Gå till innehåll

Ni med blå bakgrund..


Luddox

Rekommenderade inlägg

..eller andra målade/utanpåliggande bakgrunder. Hur gör ni för att det ska förbli som avsett, och att inte bakrutan snabbt blir täckt av alger?

Skrapar ni bakrutan regelbundet, eller har ni sådana praktakvarier att algbeväxning inte sker?

Själv har jag hittills haft en BTN Slimline-bakgrund, där bl a påväxning av kiselalger bara gör den snyggare. (se bild)

Men nu när kag byter upp mig funderar jag på hur jag ska göra. Behöver bakrutan skrapas gäller det ju att göra plats för det i scapingen mm..

post-4970-14468921149139_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har blå film på baksidan av mitt kar och ja borde skrapa rutan regelbundet men har inte blivit så, men med en rakbladsskrapa med skaft så är det ganska enkelt. Ja kommer inte åt hela bakrutan men de ja inte kan skrapa kan man inte se ändå så det spelar inte någon större roll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för intressanta svar. Lite som jag misstänkte, att det kräver en del löpande jobb att behålla bakgrunden i det skick som avsetts. Lutar nog lite åt att jag monterar slimline i mitt nya 540-liters, även om det kostar en slant och stjäl lite djup..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blått ger oftast en vacker djupkänsla och den framhäver även färger bra.

Ok, jag köper det argumentet rakt av och håller med.

Jag var bara nyfiken eftersom jag själv är inriktad på akvariebiotoper och vill, så långt det bara är möjligt, försöka kopiera en liten del naturen... och där finns ju inga knallblåa bakgrunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge,

Jag ger mig.. Har bara dykt i Thailand och har inte sett samma blåa färg. Sen är det väl lite då att man ser reven på olika sätt. Jag tittar rakt in i revet och försöker kopiera det. Vissa ser över revkammen och då förstår jag det blåa. Dock anser jag att djupet i det blåa havet är omöjligt att replikera i ett akvarium. Revet är möjligt att få trovärdigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget snack om att blå bakgrund är snyggt. Det jag funderar över hur lätt det är att skapa åtkomlighet för skrapning av bakrutan. Då gällande både pga aqauscapingen och åtkomligheten för armarna/skrapan i ett kar med, i mitt fall, måtten 150x60x60 cm För rutor som är belagda med alger, där det lyser igenom lite blått, är väl måttligt snygga, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget snack om att blå bakgrund är snyggt. Det jag funderar över hur lätt det är att skapa åtkomlighet för skrapning av bakrutan. Då gällande både pga aqauscapingen och åtkomligheten för armarna/skrapan i ett kar med, i mitt fall, måtten 150x60x60 cm För rutor som är belagda med alger, där det lyser igenom lite blått, är väl måttligt snygga, eller?

Jo, det är snack om det Lyddox! ;)

Personligen tycker jag inte om blå bakgrundsfärg men har full respekt för alla som gör det. Vad jag däremot inte förstår är det spår du är inne på. Nämligen att låta kalkalger delvis täcka den blåa bakgrunden, det ser ju konstigt och onaturligt ut.

Hoppas ingen med blåa kar tar illa upp... :)

I ett 60x60 kar kan du ju bygga en längsgående revkam i mitten av karet vilket gör bakglaset lätt att komma åt för skrapning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget snack om att blå bakgrund är snyggt. Det jag funderar över hur lätt det är att skapa åtkomlighet för skrapning av bakrutan. Då gällande både pga aqauscapingen och åtkomligheten för armarna/skrapan i ett kar med, i mitt fall, måtten 150x60x60 cm För rutor som är belagda med alger, där det lyser igenom lite blått, är väl måttligt snygga, eller?

Klart det kan snackas om det, finns olika tycke och smak, har sett många kar med HEMSKA blå bakgrunder, det ser inte äkta ut med en platt blå bakgrund, som enligt mig ofta ger en otroligt instängd känsla i akvariet, svart tycker jag är bättre men helst vill jag ha minst nån decimeter eller ännu hellre 1 meter till bakgrunden, för att belysningen inte ska slå på det så att det ser onaturligt ut.... för att få en mer naturlig blå bakgrund krävs det ju att den har en gradient i sig. så som det är i vatten, det är en gradient ifrån ljusare till mörkare blått..

Svart har jag sett flera många snygga, blå, endast några få och då med riktigt mörkt blå (Christers är rätt okej för mig, hade som han säger kanske velat ha ännu ett snäpp mörkare, har inte sett det live dock), om det är minsta för ljust får jag lätt känslan färgat babybadkar... brrr... Men smaken är som sagt delad...

Lagges bilder är ju den näst sista en nice blå färg, men där får jag fast det är taget i havet en känsla av platthet i bakgrunden och känns nästan som ett akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det fanns någon artikel om hur mycket ljus som förlorades med olika bakgrunder, målad, film, blå eller svart och så. Någon som kommer ihåg den länken?

Personligen tycker jag att bakgrunden skall vara en del av inredningen och jag tycker om att se direkt in i revet. Detta innebär att jag arbetar med BTN, moduler och slim-line. Modulerna har den fördelen att de kan dölja de tekniska installationerna också - men smaken är som baken - delad :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken tur att jag råkade skriva att det inte "var något snack om" att blå bakgrund är snyggt. Tack vare detta blev det ett intressant snack om just detta..

För övrigt Ouscazz så avser jag inte (se ovan) att låta en blå bakgrund delvis bli beväxt med kiselalger, låter inte alls snyggt. Jag konstaterade bara att slimline inte blir fulare av detta och bl a därför inte kräver samma underhåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det fanns någon artikel om hur mycket ljus som förlorades med olika bakgrunder, målad, film, blå eller svart och så. Någon som kommer ihåg den länken?

Personligen tycker jag att bakgrunden skall vara en del av inredningen och jag tycker om att se direkt in i revet. Detta innebär att jag arbetar med BTN, moduler och slim-line. Modulerna har den fördelen att de kan dölja de tekniska installationerna också - men smaken är som baken - delad :)

MVH Lasse

Länken verkar vara död nuförtiden, men "diskussionen" finns här i.a.f., det som resultatet visade var det faktum att målad eller fastklistrad bakgrund gav en kraftig minskning av ljuset som reflekterades. Bakgrund som inte satt direkt på akvariet (dvs där det fanns luft emellan (hur lite det än må vara, nån tusendels mm räcker bra)) så spelar inte färgen nån speciell roll, då det handlar om en helt annan typ av fysik än färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mest kluven till kar som används som rumsdelare, med genomsyn. Är ganska säker på att man aldrig ser rakt genom en del av ett rev, och så står det en TV och spelar Paradise hotel, Big Brother, eller Hells Kitchen där på andra sidan. Trots det är jag nu mer eller mindre inne på att bygga ett sådant kar själv... Motiveringen är att det ger så många fler vinklar att se vad de olika invånarna i karet pysslar med. Hyckleri är det, jag vet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...