Ozric Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Bilden ljuger lite. Den är mer lila. Köpte på BZ idag.Den jag pratade med hade ingen aaaning om vad det kunde va. Den va vacker så jag tog med den hem. Kan det vara en sån här? http://se.reeflex.net/tiere/830_Actinia_equina.htm Citera
Maglofster Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Kan det vara nån slags Condylactis kanske? Citera
Ozric Postat 11 januari 2011 Författare Postat 11 januari 2011 Ja,den va rätt lik. Actinia blir ju max 7 cm såg jag nu. Citera
Ozric Postat 11 januari 2011 Författare Postat 11 januari 2011 http://sealifeinc.net/catalog/popup_large_image.php?ImageTitle=Condylactis%20passiflora%20Anemone%20(&Image=Purple%20Pink%20Tip.jpg&osCsid=921c5bac5d28d2adfc6b5f7a54a62bc4 Citera
Maglofster Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Trevlig färg! Man får nog passa sig för att stoppa ner små Clowner till den bara. En del Condylactis äter upp mindre clowner. Citera
Ozric Postat 11 januari 2011 Författare Postat 11 januari 2011 Ajdå! Koppade precis in mina första fiskar.Bla 2 super-fina Ocellaris fr Triton. Har en BTA sen tidigare som ajg hoppas de nöjer sig med. Citera
Andreas N Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Finns det inte info någon stans om att anemoner som lever i östra atlanten inte huserar några clowner alls!?Naggande fin men kanske lika farlig också? Citera
Ozric Postat 11 januari 2011 Författare Postat 11 januari 2011 (ändrat) Tack f hjälpen Maglofster. Ändrat 11 januari 2011 av Ozric f vb Citera
Reuben Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 Ja,den va rätt lik. Actinia blir ju max 7 cm såg jag nu. För att inte tala om att den inte trivs i temperaturer över 20grader.... så tror inte det är den då den ser ganska bra ut. Citera
Ozric Postat 12 januari 2011 Författare Postat 12 januari 2011 Kan ju säga som så här efter ett dygn i sin nya miljö... Har "planterat" den 3 ggr nu iom att den till synes inte ville vara så pass högt upp i karet som jag önskar. Den har knatat iväg å lagt sig under all LS! Kan ju va så att det e en sand-anemon och jag ännu inte haft i nån sand... Eller? Citera
Ragman Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 dom behöver lugn och ro. låt den stanna där den trivs annars kan du hålla på och flytta den varje dag Citera
Reuben Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 lämna den ifred i en vecka, är den forfarnde på ett dummt ställe kan du börja göra så den inte gillar det stället den är på och flyttar... Under en sten finns det inget ljus så där kommer den inte trivas, det är bara temporärt (eller så håller den på dö ^^) Citera
Ozric Postat 13 januari 2011 Författare Postat 13 januari 2011 Nu har den legat under en sten snart i snart 24 timmar. Normalt beteende? Ska jag vänta ut den upp till en vecka menar du,Reuben? Idag lägger jag i sand i burken (hade eg tänkt att köra utan). Kanske det kan locka ut den? Ty vissa anemoner är väl sand-levande? Antar att jag nu lärt mig att inte impuls-handla djur av säljare som inte vet vad det är för art el vad för miljö/skötsel den kräver... Citera
Andreas N Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Anemoner skall alltig köpas med efter tanke och man bör läsa på om vilka sorter som passar in i ett akvarium, lika så även vilken variant som passar för jusst ditt kar mm.Detta beskrivs i denna tråd.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14391Nu är ju anemonen i ditt kar all redan så då får du väl försöka göra det bästa av situationen. Tänk på att det är skillnad på troffar, malawi, guppy mm och anemoner janne! Citera
Nordin Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Min BTA som jag köpte låg å tröck under LS i grottor och liknande i nästan 4 månader innan den slutligen kom fram och har varit framme sedan dess Citera
Reuben Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Nu har den legat under en sten snart i snart 24 timmar. Normalt beteende? Ska jag vänta ut den upp till en vecka menar du,Reuben? Idag lägger jag i sand i burken (hade eg tänkt att köra utan). Kanske det kan locka ut den? Ty vissa anemoner är väl sand-levande? Antar att jag nu lärt mig att inte impuls-handla djur av säljare som inte vet vad det är för art el vad för miljö/skötsel den kräver... Hej,ja anemoner blir lätt stressade man brukar säga att man ska ge dom minst en vecka att bara göra lite vad dom vill. Sen så kan man ta till lite knep för att försöka få dom att flytta sig, men gömmer dom sig under stenar eller annat så skulle jag först låta den komma fram på egen hand (vilket den kommer göra) Citera
Ozric Postat 13 januari 2011 Författare Postat 13 januari 2011 Anemoner skall alltig köpas med efter tanke och man bör läsa på om vilka sorter som passar in i ett akvarium, lika så även vilken variant som passar för jusst ditt kar mm.Detta beskrivs i denna tråd.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14391Nu är ju anemonen i ditt kar all redan så då får du väl försöka göra det bästa av situationen. Tänk på att det är skillnad på troffar, malawi, guppy mm och anemoner janne! Hade faktiskt läst den tråden samt de infogade trådarna,du länkade där. Bra trådar i ämnet! Tack ändå. Ang. art så kan det ju vara Condylactis gigantea. Kan det vara rimligt? Kallas tydligen för Condy Anemone. Här är en bra art-presentation.. http://www.fishlore.com/profile-condyanemone.htmKan ju passa på å fråga hur mkt & ofta ni matar era anemoner . Ifall man håller koll på när de bajsar,kan man mata dem direkt eft det då? Min första BTA (grön fot med aprikosa "bubblor" och lila toppar - så j-a snygg!! ) ...verkar ta tre dagar på sig att skita ur sig resterna av en räkstjärt...Å så det här med att Clowner matar sina värd-anemoner ; Det har man ju hört men är det verkligen så? Läste häromdan på en site att det inte var så lätt att bevisa. Vad tror ni? Citera
Laggeman Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Jag har inte matat min anemon aktivt på hur länge som helst nu, det sköter clownerna. Citera
stigigemla Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Condylactis gigantea är den vanligaste anemonen från Karibien. Huserar inga clowner i naturen men i akvarium går det oftast bra. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.