Gå till innehåll

Tengan´s 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

Har för mig att den fyller typ 8sec när man slår till strömmen. Tänk på att ha slangen ovan vattenytan med i karet så det inte kan bli hävert ner.

Krabban är nog en så kallad terminator krabba. Brukar i dom flesta fall var ganska ofarliga. det som brukara vara mest irriterande med dom är att dom bökar ur väldigt mycket ur LS:en och kastar ner på botten. Har man ganska litet kar kan de va lite jobbigt men i stort kar så märks dom nog knappt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har för mig att den fyller typ 8sec när man slår till strömmen. Tänk på att ha slangen ovan vattenytan med i karet så det inte kan bli hävert ner.

Krabban är nog en så kallad terminator krabba. Brukar i dom flesta fall var ganska ofarliga. det som brukara vara mest irriterande med dom är att dom bökar ur väldigt mycket ur LS:en och kastar ner på botten. Har man ganska litet kar kan de va lite jobbigt men i stort kar så märks dom nog knappt.

Får ta en funderare om timer låter det som, och beräkna volymer noga.

Krabban verkar vara en terminator som sagt och hittills verkar han sköta sig bra så krabbsoppan får vänta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde under helgen lite mätningar/VB/mätningar igen.

I lördags låg CA på 370 och MG på 1200.

Efter 25lt VB i söndags såg det ut såhär:

CA: 385

MG: 1200

KH: 7

PH: 8,1

Temp: 27

Salt: 1,0245

Är nu uppe i 11h belysning per dygn, tror att jag ska lugna mig lite på denna nivån ett tag och istället fokusera på att få alla värden så rätt som möjligt och se vad som händer med tillväxten då.

Mats, har du lust att ringa mig när du har tid så att vi kan försöka lösa den tyska bruksanvisningen för MG-tillsatsen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu börjat att sakta men säkert buffra upp värdena lite o håller tummarna att detta skall påskynda tillväxten lite.

Mätt nu på morgonen:

CA: 420

MG: 1290

KH: 7

Vill försöka få upp MG och KH lite lite till, för att sedan kunna låta det gå ett par dagar och kunna beräkna den faktiska åtgången av respektive värde.

Slänger även in en bild på en Pocillopora-fragg som köptes den 22/1-2011.

De röda markeringarna är den tillväxt jag har sett på den; när jag satte ner den fanns inte dessa förgreningar/pucklar, utan det var helt släta "enkelgrenar".

Är den tillväxten på denna tid att räkna som ok, eller vad tycker ni?

post-5545-14468921324584_thumb.jpg

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pocilloporan i föregående inlägg fortsätter att växa, och "förgreningarna" blir alltmer tydliga.

Även Pocilloporan bifogad i detta inlägg har vuxit märkbart sedan den köptes i slutet av januari (se bild).

Har velat lite kring ljuset, det känns som att alla SPSer behöver stå precis under ytan för att växa bra.

Som det känns nu som kommer jag nog att skaffa en till likadan ramp som jag har idag, vilket skulle ge 78w extra i burken (tot 6*39w då).

Hoppas kunna lösa det inom snar framtid...

post-5545-14468921426641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Patrik. Kvitto på väl utfört jobb! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, det är kul att se när det växer.

Även knapparna och sarcophyton växer så det knakar :)

Kämpar på med medlen jag fick av dig för att försöka hålla värdena stadiga, vilket inte alltid är helt lätt.

Har iaf lyckats lära mig att det per dag förbrukas cirka 10-15 steg i CA, och cirka 30 steg i MG.

Gäller bara att komma fram till en balanserad tillsats som funkar utan att få för stora svaj i värdena...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det hänt lite grejer i karet Banana man

Har ju tyckt att jag har haft lite klent ljus, så när det dök upp en annons om en Aquastyle-ramp med 8*39w T5 var det svårt att stå emot...

Sagt o gjort, rampen hämtades och ligger nu perfekt på burken (tillfälliga fästen dock, får se hur jag löser det mer permanent).

Nu har jag iaf 312w över burken, vars yttermått är 248lt, effektiv volym cirka 200lt vatten.

I fredags var det dags för lite nya koraller också...

Det blev ett stycke Caulastrea Furcata och en ? ja vad är det egentligen för något? ID på denna skulle uppskattas, snygg är den iaf :nöjd:

post-5545-14468921465887_thumb.jpg

post-5545-14468921466072_thumb.jpg

post-5545-14468921466249_thumb.jpg

post-5545-14468921466433_thumb.jpg

post-5545-14468921466614_thumb.jpg

post-5545-14468921466788_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calustrean är en LPS. Trevligt inköp.

Den andra ser ut att vara något i seritopora släktet., kolla på hystix/calendrium så kanske du hittar något motsvarande

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar, ja Caulastrean har jag gått o sneglat på länge och äntligen dök möjligheten upp.

Tycker också att den andra påminner om en blandning av Seriatopora / Pocillopora, får kolla vidare på reeflex o se om jag kan hitta ngt som stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar ta sig nu Patrik.

gillar de dära trattarna.

Ser dock att du har plats för mer koraller. Är de slut i sholm?

Armaturen ser grejt ut.

Har själv lite för lite lyse i min tank.

Måste nog titta på mh alternativet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38204

Denna är i min prisklass. Dock osäker på om jag behöver 2 x150w

2x 70 w duger nog bra tror jag?

Har 3x54w nu för ett 250liters.

Att dra på med 300w ytterligare känns för mycket?

Skall du öka på med mer i din burk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med nytt i karet Patrik. Caulastrea Furcata är bland de snyggaste koraller som finns tycker jag. :) Håller med Manne om sps'en, ser ut som en Seriatopora Caliendrum.

Tackar :)

Japp, jag har som sagt trånat efter denna länge länge och hittade nu äntligen en fin en.

I nuläget är det 4 skallar på den, varav minst 2 har börjat att påbörja delning.

Får hoppas att den ska trivas bra nu, den står rätt högt och med rätt bra lyseffekt nu, kanske skulle flyttas lite längre ner i revet egentligen?

Stensson - Japp, det är dåligt med koraller här, Tranås verkar dock ha lite kvar på hyllorna? :smiley17:

Det ska absolut mer i karet, på vill-ha-listan står fler LPS och ngn till fisk samt kanske ett par klassiska putsarräkor.

Vi får se vad man trillar över!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt vår Caulastrea på botten, det funkar kanonfint och den växer bra. Har samtliga LPS'er från mitten av karet och nedåt, SPS tvärtom.

Jag skulle vilja rekommendera en Gorniopora, kul och snygg korall som rör sig precis som en anemon med vattenströmmarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt vår Caulastrea på botten, det funkar kanonfint och den växer bra. Har samtliga LPS'er från mitten av karet och nedåt, SPS tvärtom.

Jag skulle vilja rekommendera en Gorniopora, kul och snygg korall som rör sig precis som en anemon med vattenströmmarna.

Får nog flytta ner den en våning så den inte får solsting :)

Japp, fler LPS kommer garanterat in vad det lider, jag och min fru är dock inte redigt helt överens om prioriteringarna vad gäller ekonomin, men det kommer -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik och hans fru har demokrati hemma, det har hustrun bestämt. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha japp, lite så är det nog ;)

Jag får nog nöja mig nu ett tag, denna helgen med ny ramp och nya koraller var tillräckligt svårt att sälja in för stunden.

Fördelen är ju att man skyndar långsamt o inte chockar karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.. kan trösta dig med att det är samma sak här, iaf nu när sötvattenpengarna är slut...

Jag har förståelse gör fruarnas tyck och tänk.. Lätt det går överstyr annars. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag är tyvärr rädd att vi alla sitter i samma båt, cash is king och detta är absolut inte en billig hobby.

Man får ta små steg framåt, men en väldigt stor fördel är att man då hinner tänka till och köper därmed bara sådant som man verkligen vill ha och kommer bli nöjd med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom att tänka på vad jag skrev i mitt första inlägg här; att jag ville ha två stycken "pelare", INTE en hög med sten i mitten...

Sagt o gjort, bara att kasta om hela innehållet.

Konstaterade att jag till den vänstra pelaren behöver lite mer sten, får försöka hitta lämpliga bitar att fylla upp med där (denna pelare ska inte blir stor som den högra).

Kastar med lite bilder på hur det ser ut efter stylingen, fortfarande ganska grumligt vatten då bilderna togs strax efter allt flyttande i burken.

post-5545-14468921481054_thumb.jpg

post-5545-14468921481253_thumb.jpg

post-5545-14468921481447_thumb.jpg

post-5545-14468921481646_thumb.jpg

post-5545-14468921481836_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klockren analys :-)

Funderat på något bro "aktigt" melan högarna?

Japp, NASA nästa ;)

Man undrar dock hur det kunde bli såhär; från en plan att ha "2 pelare" till att ändå sluta med en hög i mitten...

Yes, det finns en liten idé i huvudet som innefattar en del buntband, fantasi och en himla massa tur vilket skulle kunna ge en "broformation" ut mot den vänstra pelaren.

Hänger mkt på vilken form på de nya stenarna jag kan hitta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering på läget...

Det har inte hänt överdrivet mkt på senaste tiden; det har tillkommit en Salarias och två putsarräkor senaste veckorna.

Värden av MG, CA och KH förbrukas lavinartat så den manuella doserpumpen (jag själv) får jobba som tusan för att hålla allt stabilt.

Det är riktigt kul att se tillväxten, framförallt sedan jag installerade den nya rampen med 8*39w.

Skickar med lite jämförelsebilder samt ngn helbild på karet.

Hoppas att tillväxten fortsätter som den gjort nu de senaste 3 veckorna (då rampen byttes ut); då kommer vi få se riktigt bra fart misstänker jag :)

post-5545-14468921607599_thumb.jpg

post-5545-14468921607783_thumb.jpg

post-5545-14468921607943_thumb.jpg

post-5545-14468921608123_thumb.jpg

post-5545-14468921608304_thumb.jpg

post-5545-14468921608491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...