Gå till innehåll

Tengan´s 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Patrik - har du någon cyano i karet, tänkte på lukten gammalt hav (eller dåliga rödbetor) ?

MVH Lasse

Hej Lasse,

Nej, faktiskt ingen cyano öht i karet.

Innan "kraschen" var det helt algfritt sedan cirka 2 veckor (då kiselalgerna försvann), och nu de senaste dagarna har jag börjat se att kiselalgerna kommit tillbaks.

Lukten av "gammalt hav" har dock försvunnit nu, och man får heller inga utslag på armarna när man rotar i karet.

Min gissning är att kolet har rensat bort alla ämnen som utsöndrats av den ännu inte identifierade terrorist-korallen som ställde till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för lite uppdatering igen :)

Var i helgen iväg och skaffade mig en pepparmintsräka efter att ha upptäckt att det sitter en glasros :arg: mitt i (längst till höger på bilderna) min Zooanthuskoloni...

Jag vågar inte ge mig på den med kanyl o kokande vatten med risk för omkringliggande polyper, så jag får hoppas att räkan kan ta den jäkeln istället.

Har dock inte sett räkan sen i lördags då han åkte i, men hoppas att det bara beror på att den är lite blyg i sitt nya hem.

Anemonen har blivit mer och mer rosa i topparna, men tyvärr är det väldigt svårt att få det på bild...

Slänger även upp ett par bilder på de SPS-fraggar som åkte i förra helgen.

Glädjande nog ser jag redan bra tillväxt på dem, den lila Pocilloporan har börjat förgrena sig på gren nr 1 och 2 sett från höger.

Allt annat verkar tuffa på som tåget, de kiselalger som spökat lite tidigare i veckan har nu börjat ge med sig igen och verkar vara på nedgång :smiley20:

post-5545-14468921199841_thumb.jpg

post-5545-14468921200053_thumb.jpg

post-5545-1446892120025_thumb.jpg

post-5545-14468921200571_thumb.jpg

post-5545-14468921200829_thumb.jpg

post-5545-14468921201077_thumb.jpg

post-5545-14468921201334_thumb.jpg

post-5545-1446892120158_thumb.jpg

post-5545-14468921201784_thumb.jpg

post-5545-14468921201986_thumb.jpg

post-5545-14468921202167_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt fint ut Patrik. Det ska bli kul att följa tillväxten på dina koraller. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar :)

Japp nu är det där vi står; budgeten har satt käppar i hjulen för vidare påfyllning nu, så jag får köra med det jag har och förhoppningsvis se när det växer :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, lyste lite med ficklampa häromdagen bland LS, och fick syn på en krabba som satt och tryckte inne i en håla.

Skalet var cirka 2,5cm och han hade rätt rejäla klor.

Jag tycker att det liknar en sån här:

http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus%20%28H.%20Milne%20Edwards,%201834%29.htm

Är det ngt som är farligt med denna, (hunt & kill) eller ska jag låta honom vara kvar (bara om han är riktigt riktigt snäll, annars smäller det)?

Jag har börjat snegla lite på att installera en osmolator för att slippa slabba med påfyllning dag ut och dag in (egentligen bara ett problem då man är hemifrån ett par dagar eller mer).

Tanken är att ställa ett litet akv på typ 20lt i ett av skåpen undertill och där sätta en osmolator.

Volymen det handlar om är 2-4lt/dygn så det är inga mängder som ska fyllas.

Har sneglat lite mot en Tunze 3155, ngn som har ngt att säga om denna?

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, lyste lite med ficklampa häromdagen bland LS, och fick syn på en krabba som satt och tryckte inne i en håla.

Skalet var cirka 2,5cm och han hade rätt rejäla klor.

Jag tycker att det liknar en sån här:

http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus%20%28H.%20Milne%20Edwards,%201834%29.htm

Är det ngt som är farligt med denna, (hunt & kill) eller ska jag låta honom vara kvar (bara om han är riktigt riktigt snäll, annars smäller det)?

Jag har börjat snegla lite på att installera en osmolator för att slippa slabba med påfyllning dag ut och dag in (egentligen bara ett problem då man är hemifrån ett par dagar eller mer).

Tanken är att ställa ett litet akv på typ 20lt i ett av skåpen undertill och där sätta en osmolator.

Volymen det handlar om är 2-4lt/dygn så det är inga mängder som ska fyllas.

Har sneglat lite mot en Tunze 3155, ngn som har ngt att säga om denna?

Tunzen funkar utmärkt.. Det ända man ska tänka på är att undvika att pumpen går torr i osmostanken.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar för svaren!

Mats - hur funkar din med tanke på lyfthöjd?

Det blir ju samma hos mig, en dunk eller ett akv på 25-30lt i skåpet undertill, och slang upp till ytan. Bör hamn på ungefär 90cm lyfthöjd totalt, men jag antar att din Trigon är ännu högre?

Manne, såg att du körde din på timer, är det att rekommendera, eller är detta en skottsäker modell?

Dumt att chansa kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte osmolatorn på timer som man kunde styra med en minuts intervall.. Så den fick gå några enstaka gånger om dagen o då bara någon enstaka minut.

Så gjorde jag för att köra safe så gott det gick.. Ur min egen synvinkel.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte osmolatorn på timer som man kunde styra med en minuts intervall.. Så den fick gå några enstaka gånger om dagen o då bara någon enstaka minut.

Så gjorde jag för att köra safe så gott det gick.. Ur min egen synvinkel.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Låter absolut som en klok idé, får nog besöka Classe innan uppstart/köp av den.

Skönt att höra Mats att höjden är ok :smiley20:

Bara att försöka sälja in konceptet till HSB...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs hela mitt inlägg, tryckte fel på ipånen... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

I see ;)

Ja man får ju anpassa "behållaren" lite efter marginalen man har i förhållande mot hur länge man vill kunna vara ifrån karet utan att fylla på denna balja.

Jag tror att jag tar ngt i stil med 25-30lt, vilket bör vara cirka 10 dagars avdunstning.

Karet kommer dock inte kunna ta emot alla 25-30lt om den skulle få fnatt, så det blir nog timer efter att ha mätt exakt vad som går åt, och exakt hur fort 3155:an fyller upp detta (delat på ett par tre ggr/dygn).

Då borde man kunna ha den igång ganska precis lagom länge varje dag, och känna sig lugn även om man inte är hemma och bevakar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see ;)

Ja man får ju anpassa "behållaren" lite efter marginalen man har i förhållande mot hur länge man vill kunna vara ifrån karet utan att fylla på denna balja.

Jag tror att jag tar ngt i stil med 25-30lt, vilket bör vara cirka 10 dagars avdunstning.

Karet kommer dock inte kunna ta emot alla 25-30lt om den skulle få fnatt, så det blir nog timer efter att ha mätt exakt vad som går åt, och exakt hur fort 3155:an fyller upp detta (delat på ett par tre ggr/dygn).

Då borde man kunna ha den igång ganska precis lagom länge varje dag, och känna sig lugn även om man inte är hemma och bevakar.

Precis så tänkte jag med , försökte matcha lite helt enkelt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver absolut inte sätta en timmer på Tunzen. Tycker att man tappar lite av poängen då. Då behöver man ju egentligen bara en pump med timer på som går igång 1 minut om dagen.

tunzen är väldigt säker! Har sagt det flera gånger innan men säger det igen. Den har tre stycken säkerhetsspärrar! Den digitala sensorn, mekaniska sensorn samt att den stänger av efter en viss tid. Beroende på hur lång slang du har på den pumpar den olika mängd. Är du orolig att den skulle pumpa i för mycket vatten på de minuterna innan spärren går in är det väldigt enkelt att se hur mycket den pumpar samt ifall spärren sätts igång.

Gör så att den sätts igång. Ta slangen som är i akvariet, sätt den i ungefär samma höjd där den är i karet...sätt den i en spann utanför karet och låt den pumpa. Du får på så vis reda på hur mycket den orkar pumpa samt att spärren kommer att fungera! När den stannar och varnar dig för överpumpning. Kolla hur mycket vatten den pumpat i spannen.

Tack för input!

Läste på Tunzes hemsida att den inbyggda spärren är lagd på 10min.

Man får nog testa sig fram för att få allt så säkert som det bara går...

För att återgå till ett tidigare inlägg ang krabban jag har sett de senaste dagarna (men som är helt omöjlig att fota då den bara visar sig när det är släckt).

Den verkar vara 2-3cm över skalet, mörkbrun i färgen och har röda ögon.

Han ligger och trycker i en håla i en LS, och har ett snigelskal som "dörr" som han stänger sin håla med när han är hemma.

Bör jag ta upp denna och koka krabbsoppa för att vara på den säkra sidan, eller är han ofarlig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började kraftigt misstänka att den pepparmintsräka jag köpte för 6 dagar sedan hade "försvunnit", och började titta efter misstänka typer i karet.

Idag tittade räkan fram, fullt vid liv och välmående -dans

Tack också Mats för assistans med preparaten, hoppas att de gör susen på tillväxten i baljan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E lungt Patrik. De där preparaten kommer att hålla det igång tills du evt går igång med Ballingmetoden. Läs på om den och se om det är något som skulle passa dig och ditt kar. Ring om du vill veta hur jag har gjort med de grejer jag skickade upp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see ;)

Ja man får ju anpassa "behållaren" lite efter marginalen man har i förhållande mot hur länge man vill kunna vara ifrån karet utan att fylla på denna balja.

Jag tror att jag tar ngt i stil med 25-30lt, vilket bör vara cirka 10 dagars avdunstning.

Karet kommer dock inte kunna ta emot alla 25-30lt om den skulle få fnatt, så det blir nog timer efter att ha mätt exakt vad som går åt, och exakt hur fort 3155:an fyller upp detta (delat på ett par tre ggr/dygn).

Då borde man kunna ha den igång ganska precis lagom länge varje dag, och känna sig lugn även om man inte är hemma och bevakar.

Viktigt att tänka på är att varje gång du slår på strömmen till 3155:an så fyller den på direkt en stund utan att ta sensor input, så om du kör på timer flera gånger per dag så kan det bli så att du fyller på för mycket.

Jag har kört min 3155 utan någon timer och den har fungerat klockrent. De enda gångerna jag retar mig på den är när man själv klantar till det och sänker/höjer vatten nivån utan att koppla ur 3155:an. Ljud larmet för hög vatten nivå är något man defenitivt reagerar på, gärna när man har båda händerna djupt nere i akvariet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...