Gå till innehåll

Bangai, problem efter inkoppning. HJÄLP!


jacob.forssman

Rekommenderade inlägg

Hej,

Köpte igår ett bangai par från butik. Koppade in dem genom att

lägga i påsen i akvariet,

hälla i 1 dec akvarievatten,

vänta 15 min hälla i 1 dec till

vänta 15 hälla i någon typ av lösning köpt från butik som ska hjälpa fisken att anpassa sig till det nya vattnet, det står att man ska vänta 20 min efter att det tillsats och sedan lägga över fisken.

Sagt och gjort, igår verkade allt friden och fröjden men imorse såg jag att bangaii hanen var nere vid botten och verkade kippa efter luft, det såg inte alls bra ut. nu, några timmar senare ligger han på sidan på botten och kippare efter luft. Kort sagt han ser döende ut.

Vad kan jag göra? Finns det någon som har något tipps på hur han kan räddas?

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för det snabba svaret!

Karet har gått nästan ett år och jag kör med skummaren på nattetid och den var även på när symptomen startade. Jag ska sätta igång den så att jag luftsätter så mycket som möjligt. Förutom bangaierna har jag en foxface, en mandarin och en sixline. Är det möjligt att det är bangaien påverkas av detta när alla andra fiskar är opåverkade?

mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för det snabba svaret!

Karet har gått nästan ett år och jag kör med skummaren på nattetid och den var även på när symptomen startade. Jag ska sätta igång den så att jag luftsätter så mycket som möjligt. Förutom bangaierna har jag en foxface, en mandarin och en sixline. Är det möjligt att det är bangaien påverkas av detta när alla andra fiskar är opåverkade?

mvh,

Jacob

Jaså, då tvivlar jag på att mitt råd hjälper, men samtidigt kan det inte skada att lufta så mycket som möjligt.

Jag är också rätt så ny inom saltvatten så det vågar jag inte svara på om de är känsligare.

Har själv också ett gäng (7) bangaier i mitt lilla kar tills mitt nya är igång.

Hur länge koppar du in de?

Jag brukar ta 2-2,5 timmar bättre att det lite lugnt.

Du har inte lagt i någon ny sten eller sådant senaste tiden eller tillsatt något i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen ny sten är tillsatt, jag har faktiskt inte ändrat och mixtrat med akvariet alls på senare tid.

Jag tror inte att det är någon fisk som jagar honom, man vet ju aldrig men när jag har titta på karet så har alla invåndare betett sig snällt mot nykommlingarna.

sjuk fisk, det är ju inte omöjligt. men han såg bra ut i butken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I din profil står "0 liter" och det är svårt att hjälpa dig om man inte vet något mer om karet än det du beskrivit redan.

Medlet du tillsatte tex, vad är det för medel?

Hur långt innan ljuset släcktes satte du i de nya fiskarna?

Vad har du annars för teknik i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I din profil står "0 liter" och det är svårt att hjälpa dig om man inte vet något mer om karet än det du beskrivit redan.

Medlet du tillsatte tex, vad är det för medel?

Hur långt innan ljuset släcktes satte du i de nya fiskarna?

Vad har du annars för teknik i karet?

Ok jag inser att jag kanske lämnade lite lite uppgifter, blev lite stressad när jag såg att fisken inte mådde bra,

Karet är ett deltec microreef ca 220 liter och sump på kanske 20 liter. I sumpen finns skummare som går på natten (23.00-15.00)

Medlet som jag tillsatte är immun-tonic M från Preis Aquraistik, jag har använt det tidigare och då har det fungerat bra.

Fiskarna sattes till karet vid 16, jag sänkte belysningen till hälften under två timmar (2 av 4 t5 rör släcktes). Lyset släcktes helt kl 22.

Hoppas att ni kan ge mig några råd med den datan.

Tack på förhand,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ett faktum. Bangaien är i fiskhimlen. Jäkla tråkigt, det är ju ett litet liv som man har ansvar för och som man lyckats fumla bort på något sätt.

För övrigt så köpte jag dem från en liten butik i sundbyberg :) som brukar vara noga med sina fiskar. Jag tyckte att övriga fiskar i karet såg välmående ut.

Det lir till att försöka få tag på en ny hanne till den numera ensamma bangaihonan.

Tack för alla svar!

Med vänliga hälsningar,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...