer är det som gäller för många, den är mest tillförlitlig.

Men det låter som att skummarkoppen borde höjas om det nu går på den modellen, alternativ sänka vattennivån i skummaren med någon kran eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort vattenbyte 10 % varje dag sedan jag fick nitritchocken, fick det för cirka 5 dagar sedan.

okej tack! jag ska testa höja den om det går.

jag mäter salthalten med en mätare som heter hydrometer av märket red sea och den visar just nu 1,023 men har visat 1,028 imorse, men fick ner salthalten med att byta lite av vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydrometer kan vara riktigt farliga, då dessa kan visa helt fel värden, det räcker med en luftbubbla för att.det skall bli tokigt.

Ta med Hydrometern till en saltbutik och be dem kallibrera den mot en refraktometer.

Rekommenderar starkt en refraktometer, dom är värda varenda krona.

Lycka till nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt akvarium har bara varit igång i 2 veckor så jag tycker du skall försöka ta det lugnt och undvika en massa olika ingrepp. Det behöver komma igång ordenligt och det tar sin tid.

En refraktometer kostar 400-500 kronor. Ta med din hydrometer till närmaste butik och be dem jämföra det avlästa värdet på den med en refraktometer, sedan vet du om den visar fel eller ej och hur mycket.

Angående skummaren så gör som Laggeman skrev, försök höja den om det går eller minska trycket i den genom att minska syretillförseln.

Det är normalt att det kommer nitrit i vattnet efter ett litet tag. Det går över när denitrifikationen kommet igång. Mata försiktig, om dina djur ser friska och pigga ut så behöver de ytterst lite mat per dag, kanske tom varannan dag ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack alla för bra tips och snabba svar! En sista fråga är att jag skaffade en lampa idag, led lampa med vitt och blått natt ljus, jag har hört att jag bara ska ha den vita lampan Max 4 timmar per dag nu ibörjan i veckan men hur länge ska natt lampan vara på? Den kan cell vara på hela natten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta styrkan på lampan är det svårt att säga. Om det är ordentligt drag i ljuset så brukar den allmänna rekommendationen vara att köra helt utan lyse de första 3-4 veckorna och sedan öka försiktigt under flera veckor. (Om du nu inte ska köra Lasse-metoden ;) )

Vill du ta det säkra före det osäkra kan du tända lampan bara när du matar fiskarna, precis såsom Wiking säger - lite varannan dag - och sedan släcka lampan igen.

Du ska absolut inte stänga av skummaren - vem gav dig rådet att stänga av skummaren vid nitrichock?

Anledningen till att skummaren skummar över med vad som ser ut som mycket blaskigt/vattnigt skumm är att tillverkare av salt tillsätter klumpförebyggande medel i saltet. Det medlet är väldigt skummande när saltet väl löses upp och gör att skummaren får fnatt. Du kan lugnt skumma ut det grådaskiga vattniga skummet, eller bara vänta någon vecka så brukar det lösa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta styrkan på lampan är det svårt att säga. Om det är ordentligt drag i ljuset så brukar den allmänna rekommendationen vara att köra helt utan lyse de första 3-4 veckorna och sedan öka försiktigt under flera veckor. (Om du nu inte ska köra Lasse-metoden ;) )

Vill du ta det säkra före det osäkra kan du tända lampan bara när du matar fiskarna, precis såsom Wiking säger - lite varannan dag - och sedan släcka lampan igen.

Du ska absolut inte stänga av skummaren - vem gav dig rådet att stänga av skummaren vid nitrichock?

Anledningen till att skummaren skummar över med vad som ser ut som mycket blaskigt/vattnigt skumm är att tillverkare av salt tillsätter klumpförebyggande medel i saltet. Det medlet är väldigt skummande när saltet väl löses upp och gör att skummaren får fnatt. Du kan lugnt skumma ut det grådaskiga vattniga skummet, eller bara vänta någon vecka så brukar det lösa sig.

Ja körde på med full belysning från dag ett och det har funkat super.

Känns väl lika bra att få igång algblommningen så fort som möjligt känns bara som den förskjuts om man håller på och segar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger kommer väl i de allra flesta fall vare sig man vill eller ej? Lika bra att låta dem förbruka det kisel som vattnet innehåller. Kör på med 4 timmars ljus och öka lite med några dagars mellanrum. Det har fungerat bra för mig. Se till att ha lägre djur, t.ex. turbosniglar, som nattetid käkar upp de alger som bildas dagtid.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket för tipsen, hade därimot inte någon lampa alls de första 2 veckorna, Bromma zoo, jag frågade varför skummaren bara gjorde vatten och de sa att jag skulle stänga av den i cirka 2 veckor för det fanns inte något att skumma. Okej 4 timmar per dag verkar lagom i början, tack för tipsen!

Ändrat av Belis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
En refraktometer kostar 400-500 kronor. Ta med din hydrometer till närmaste butik och be dem jämföra det avlästa värdet på den med en refraktometer, sedan vet du om den visar fel eller ej och hur mycket.

Var hittar man en refraktometer för det priset? Jag hittar bara med priser över tusenlappen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...