Gå till innehåll

Vad för anemon e detta?


Ozric

Rekommenderade inlägg

Kan ju säga som så här efter ett dygn i sin nya miljö... Har "planterat" den 3 ggr nu iom att den till synes inte ville vara så pass högt upp i karet som jag önskar. Den har knatat iväg å lagt sig under all LS! :smiley5:

Kan ju va så att det e en sand-anemon och jag ännu inte haft i nån sand... Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lämna den ifred i en vecka, är den forfarnde på ett dummt ställe kan du börja göra så den inte gillar det stället den är på och flyttar... Under en sten finns det inget ljus så där kommer den inte trivas, det är bara temporärt (eller så håller den på dö ^^)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den legat under en sten snart i snart 24 timmar. Normalt beteende? Ska jag vänta ut den upp till en vecka menar du,Reuben?

Idag lägger jag i sand i burken (hade eg tänkt att köra utan). Kanske det kan locka ut den? Ty vissa anemoner är väl sand-levande?

Antar att jag nu lärt mig att inte impuls-handla djur av säljare som inte vet vad det är för art el vad för miljö/skötsel den kräver... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner skall alltig köpas med efter tanke och man bör läsa på om vilka sorter som passar in i ett akvarium, lika så även vilken variant som passar för jusst ditt kar mm.

Detta beskrivs i denna tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14391

Nu är ju anemonen i ditt kar all redan så då får du väl försöka göra det bästa av situationen.

Tänk på att det är skillnad på troffar, malawi, guppy mm och anemoner janne! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den legat under en sten snart i snart 24 timmar. Normalt beteende? Ska jag vänta ut den upp till en vecka menar du,Reuben?

Idag lägger jag i sand i burken (hade eg tänkt att köra utan). Kanske det kan locka ut den? Ty vissa anemoner är väl sand-levande?

Antar att jag nu lärt mig att inte impuls-handla djur av säljare som inte vet vad det är för art el vad för miljö/skötsel den kräver... :smiley24:

Hej,

ja anemoner blir lätt stressade man brukar säga att man ska ge dom minst en vecka att bara göra lite vad dom vill. Sen så kan man ta till lite knep för att försöka få dom att flytta sig, men gömmer dom sig under stenar eller annat så skulle jag först låta den komma fram på egen hand (vilket den kommer göra)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner skall alltig köpas med efter tanke och man bör läsa på om vilka sorter som passar in i ett akvarium, lika så även vilken variant som passar för jusst ditt kar mm.

Detta beskrivs i denna tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14391

Nu är ju anemonen i ditt kar all redan så då får du väl försöka göra det bästa av situationen.

Tänk på att det är skillnad på troffar, malawi, guppy mm och anemoner janne! :)

Hade faktiskt läst den tråden samt de infogade trådarna,du länkade där. Bra trådar i ämnet! Tack ändå. :)

Ang. art så kan det ju vara Condylactis gigantea. Kan det vara rimligt? Kallas tydligen för Condy Anemone. Här är en bra art-presentation.. http://www.fishlore.com/profile-condyanemone.htm

Kan ju passa på å fråga hur mkt & ofta ni matar era anemoner . Ifall man håller koll på när de bajsar,kan man mata dem direkt eft det då? Min första BTA (grön fot med aprikosa "bubblor" och lila toppar - så j-a snygg!! :D) ...verkar ta tre dagar på sig att skita ur sig resterna av en räkstjärt...

Å så det här med att Clowner matar sina värd-anemoner ; Det har man ju hört men är det verkligen så? Läste häromdan på en site att det inte var så lätt att bevisa. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...