Gå till innehåll

Ragmans 80 Liters kub


Ragman

Rekommenderade inlägg

Då var det startat o igång, la ner mitt 56 liters aquael kar till förmån för detta :).

Får tacka martin i svedala för ett fint kar!

sumpen är ej inkopplad än men den borde ligga på en 60 liter iaf

lite fulpumpar får fungera sålänge tills jag hittar bättre gear ;)

2x36w t5 kompact ljusramp som är för lång o ska bytas ut

min rio nano skummare får nog också bytas ut så småningom

i korallväg är det endast lite smådelar och koraller som ej trivdes från det stora karet än sålänge, men det kommer en blå carpet anemom den 8e februari :)

samt en vitbröstad kirurg (small)

en Enoplometopus debelius har också hittat dit :)

post-4282-14468921144174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe sumpen var den som följde med så det får bli så :)

men det blir ju lite stabilare värden iofs med ett större system :)

Ja, jag tyckte det lät ganska coolt med så stor sump... Jag sitter själv å funderar på om man inte ska överdimensionera sumpen till nästa bygge... Blir ju mer stabilt som du säger, men det går åxå åt mer salt vid vattenbytena...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett 25w lifeguard som står o skräpar i en hörna :)

har provat med denna firren innan med misslyckat resultat (får ej dom o käka).

därför ska jag invänja denna i ett mindre kar tills den äter med god aptit o därefter släppa ner den till det stora karet. och dom får väldigt mycket prick :( men uvc klarade av det innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tyckte det lät ganska coolt med så stor sump... Jag sitter själv å funderar på om man inte ska överdimensionera sumpen till nästa bygge... Blir ju mer stabilt som du säger, men det går åxå åt mer salt vid vattenbytena...

Är faktiskt inte helt korrekt :) Låt oss säga att du har ett visningskar på 10liter och en sump på 1000liter (bara som ett exempel)

Hur länge tror du det skulle ta för att näringsvärdena skulle bli låga eller att din lilla gobby i 10liters karet smutsar ner allt vatten? Vääääldigt länge om man inte råkar ut för något problem (tvivlar starkt på att man skulle kunna krasha det karet med en gobby) så länge du inte har koraller / fiskar etc i sumpen så behöver du inte göra mer vattenbyten. Du behöver göra större vattenbyten ja, men inte lika ofta då allt håller sig bra längre :). Med lite reservation för saker som skummas ut. men det finns inge anledning till att även överdimensionera skummaren med.

Enda nakdelen jag ser direkt är att du måste fylla på med mer Osmos vatten :) men istället har du plats för ett refugium, yngelkar, etc etc i sumpen om du skulle vilja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju det jag menade... jag skulle vilja bygga ett system med visningskar på omkring 1.000L och sen en JÄTTE-sump på 5.000 - 20.000L. Mycket för att få stabilitet i systemet och sen åxå som du säger för att få plats med allt det biologiska (man skulle ju kunna lassa i hundratals kilo LS!)

Men man vill ofta mycket mer än man kan... :(

Förlåt Jimmy för att jag hoggar din tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju det jag menade... jag skulle vilja bygga ett system med visningskar på omkring 1.000L och sen en JÄTTE-sump på 5.000 - 20.000L. Mycket för att få stabilitet i systemet och sen åxå som du säger för att få plats med allt det biologiska (man skulle ju kunna lassa i hundratals kilo LS!)

Men man vill ofta mycket mer än man kan... :(

Förlåt Jimmy för att jag hoggar din tråd!

Jag syftade mer på när du skrev

"Blir ju mer stabilt som du säger, men det går åxå åt mer salt vid vattenbytena..."

Så manade jag att saltet kommer gå åt i samma tempo som innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

det funkar dock utomordentligt bra hehe.

lite bilder kommer också.

min favvo kirurg har nu gått nån vecka i detta kar och har betat av massvis med alger och hållit sig tjock o fin. nu har han också fattat tycke på pellets och är helt galen i dom. så denna gång verkar det som jag ska lyckas behålla denna fantastiska fisk vid liv. låter han gå här en vecka till eller nåt sen får han lite mer simyta i det stora karet.

post-4282-14468921810778_thumb.jpg

post-4282-14468921811013_thumb.jpg

post-4282-14468921811225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...