Gå till innehåll

325liter Optiwhite


Jonas Am

Rekommenderade inlägg

Har äntligen köpt ett nytt kar.

Akvarium:

120L X45H X60D cm 8 mm optiwhite glas, 12 mm i botteN.

Sump:

50X50X40 cm med filterkammare.

Skummare funderar på en MCE600 eller någon av Bubbel Magus varianter.

Problemet är att vi sover i samma rum, så för att sambon skall vara nöjd så man väl stänga av skummaren på natten.

Andra förslag?

Tänkte köra med N/P biopellets och balling, har Fauna marin calsium b tror jag den heter hemma att köra slut på först. Den skall matas av en hemmabygd doseringspumps anordning.

Nu måste jag jobba vidare. Skriver mer senare.

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marin Bio-Calcium heter den visst. Någon som kört med den?

Saknar en 32mm muff och 50cm 32 rör för att kunna fylla upp karet, drygt.

Har Bromma zoo något sånt hemma eller XL zoo tro?

Akvarieleasing hade ingen muff hemma och triton öppnar ju lite sent.

Lyset funderade jag på "48 Ultra Premium LED DIY Kit with dimmable drivers"

dvs 24 vita och 24 Royal blue http://www.rapidled.com/servlet/the-57/48-Ultra-Premium-LED/Detail

Kan det vara för klent lyse? har även en 6x24W T5 jag kan slakta om det skulle behövas senare.

Dock har jag inte löst hur själva lysrampen skull se ut, om man skall köra med en lock-variant eller skruva den i vägen och sedan att man kan fälla upp den, Tips gärna!

Kollade igenom N/P Bio pellets tråden, men kunde inte hitta om man kan/skall/behöver köra fosfat remover samtidigt som bio pelletsen.

Håller på att leta bio pellets reaktor just nu och levande sten.

Sedan funderar man ju redan på om man skall köra Zeovit eller en kalkreaktor senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas, jag håller själv på med ett liknande bygge.

Vad gäller ljuset så skulle jag vilja rekommendera denna T5 ramp: http://www.aquapro2000.de/Lightning/T5-lamps/ATI-Lighting/ATI-Sunpower/Sunpower-without-bulbs/ATI-Sunpower-6x54-Watt-T5::7643.html

Det är säkert den mest prisvärda rampen på marknaden. Vill du ha 8x54W så är inte den mycket dyrare heller, dessutom går det att köpa med lysrör på en gång och då blir dessa billiga. OBS, dessa ramper kan bara hängas.

Vad gäller biopellets så skulle jag börja med enbart biopellets och köra det ett tag för att sedan se om du har fosfat kvar och då eventuellt också köra med remover.

Om du har tänkt att köpa en ny MCE600 så skulle jag istället vilja rekommendera ATI Powercone 200, den ligger i samma prisklass men är toppmodern och ska vara jättebra. Att stänga av skummaren på nätterna tycker inte jag låter som någon bra ide, då hade jag hellre investerat i en tyst skummare och försöka ljusisolera bänken så gott det går.

Vad gäller zeovit och kalkreaktor så är det två helt olika saker. Zeovit ska du inte behöva köra om du redan kör en biopelletsreaktor (båda handlar om N/P kontroll) och om du tänkte satsa på att köra balling så räcker det gott och väl istället för en kalkreaktor (som för övrigt är väldigt dyr att köpa).

Lycka till med alltihopa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Virse.

Gjorde ett sötvattentest och det funkade fint förutom att avrinningen sörplade alldeles för mycket.

ytavrinningytavrinningSkruven jag håller i skall tydligen förhindra att det låter men icke.

ytavrinning.jpg

Då är ju frågan hur man skall lösa det.

Göra en durso utav röret och bygga en avrinnings kammare till den kanske?

ytavrinning

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter båda rören "fritt" likt det på bilden?

Om du inte har möjlighet att borra ett hål till så kan du kanske dra returen på utsidan över kanten på karet? Isf kan du använda det lilla röret som hävert och det stora som back-up till att ta det som inte häverten hinner svälja undan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tråden om min kub så har du en variant, men det finns många olika på denna, grejen är att man har två rör ner, antingen om man kan justera in returpumpen så att den får upp lika mycket som ett rör sväljer, alternativt om man låter ett rör vara hävert, och sen man har det andra till att ta typ 5-10% av flödet ner, då blir det riktigt tyst också. Själv kör jag enligt den sista modellen med ett 25mm som hävert och ett 32mm som backup som tar det sista lilla som inte häverten tar.

Du kan säkert hitta fler här som kör denna varianten och jag tror inte det finns någon som är missnöjd med denna lösningen. :)

I ditt fall så får du ha två rör som ser ut som på bilden med kan på samma nivå¨, fast där det lilla röret tar in vatten längre ner och back-up'en tar uppe vid ytan i princip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser det just nu.

imag0204w.jpg

På mitt lilla har jag samma typ av låda som manne, vilket funkade bra.

Funderade på om man skulle dra ett rör från vänstra sidan bort till höger och sätta upp en kammare i hörnet, hur stor bör den vara? Sist så chansade jag.

Hade varit bra om man slapp borra, har ju visserligen alla grejjerna till det men knappt nått glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det för tight om man borrar enligt bilden?

Det är 5cm mellan kanterna på borrhålen.

Karet står på en 25mm alu ram med en 12mm plywood skiva.

Bottenglaset är 12mm

Man vill ju inte att det skall spricka ur direkt.

Man kan skymta kanten på glasskivorna under tumstocken, där dom är tänkta att gå uppåt.

det smala röret längst till vänster är tänk som retur och skall gå över kammaren och bort en bit.

ror.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo varför inte.

Nu blir det en rörig förklaring.

Från returpumpen en 16 slang till en slanganslutning till 25 genomföringen där efter en 90 böj sedan till 25-20 minskning och en 20-16 förminskning en bit 16 rör till väggen en 90 böj uppåt och fortsätta röret upp längs väggen och avsluta med en 90 böj så för att rikta strålen åt lämpligt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev att borra ett hål till i högra hörnet och glasa in.

Vatten och sten är i, den ligger just nu under lyset på en hög, det skall i mer sten.

Köpte även en meter ledstripe för att ha som lyse i sumpen, svindyrt men det blev bra. 16w/meter.

Byggt om ett classe filter och kör biopllets i. Drygt 2dl pellets, är det för lite tro? Det är ju lite luddigt med vad som rekommenderas.

Kan/skall man köra makaroner samtidigt som bio pellets?

Har inte hittat info om varken bra eller dåligt om det.

Vet att Ljungberg (förre ägaren till karet) gjorde det.

Kabelhärvan ser värre ut än vad den är faktiskt.

Köpt även två grenuttag http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1041 där man kan stänga av två och två. 199:- Känns som en bra investering.

Fick tag i en beg skummare oxå, Aquarium systems 800.

Pumpen till den är ny och låter en hel del enl sambon, jag störs inte av den, det blir ett dovt brum ljud, skulle kunna vara 50Hz brummet, så den får vara avstängd på natten tillsammans med bio reaktorn..

Tips på tyst skummar pump?

Lyse har jag inget vettigt ännu.

Sitter ett litet 15w T-8 rör över sten högen nu.

attachment.php?attachmentid=53174&stc=1&d=1296863873

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har mina två kylflänsar anlänt. Dessa mäter 400x360x75 Vikt ca 10kg styck.

Tänkte dela dessa så man får fyra flänsar, blir lite smidigare och flytta när man skall ner och rota i karet.

attachment.php?attachmentid=54965&stc=1&d=1300221765

Botten är 10mm tjock.

attachment.php?attachmentid=54966&stc=1&d=1300221765

Funderade på att fräsa dessa helt plana, blir ju lite beroende på led placeringen.

attachment.php?attachmentid=54968&stc=1&d=1300223151

EDIT; bilderna verkade inte funka, så jag la in miniatyrer oxå,

Lekte lite med kameran, kommer inte ihåg namnet på fisken just nu.

post-4470-14468921624249_thumb.jpg

post-4470-14468921624445_thumb.jpg

post-4470-1446892162457_thumb.jpg

post-4470-14468921624679_thumb.jpg

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har äntligen en del av chippen kommit. 8st 10W 16000K och 8st 20W royal blue. Då väntar man på 12 st royal blue 3w och 12st xp-g, dom kommer väl att se ut som nattlampa i jämförelse.

Funderade på att dela på kylflänsarna vid dom fyra olika fälten man kan se, eller något, dom är ju minst sagt kraftigt överdimensionerade, vore kul att veta hur många Watt den klarar att kyla bort.

En 20Wattare som ligger där.

post-4470-144689216987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...