Gå till innehåll

Tengan´s 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

Flyttar min tråd hit från nybörjarsektionen då det känns som att uppstartsfasen och med den de flesta frågetecken är avklarade.

Burken är ett helglasakvarium på 248lt (110*45*50cm) och är ihopplockad med lösa delar (ingen sump används).

En BTN Slimline monterades direkt från start.

Tekniken i burken består av följande:

- Skummare, Deltec MCE600

- Värmare, AquaEl Easyheater, 100W

- Aquaclear 70 cirkulationspump med filterstrumpa (1514l/h)

- 2 * Hydor Koralia 4 á 4600l/h

- 2 * Hagen GLO T5 HO, 2*39W i vardera ramp

- Månljus Rio Mini Sun Deep Sea Blue, LED på böjbar arm

Jag planerar att öka på belysningen med något mer, lite oklart vad än.

Högt på önskelistan står någon form av LED-belysning för att komplettera befintlig mängd ljus, få lite glitter men slippa värmen.

Levande i karet idag är:

- Städteam med ett gäng sniglar och blåbenade eremiter

- 2 * Eldräka (Lysmata Debelius)

- 2 * Ocellaris

- 2 * Gul Gobi (Cryptocentrus Cinctus)

- 1 Elddvärgkejsare (Centropyge Loriculus)

Korallistan är än så länge rätt begränsad:

- 1st Pavona Cactus

- 1st Xenia (rätt stor koloni som sprider sig...)

- 1st ? Se bild nedan, den köptes som "sandanemon" men jag blir inte klok på vad det är för ngt. Skulle uppskatta en ID på denna.

- 1st Heteractis Malu

- 1st Sarcophyton Sp.

Närmaste planerna med burken är:

- LED-belysning

- Mer koraller

- Mer fisk

Slänger in ett par bilder från den tid som burken varit igång.

post-5545-14468921079829_thumb.jpg

post-5545-14468921079904_thumb.jpg

post-5545-1446892107997_thumb.jpg

post-5545-14468921080039_thumb.jpg

post-5545-14468921080109_thumb.jpg

post-5545-14468921080182_thumb.jpg

post-5545-14468921080244_thumb.jpg

post-5545-14468921080306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Najs Patrik!

Bakgrunden kommer att bli dösnygg med alla kalkalger och knappkolonier som kommer att bosätta sig på den sen. Bra val att montera den istället för att måla blått... jag har aldrig förstått tjusningen med blåa rutor i saltvattenkar.. ;)

Lite avundsjuk är jag allt på din dvärgkejsare... lite... väldigt lite.... eller... egentligen... helt ärligt... JÄTTEMYCKET!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tackar för det Mats.

Men det vet du väl hur lätt ordnat det är? Det är ju bara handla! :D

Den är faktiskt vansinnigt snygg, kunde verkligen inte ha varit mer nöjd med denna firren.

Ang bakgrunden kunde jag inte vara mer nöjd.

Har sedan slimline kom kört den i varenda burk jag haft o tycker det är kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det hänt lite grejer i karet -dans

Under helgen ökade jag på med ytterligare 7kg LS, vilket gör att jag nu ligger kring 25kg tot och känner mig rätt nöjd så.

Det fick även flytta in 3st Chrysiptera Cyanea (blå djävul) samt en liten koloni med Zooanthus Sp.

Passade även på att byta kolet i Aquaclear-filtret som nu gått cirka en månad.

Uppdaterad lista över levande i karet:

Levande i karet idag är:

- Städteam med ett gäng sniglar och blåbenade eremiter

- 2 st Eldräka (Lysmata Debelius)

- 2 st Ocellaris

- 2 st Gul Gobi (Cryptocentrus Cinctus)

- 1 st Elddvärgkejsare (Centropyge Loriculus)

- 3 st Blå djävul (Chrysiptera Cyanea)

Korallistan är än så länge rätt begränsad:

- 1st Pavona Cactus

- 1st Xenia (rätt stor koloni som sprider sig...)

- 1st Lobophyllia

- 1st Heteractis Malu?

- 1st Sarcophyton Sp.

- 1st Zooanthus Sp.

Bifogar lite nya bilder också.

post-5545-14468921097485_thumb.jpg

post-5545-14468921097563_thumb.jpg

post-5545-14468921097636_thumb.jpg

post-5545-14468921097709_thumb.jpg

post-5545-14468921097789_thumb.jpg

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tackar för det Mats.

Men det vet du väl hur lätt ordnat det är? Det är ju bara handla! :D

Den är faktiskt vansinnigt snygg, kunde verkligen inte ha varit mer nöjd med denna firren.

Ja, det är bara att handla... jag vet.. ;)

Det ser bra ut nu, revet ser större ut med fler ls, det byggs ju på mer och mer med varje korall man köper hem... Fina firrar har du!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för de fina orden pöjkar :)

@ Mats - Ja precis, "ursäkten" för mer sten var helt enkelt att få en till hylla att få plats med koraller på.

Vill inte ställa ut dem för tätt nu i början innan de vuxit, utan lämna ordentligt med utrymme för tillväxt utan att de tar i varandra...

Skulle vilja ha in lite flakväxande Montipora och en Euphyllia någonstans, sen så får vi se vad det blir.

Mer sten har också visat sig innebära fler positiva saker; min elddvärgkejsare var tidigare rätt blyg, men sen jag la i mer sten är han mkt mer nyfiken, och är nu ute och slåss med de andra om maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp ett par bilder från gårdagens matning av Lobophyllian.

Helt otroligt vad den förändras när den blåser upp sig och börjar tugga på maten man ger den.

Man får det lite jobbigt med att hålla undan speciellt eldräkorna som ser sin chans att sno maten som ligger på Lobon...

Jag hoppas att nu när jag vet vad detta är för korall och hur den ska skötas, att jag ska kunna få den skadade delen i nederkant att växa ut igen, håller tummarna och kör på.

post-5545-14468921103794_thumb.jpg

post-5545-14468921103975_thumb.jpg

post-5545-1446892110418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillökning i karet idag i form av en flakväxande röd Montipora som jag ställde i vänsterdelen, nedanför Pavona Cactusen.

Uppdaterar med lite bilder endera dagen.

Har fått en galen tillväxt på Xenian, än så länge dock på "rätt" sten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt... Men ska vi behöva vänta på bilderna? ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tänkte faktiskt vara lite seriös för en gångs skull o tom släpa fram stativet, så att man kanske kan få lite vettiga bilder när man ändå håller på ;)

Värt ett försök iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdatering:

Försökte få lite bättre bilder med hjälp av stativ och timer-avtryckare, men det är verkligen stört omöjligt att fånga färger och djup på bild -nej

Men men, lite bilder kommer iaf här, mestadels på korallerna idag då det på sista tiden blivit mkt fokus på fiskbilder.

Tog lite vattenvärden också:

PH 7,9

KH 7

NO2 0

NO3 0

Temp 27

Salt 1,025

Slog i lite mer bikarbonat samt Seachem Marine Buffer för att få upp PH och KH litegrann.

Höll på att få en chock när jag såg reaktionerna hos anemonen, sarcophyton och de nya Zooanthusknapparna...

Alla drog in varenda liten polyp de hade att frambringa, och såg ut att vara riktigt deppiga.

Det berodde nog bara på chocken av de nya preparaten i vattnet, för 5 minuter senare mådde alla prima igen :smiley20:

post-5545-14468921115133_thumb.jpg

post-5545-14468921115405_thumb.jpg

post-5545-14468921115617_thumb.jpg

post-5545-14468921115818_thumb.jpg

post-5545-1446892111601_thumb.jpg

post-5545-14468921116199_thumb.jpg

post-5545-14468921116433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, då kom första bakslaget kan man nog säga.

Var i lördags iväg till Leasing och skaffade mig tre små SPS-fraggar; en Seriatopora Hystrix och två st Pocillopora.

Hem, koppa in, allt frid och fröjd.

Bytte senare på kvällen 25lt vatten (med korrekta värden på det nya vattnet).

När jag vaknade på söndagsmorgonen såg jag direkt att ngt inte var rätt...

I burken var det som en lätt dimma, inte så klart vatten som vanligt, och vissa koraller såg långt från friska ut.

Panikmätte alla vattenvärden:

Temp: 26

Salt: 1,0245

PH: 8,1

KH: 8

NO2: 0

NO3: 0

Stoppade vid något tillfälle ner armen i burken, och kände direkt att det började svida på hela underarmen, och röda nässelutslag kom som ett brev på posten.

Vid det här laget visste jag inte alls vad jag skulle hitta på (filtrerar redan över nytt kol), så jag tänkte att en till powerhead med diffusorslang skadar väl inte, så den åkte i för att syresätta litegrann.

Xenian och Lobophyllian såg så risiga ut att de åkte ur burken, de släppte slem osv.

Detta gjorde också att en eldräka samt två sniglar tackade för kaffet, och ovan koraller likaså.

Senare igår kväll började det se bättre ut igen i burken, alla de nya SPS-fraggarna hade faktiskt alla polyper ute under hela händelseförloppet.

Även Zooanthusknapparna och Sarcophyton var helt tipptopp.

Min Pavona Cactus samt min Montipora har bleknat något i färgintensivitet, men ser inte ut att vitna vilket känns bra.

"Dimman" i burken lättade också när jag fick ur Xenian och Lobophyllian, så det är på bättringsvägen.

Samtliga fiskar är oberörda, full fart och äter med god aptit.

Någon som har några tips på vad man bör göra vid en sådan här situation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var är din anemon?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Han är oskyldig, den sitter där den brukar göra...

Jag TROR om jag får gissa att Xenian inte tyckte om mina nya SPS (eller om det var vattenbytet den inte tyckte om), och började spruta ut gift i karet.

Det kändes precis som om man råkar bränna hela armen på brännässlor, och utslagen var likadana.

När jag tog upp fraggstenen där Xenian satt så "pumpade" den ut mörk gegga, därför misstänker jag ovan scenario...

Nu idag ser allt bättre ut dock, nu har kolet haft effekt.

Vattnet är klart, och korallerna ser ut som jag beskrev ovan (alla perfekta utom Cactus och Montipora som är ngt bleka).

Bara hålla tummarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man.. det är okänd mark vi är ute och spatserar på... ;)

Tur att det gick så pass bra som det gjorde iaf!

Inte kul med nässelutslagen bara.. jag får lite bekymmer med huvudvärk och illamående när knappar och Euphyllia är sura på mig.

Japp hela burken kunde lika väl ha smällt, detta var ändå skapligt lindrigt...

Utslagen var som du säger inte så kul, blev riktigt upphöjda blämmor som kliade o hade sig.

Om ngn annan skulle råka ut för detta kan jag rekommendera varmvatten, spola armen under så pass varmt vatten att det känns jobbigt, håll på så länge du bara orkar.

En annan sak jag noterade under "kraschen" var att hela karet började lukta gammalt hav.

Både före och nu efter är det helt luktfritt.

Man inser att det är hårfin balans ibland inom detta, fler organismer som kan ställa till det rejält.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många av mina sniglar verkar ha tagit stryk av vad det nu var som frigjordes i karet, och tackat för kaffet.

Detta har självklart lett till att jag nu kan skymta lite kiselager på bakgrunden igen, något jag varit förskonad från i flera veckor nu... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ååh... Vad trist.

Tur ändå att inget högre liv gick till spillo. Hur är det med armen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp just nu känner jag mig faktiskt bara glad att det inte blev värre, kunde ha blivit katastrof...

Armen har repat sig bra tack, utslagen höll i sig ett dygn ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt så har ett par sniglar klarat sig, men de hinner inte med de nya kiselalgerna som kommit.

Får ta och komplettera upp med ett par nya till helgen.

En annan sak som slog mig gäller min Sarcophyton.

Den står nu i gruset på botten (= ca 55cm från lysramperna) och ser ut att må väldigt bra. Den har alltid alla polyper ute och ser ut att frodas.

För tillfället är den ungefär 6-7cm i diameter över "skivan".

Det jag grubblar lite på är om den kanske egentligen borde stå ljusare för att öka i tillväxt?

Har sökt info både här och på Reeflex men inte riktigt hittat vad jag söker.

Lever annars efter "rör inte det som funkar" men det är ju kul att veta vad som verkligen gäller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...