Gå till innehåll

Stenkoraller-en nybörjar historia.


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Då har man nästan kört i 6 månader och det roliga börjar :)

Köpte lite mjukisar och flera stenkoraller bland annat acropora och stylophora.

Jag kör med fosfat adsorber 2 dl i 250 l akvarie, och aktivt kol i 1,5 dl.

Sump, skummare och hela 3 streamers i karet.

Jag doserar med Fauna marins balling salter, och tillsätter Organics och Ultramin S, och lite jod då och då.

Flesta koraller klarar sig himla fint! MEN mina stenkoraller brukar alla bli brunare, blekna lite från botten, och tappa lite färg.

Stylophoran tappade ALL färg och blev likblek. Den är inte död, men alla färg är som sagt borta.

Mina värden är annars bra

Mg 1250, Ca 550 och inget mätbart fosfat, och väldigt lite nitrat.

Men ändå vill korallerna bli bruna, vilket jag hört tyder på att man har för hög nitrit?

Uppskattar all hjälp jag kan få, så att allt mår bättre och att mer färg kommer fram.

Bilder kommer snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med det saltet innan men har nu bytt pga. det var så olika kvalitet mellan olika spannar man handlade.

Bytte till TM pro och korallerna har börjat hämta sig fint.

Finns säkert andra Salter som är bättre än Red Sea Pro.

Detta är min erfarenhet, funkar kanske för andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar vitt ljus 12 timmar blått.

5 rör.

Har ställt samtliga koraller på botten och lite i skugga i 2-3 veckor :(

Bleknade gjorde den på några dagar, och jag fick höra att jag har "skitigare" vatten än Zeo karen jag köpte det från.

hmm kanske annat salt är värt att prova...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjukisar [...] klarar sig himla fint!

MEN mina stenkoraller brukar alla bli brunare, blekna lite från botten, och tappa lite färg.

Stylophoran tappade ALL färg och blev likblek. Den är inte död, men alla färg är som sagt borta.

Här kommer min gissning.

Om mjukisar är ok så kan vi nog utesluta näringsbrist, förutsatt att du har bra värden på KH, Ca och Mg. Kolla ditt Ca-värde, 550? Låter lite väl mycket.

Om mjukisar trivs men stenisar går under så skulle jag säga att du har näringsöverskott, oberoende av vad testerna säger - korallerna är dina bästa tester.

Om en stenkorall går från 1) brunt till 2) blekning vid botten och sedan 3)tappar fär/bleks så tyder det i alla fall enligt min personliga åsikt på höga näringshalter, med allra största sannolikhet fosfat.

Brunt på hela korallen = höga näringsvärden direkt i vattenkolumnen, möjligen i kombination med för klen belysning. (Jag har aldrig förstått varför man ska vänja in korallerna till viss ljusstyrka och har alltid ställt köpta koraller direkt under 400 w MH).

Blekning från botten och uppåt = mest sannolikt uppåtstigande näringsämnen från substratet (du ställde korallerna på sanden, va?)

Blekning av hela korallen = antingen mycket förhöjda näringsvärden (t ex organiskt fosfat som inte kan mätas med hobbytester) eller överdosering av något kraftigt medel, typ Zeospur.

Kolla om du kan se korallskelettet på dina sps-er : får skeletten i något fall en aningens grön färg? På själva det döda kalkskelettet alltså. Du kan också bryta av en liten död gren och kolla om skelettet är grönt rakt igenom. Om kalken är grön så är det enligt min mening definitivt ett näringsöverskott som du har.

OBS! - Ovanstående är enbart min personlig åsikt och återspeglar bara mina kunskaper och erfarenheter, inga absoluta sanningar alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, behöll korallerna på fragstenarna, ändå är det blekning underifrån.

Stylophora blektes hela, men dog inte.

Ingen grön färg precis, men två av korallerna verkar som de blir mer åt bruna hållet och blekning underifrån...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp ett vettigt fosfat test, deltec eller hanna, så får vi se

Nitrat värde?

Hur kör du vattenbyten, alltså frekvens och mängd?

Hehe ok, ett vettigt fosfat test..

Nitrat Salifer visar Liite utslag alltså 0,1 ca.

Vattenbyre varje 10 dagar 10%.

Fick ett par andra koraller att prova med från ett system som inte kör med Zeovit, så vi får se om det går bättre med de.

Men jag funderar på detta med Kaliumtest alltså.. kanske skall skaffa ett..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...