PeterGG Postat 27 januari 2011 Postat 27 januari 2011 Hej.Jag tänkte försöka få till en lite mer detaljerad och saklig diskussion om vilka källor till kisel det kan finnas i ett akvarium - när kisel via osmosen inte är giltig. BakgrundBakgrunden till detta är att jag har ett relativt välmående akvarium där fiskar och koraller verkar frodas. Men 80% av min sand är täckt med kiselalger.Tidigare trådarJag har haft en tråd om detta tidigare, där jag trodde jag gjorde ett genombrott, men jag föll tillbaka.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34682Jag har också inför denna tråd tittat på följande trådarhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25623&highlight=Kiselhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20063&highlight=Kiselhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10986&highlight=KiselFauna Marine verkar ha ett preparat som heter Ultra Sil, jag har inte hittat någon shop som säljer det i Sverige, vet någon?Osmos med silikatfilterI 98% av alla fall jag hittar på saltvattensguiden så förklaras förekomsten av kiselalger via det faktum att man inte kör med osmos och eller att osmosen ej är utrustat med ett silikatfilter. Sedan mitt akvarium startades har jag kört med silikatfilter, bytt det 2-3 gånger per år. Men kiselalger har jag haft från och till hela tiden. Det enda undantaget jag har till detta var när akvariumet startades, då hann jag inte få fram tillräckligt med vatten, så att ungefär 50-70 liter var kranvatten.Jag har vidare införskaffat ett Salifert Si Profi test. Och jag har aldrig lyckats få något utslag på testet, varken i mitt akvarium eller i osmosvattnet. Däremot har jag sett att jag har 0.1ppm silikat i mitt kranvatten. Har jag förstått testet rätt, så är jag väldigt säker på att jag inte har kisel, när man tillsätter sista skeden med pulver, så finns det kisel, så löser sig pulvret, och blåfärgar däremot i "rent" vatten så löser sig inte pulvret utan det bara grumlar.Vid inget tillfälle har jag noterat att silikat läckt genom osmosen. SyfteSå det jag nu är på jakt efter, det är alternativa källor till kisel i ett akvarium SandJag har noterat att vissa typer av sand och sten kan innehålla silikat. I mitt fall har jag bara köpt "levande" sten i karet. Och 3 påsar Carib-Sea Argonit sand. "levande sand"MatJag matar mitt akvarium med följande- Formula 2 pellets från Ocean Nutrition- Fryst artemia och Mysis från akvarieteknik, portionsförpackat- Julian Sprungs see veggies, green veggiesTillsatser som blandats i karetTropic Marine Bio Calcium, Bio Magnesium, Bio Strontium, Pro Coral IodSalifert Coral Calcium, ph-bufferGrotech Magnesium pro Instant, Calcium pro Instant (slutat pga problem) Carbonate pro InstantFauna Marine; ultrabak, ultramin s och ultra organicKorallenzucht; Kaliumjodid, Strontium komplex, ZeoStart2, Zeofood 7, ZeobakSaltet jag kör med, är Tropic Marine pro-reef. Byter 10% 1 gång i månadenAbsorbenterjust nu;Grotech järnbaserad remover 100ml/månadenKorallenzucht Biophos III (alu) 30-40 ml/ 2 veckorFauna Marine Ultra CarbRykteJag har hört ett rykte om en person som noterat att, när han använt ultrabak och ultramin-s för mycket, så fick han problem med brunt slem. så då minskade han tillförseln, och det försvann. något liknande står faktiskt här, fast om vodkahttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20063&highlight=KiselFrågaSkulle det finnas någon anledning att misstänka att FM's produkter innehåller kisel? eller är det ett alldeles för start tillskott av kolkälla som gör att fosfat/nitrat balansen ställs om på sådan sätt att kiselalgen gynnas något ypperligt?Framtida planerade undersökningarPå inget sätt så får dessa kiselager mig att vilja lägga av med saltvattensakvarium, men, det skulle vara trevligt att bli av med dem. Sanden är så mycket finare utan. Jag kommer fortsätta att försöka, nedan beskriver jag mina planer. Men om någon kan något vettigt om detta så kom gärna med vettiga förslag. Det mesta av skolboken har jag försökt läsa, men, har jag missat något uppenbart var god att meddela migÅtgärder- Byta fosfat remover, gå ifrån Grotechs till RowaPhos. Jag har helt enkelt större förtroende för Rowa, och vågar inte köra budget på det just nu.- Försöka få tag på Ultra Sil, så fort jag hittat någon som säljer det, UltraSil eller PhosSil ska också finnas tror jag.- Undersöka om någon av min mat innehåller kisel. Är detta en dum fråga? Kan maten innehålla mycket Kisel?- Köpa en valencia Puellaris och många sand-sniglar. Jag har många sandsniglar, men det verkar vara ont om mat i sanden, eller något, för de klarar sig inte så länge. Jag har också haft en Puellaris, men den hoppade ur, så jag hittade den långt senare torkad. - Försöka rikta en pump mer fokuserat mot sanden för att på så sätt blåsa bort Deutritusen lite bättre. Det växer helt klart mest på de lugnaste ställena i akvariet, där kirurgerna har sin toalett. - Köpa en Hanna fosfatmätare, för att kolla hur jag ligger till i fosfaten.Lite värdenSalthalt 1.0255 (35.5ppt) D&D optisk refrakometerTemperatur 25-27CpH: 8.2 lunchtid (Elos)Calcium 380-420 ppm (Salifert)Magnesium 1450-1500 ppm (Salifert)kH: 9-11 dkH (Salifert)NO3: 0 (Elos, och jag har försökt få utslag, inget utslag)PO4; 0 (Elos, och jag har försökt få utslag, inget utslag)Skickar in ett nytt inlägg med lite bilder på akvarium med gästerPeter Citera
PeterGG Postat 27 januari 2011 Författare Postat 27 januari 2011 Laddar upp lite bilder.1. Den värdelösa överblicksbilden av akvariet2. Bild på det bruna eländet på sanden3. Bild på det bruna elländet på en ruta, jag har kollat i mikroskop, detta är kiselalger, bildar en tät brun matta, ser nästan slemmig ut.4. En bild på mina koraller i akvariet. Jag tycker jag har ganska bra utfärgning på mina stenkoraller, så jag tror inte jag är helt värdelöst fel på fosfat och nitrat. Citera
Lasse Postat 27 januari 2011 Postat 27 januari 2011 Det finns en del forskning som pekar på att kiselager gynnas av väldigt låga nivåer av fosfat, så låga nivåer så att vanliga grönalger och andra är näringsbegränsande och därför inte kan konkurrera om utrymme. Vid lite högre nivåer så kommer grönalger och andra alger att ta över. Det är så i alla fall som en del vill förklara ändringen av den marina växtplanktonfaunan under året. Nu i slutet av februari, början på mars så sker den första planktonblommningen i våra vatten och det är alltid kiselagerna som börjar efterföljd av andra planktonformer. Vad jag fattat så har man börjat överge den gamla förklaringen om kisel som näringsbegränsare för kiselagtillväxt eftersom utanför våra kuster så är den baltiska strömmen en ständig försörjare av detta och även andra planktonformer behöver kisel.I ett akvarium så finns det fullt av källor för kisel - förutom i kranvattnet. Du har det också givetvis i maten. Jag tror inte att närvaron av kiselalger beror i första hand på närvaron av kisel eller inte i akvarievattnet - det handlar nog mer om ett konkurrensförhållande mellan olika alggrupper.MVH LassePeter, vad har du för fosfathalt på morgonnen innan ljuset tänds? Citera
Claes_A Postat 27 januari 2011 Postat 27 januari 2011 Även jag är skeptisk till det kausala förhållandet - förhöjd kiselhalt ger kiselalgstillväxt. Visst kan det finnas sådana akvarier där det är så men det verkar inte vara en regel. Det finns nämligen flera problem med modellen kisel => kiselalger. Först och främst så verkar kiselalger förekomma i akvarier som saknar mätbara halter kisel (som i ditt fall) och dessutom använder kiselfilter på osmosvattnet vilket utesluter stor tillförsel den vägen. Nästa problem med modellen är att tillförsel av kisel till akvarier inte automatiskt verkar ge kiselalgstillväxt. Slutligen verkar de flesta kar ha lägre kiselhalter än naturen (får återkomma med referensen om jag minns rätt).Så varför får vissa akvarier kiselalger? Jag har ingen bra förklaringsmodell lika lite som att jag kan förklara varför vissa akvarier får cyano. Men jag noterar att samtliga akvarier jag någonsin startat alltid har uppvisat en kiselalgsblomning som första händelse. Och kiselalgerna har sedan retirerat till sanden och rutorna för att antingen stanna kvar där eller försvinna. I mitt nuvarande akvarium där jag har lägre näringsnivåer än i mina tidigare kar gav kiselalgerna på sanden först upp när jag började dosera ättika i kalkvatten - alltså en organisk kolkälla. Den förändringen ledde till att fosfathalten sjönk under mätbara nivåer (0,00 mg/l med Hanna) och i samband med det försvann de sista kiselalgerna. Jag kan inte direkt koppla fosfathaltens sjunkande till kiselalgernas försvinnande - det kan lika gärna handla om något annat begränsande närsalt t ex kvävehalterna (nitrat) men jag tolkar det som att det handlade om näringsbrist. Jag tror alltså att jag svalt ut kiselalgerna. I andra akvarier med mer näring har jag nästan alltid haft kiselalgstillväxt på glasrutorna även efter att dessa akvarier mognat några år. Citera
PeterGG Postat 27 januari 2011 Författare Postat 27 januari 2011 (ändrat) Tack för två mycket vettiga och tankeväckande inlägg. Jag ska försöka att inte förstöra tråden själv med mitt inlägg. Lasse: Jag har aldrig mätt på morgonen. Men jag kommer att införskaffa en Hanna checker och göra det. Elos testet har aldrig gett utslag i mitt kar. Vidare kommer jag också att börja dosera Ultrabak och UltraminS via doserpump. Detta i kombination med vad än Hanna Checker kommer att visa, kanske ger mig ett redskap att ytterligare driva ned fosfaten.´TilläggEtt tillägg jag kan göra, en observation, är följande; Kiselalgerna är något dynamiska. Ur den aspekt, att de blommar upp en månad, blommar en månad, sen verkar det som att de försvinner. De är borta ungefär en månad och sen börjar de komma tillbaka. Några observationerJuni 2010: Bloming KiselalgerAugusti 2010: Nästan helt fritt från kiselalgerSeptember 2010: Blomning KiselalgerNovember 2010: Helt fritt från kiselalgerJanuari 2011: Blomning kiselalgerJag kommer att komplettera detta senare med bilder.Edit. Vet inte med säkerhet varför de försvinner efter ett tag, eller varför de kommer tillbaka. Men det ligger nära till hands att tro att när de växt sig så starka i antal, så tar näringen slut för dem, och de dör, alternativt går i dvala. Tyvärr har jag inga noggranna mätningar av N03 och PO4 att stötta mina svängningar med. Ändrat 27 januari 2011 av PeterGG se kommentar Citera
Aqua_Max Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 PeterGG, hur lång belysningstid per dygn har du?Tänds och släcks ljuset alltid automatiskt (timer/klockströmbrytare/akvariedator) eller brukar det bli manuellt på oregelbundna tider (en människa som trycker av/på belysningen).Finns det ljus som kommer in i akvariet från annat håll, t.ex. fönster?Har du märkt något samband mellan ändrad belysningstid, eller ändring av ljuskälla (byte av ljuskälla eller gradvis försämring p.g.a. ålder på ljuskällan), i förhållande till kiselalgernas tillväxt? Citera
Claes_A Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Jag läste Anthony Calfos bok Coral Propagation igår. Han tog plikttroget upp modellen kisel => kiselalger men argumenterar sedan för att kiselalger gynnas av två andra faktorer:1. Skitigt vatten2. Dosering av jodMed skitigt vatten verkar Calfo mena näringsrikt vatten vad gäller kväve och fosfor. Och kanske är det så pass enkelt - kiselalgerna är de organismer som nyetablerar sig snabbast av alla alger om det finns ett överskott av kväve och fosfor som det finns i nystartade akvarier. När man sedan börjar få ordning på sina kväve- och fosfornivåer så försvinner kiselalgerna. Ett annat mindre trevligt alternativ är att någon typ av alg som kräver längre tid för etablering tar över och konkurrerar ut kiselalgerna vad gäller kväve och fosfor, t ex trådalger.Denna enkla näringsmodell skulle även förklara varför vissa av Fauna Marins produkter har uppgivits ge kiselalger - de tillför ju inte bara organiskt kol utan även kväve (de innehåller t ex aminosyror, proteinhydrolysat - dvs peptider) och kanske fosfor (proteinhydrolysat innehåller fosfor). Modellen förklarar även varför man hittar dem på akvariets glas och på sanden - de är de enda ytor som regelbundet "rengörs" och därmed kommer den alg som nyetablerar sig snabbast att växa till där (=kiselalger). På andra ytor i akvariet som inte rengörs kan kiselalgerna inte konkurrera med de andra algerna som är envisare och mer konkurrenskraftiga i det långa loppet.Vad gäller Calfos tankar om kopplingen joddosering och kiselalger så måste jag läsa hans lite virriga och oklara text ett varv till för att förstå argumenten. Citera
Lasse Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Med skitigt vatten verkar Calfo mena näringsrikt vatten vad gäller kväve och fosfor. Och kanske är det så pass enkelt - kiselalgerna är de organismer som nyetablerar sig snabbast av alla alger om det finns ett överskott av kväve och fosfor som det finns i nystartade akvarier. När man sedan börjar få ordning på sina kväve- och fosfornivåer så försvinner kiselalgerna. Ett annat mindre trevligt alternativ är att någon typ av alg som kräver längre tid för etablering tar över och konkurrerar ut kiselalgerna vad gäller kväve och fosfor, t ex trådalger.Denna enkla näringsmodell skulle även förklara varför vissa av Fauna Marins produkter har uppgivits ge kiselalger - de tillför ju inte bara organiskt kol utan även kväve (de innehåller t ex aminosyror, proteinhydrolysat - dvs peptider) och kanske fosfor (proteinhydrolysat innehåller fosfor). Modellen förklarar även varför man hittar dem på akvariets glas och på sanden - de är de enda ytor som regelbundet "rengörs" och därmed kommer den alg som nyetablerar sig snabbast att växa till där (=kiselalger). På andra ytor i akvariet som inte rengörs kan kiselalgerna inte konkurrera med de andra algerna som är envisare och mer konkurrenskraftiga i det långa loppet. I mitt fall som kör med "smutsiga" värden av både fosfat och nitrat - dvs inte 0 och inte heller så nära det stämmer inte detta eftersom jag aldrig har haft besvär med kiselager efter den obligatoriska blomningen i startögonblicket. Jag har heller inte nollat något annat ämne (vad jag vet) eftersom jag i det stora tillför spårämnen och i båda mina kar gör relativt täta vattenbyten.Jag håller heller inte med att det finns ett överskott av nitrat i alla fall i ett nystartat akvarium i det läge där man har kiselalgblomningen - den sker alltid innan nitrifikationen slår till.Petnym nämnde dock en sak i en annan tråd som kan spela roll och det är erffarenheten av att sötvattensalger triggas av fri ammonium.Men i alla fall - jag kör med biologiska filter och inga superlåga nivåer av näringsämnena (har inte speciellt mycket sps) och jag har inte haft (hitills i alla fall) några kiselalgblommningar. Jag tror att förklaringen inte är så enkel Claes men är enig med dig om att det föreligger ett konkurrensförhållande.MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Om man går "halvt off topic" så fick jag bort mina kiselalger genom att kombinera alubaserad med järnbaserad fosfatremover. 300g + 300g för 2200 liter. Citera
Claes_A Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 I mitt fall som kör med "smutsiga" värden av både fosfat och nitrat - dvs inte 0 och inte heller så nära det stämmer inte detta eftersom jag aldrig har haft besvär med kiselager efter den obligatoriska blomningen i startögonblicket. Jag har heller inte nollat något annat ämne (vad jag vet) eftersom jag i det stora tillför spårämnen och i båda mina kar gör relativt täta vattenbyten.Men jag tror du att du har nollat en annan sak - växtyta. Det finns helt enkelt inget yta för kiselalgerna att växa på för där sitter andra alger och biofilmer. Och sen har du säkert en massa småkryp i karet som gillar att äta de kiselalger som ändå växer där så du ser dem aldrig men de finns där... Det skulle vara jätteintressant att ta lite vatten från ett vattenbyte och hälla i en ren vit hink med belysning, doppvärmare och cirkulation och se om kiselalgerna poppar upp där inom tre veckor. Experimentet upprepas med fördel ett antal gånger och så kan man testa nyblandat saltvatten också för att se om det kemiskt (eller biologiskt) är något som skiljer nyblandat saltvatten från gammalt vad gäller kiselalger.Jag håller heller inte med att det finns ett överskott av nitrat i alla fall i ett nystartat akvarium i det läge där man har kiselalgblomningen - den sker alltid innan nitrifikationen slår till.Petnym nämnde dock en sak i en annan tråd som kan spela roll och det är erffarenheten av att sötvattensalger triggas av fri ammonium.Nitrat tror jag heller inte är påtagligt i nyss uppsatta akvarier. Men kväve som t ex ammonium finns det en hel del både från saltet och från den levande stenen.Det finns faktiskt en ammoniumkoppling med kiselalger. Det visade sig nämligen vid det första genomsekvensieringsprojektet av en kiselalg att de rackarna har alla generna för en urea-cykel. Det är alltså den biokemiska väg som t ex djur använder för att göra om giftigt ammonium till urea (urinämne) eller urinsyra (det vita i "fågelskit") som vi kan göra oss av med. Upptäckten att kiselalger uppenbarligen har denna cykel kom som en överaskning för forskarvärlden och slogs upp ganska stort 2004. Nu tänker man sig inte att kiselalgerna "kissar ut" urea eftersom detta skulle vara ett fruktansvärt slöseri med kväve - en bristvara för marina plankton - utan snarare att organismen använder det för att kunna hushålla med kväve inom organismen. Kiselalger skulle därför potentiellt kunna vara speciellt ekonomiska med kväve jämfört med andra alger.Kanske kräver många andra alger stabila halter av kväve för att växa till medan kiselalgerna använder sin urea-cykel för att fungera utmärkt med svajiga och varierande nivåer av kväve som i ett nyss uppsatt akvarium?Men i alla fall - jag kör med biologiska filter och inga superlåga nivåer av näringsämnena (har inte speciellt mycket sps) och jag har inte haft (hitills i alla fall) några kiselalgblommningar. Jag tror att förklaringen inte är så enkel Claes men är enig med dig om att det föreligger ett konkurrensförhållande.Som sagt, jag tror de konkurrerar om växtyta i ditt fall och i liknande akvarier. I mina tidigare näringsrikare kar har de växt främst på rutorna som jag skrapade regelbundet - jag tolkar det som att där kunde de visa framfötterna på en ren yta.Vad tänker du dig att de konkurrerar om? Citera
Claes_A Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Om man går "halvt off topic" så fick jag bort mina kiselalger genom att kombinera alubaserad med järnbaserad fosfatremover. 300g + 300g för 2200 liter.Undrar om de försvann pga fosforbegränsing, kiselbegränsning eller något annat. Men jag skulle gissa fosfat - de gav ju upp hos mig när jag pressade ner fosfaten med organisk koltillsats. Citera
stigigemla Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Jag prövade med såväl enbart alu och enbart järnbaserad fosfatreducering utan framgång. Med järnbaserad hade jag en hel del cyano och när jag gick över till alubaserad försvann cyanon men det var en del kiselalger kvar. Citera
Lasse Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Jag prövade med såväl enbart alu och enbart järnbaserad fosfatreducering utan framgång. Med järnbaserad hade jag en hel del cyano och när jag gick över till alubaserad försvann cyanon men det var en del kiselalger kvar.Det där tyder ju på att du har någon giftverkan från medlen och att de är artspecifika.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Vad tänker du dig att de konkurrerar om? Tja det är som du säger nog först om yta men jag har för mig att Stig skrev någon gång att han doserade kväve med utgångspunkt från om han hade en brun eller grön hinna på glaset. Rätta mig om jag har fel Stig. Detta kan ju tyda på en viss form av näringsbegränsning på kvävesidan. Just nu i mitt stora där jag kör begränsningar har jag en grön hinna efter ca 4-6 dagar på glasen - i RSM:et där det inte finns några metoder överhuvud taget går det 14 dagar mellan skrapningarna.Sen är det helt riktigt att jag har många betare i karet - så många och olika jag bara kan hitta Det går nog 20 sjöborrar i det stora numera MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Mätbar fosfat är också i stort sett noll. Jag har i och för sig bara mätt en gång med Hanna men det var noll. Jag kan ju kolla när det är dags att byta fosfatreducering nästa gång.Min teori om anledningen till att det funkat är att järnhydroxiden komplexbinder en massa ämnen men inte lika hårt som fosfat. Men alubaserade removern binder fosfat hårdare vilket kanske medför att järnhydroxiden får en annan roll. Citera
Claes_A Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Här kommer Calfos tankar om kopplingen jod och kiselalger:"Aquarists who overfeed their system, neglect protein skimmer service, and overdose nutritive supplements, such as iodine, will often notice a bloom of golden-brown algae as one of the first pests to flourish.In established aquaraia, hobbyistsdevelop a keen awareness of cyclic blooms of golden-brown algae that mirror their program of maintenance, including algae scraping to keep the viewing pane of the aquarium clear. An observant aquarist might notice trhat their system will develop a certain amount of diatom algae on the inside front of the display within a certain period of time.But when their husbandry lags, the brown algae grows stronger and faster! This is one of the most obvious indicators of excess iodine to be observed."Calfo ger inget förslag till mekanism som förklarar varför jod och kiselalger skulle vara kopplade. Citera
Lasse Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 @ Stig såg du mitt inlägg 14. Hur var det med detta - mins jag fel?@ Claes Det verkar som han antyder att tidiga insatser är viktiga och det tror jag absolut på. Detta på grund av att det är lättare att slå ut något biologiskt i etableringafasen än när det uppnåt en hög biomassa, speciellt med organismer som förökar sig snabbt.MVH Lasse Citera
PeterGG Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Uppdatering Aqua_Max: Jag har totalt 11 timmar med ~55Watt PowerCompact Blåljus. Utöver detta har jag 6 timmar med 2x250W Metallhalogen, 10.000K (bör det vara) Det går på timer i mitt kar. Jag har fönster som lyser upp akvariet på morgonen, dock ej direkt solljus. Observationen jag gjort är att, mattan av kiselalger tunnas ut över natten, men just nu försvinner den aldrig. Sedan efter ungefär 3h Metallhalogen så är den som tjockast. Jag har inte testat att byta mina belysningstiderJod / Nitratöverskott / FosfatbristLasse tog upp en intressant sak, att man kan få kiselalger om man har brist på fosfat, inlägg 3, och sedan nämner Claes A att man kan få kiselalger ifall man doserar mycket aminosyror/nitrat 7. Fast dock nämner du där Claes, både fosfat och nitrat verkar behövas. Och som sagt, jag doserar 3 droppar Jod 2 gånger i veckan, och 5 droppar kaliumjodid 2 gånger i veckan, så jod finns, men jag har ingen referens till om detta är mycket eller litetStigigemla: jag har försökt denna metod, men jag lyckas inte. Jag kör som sagt med 100ml järnbaserad och 30-40ml Alubaserad på 470L akvarium (ungefär 400L vatten). Men jag har ingen känsla för om det är mycket eller litet. Jag ska väga det i morgon, när jag byter vatten Fråga. Är det någon som vet någon som kan mäta Fosfat och nitrat med Hanna's mätare i göteborgstrakten, PM-a mig gärna, det skulle vara intressant att få någon siffra på vilket förhållande jag har Fosfat/Nitrat i karet. För som sagt, om jag får tro något, så skulle jag tro att det är denna balans, vare sig det är absolut höga eller låga halter, som kan spela ut det. Som sagt, jag ska alldeles strax köpa en hanna checker fosfat, men tills dess går jag lite i blindo på 0 fosfat, 0 nitratUppmaningJag uppskattar att Stig, Lasse och Claes tar er tid att skriva i tråden, Det är mycket hedersamt, fortsätt gärna, ni har alla väldigt mycket erfrarenhet och kunskap. Försök också att fortsätta hålla det städat. Jag vill bara passa på att säga det, innan vi blir osams om vem har rätt och fel angående små detaljer som är väldigt svårt att kontrollera exakt. Utöver det, så fortsätt och låt fria tankar flöda och utbyte av information. Februari Månads försökFebruari månad så kommer jag att göra följande försök. - Gå ner på 1/3 dos av Jod. Dvs 1 droppe jod 2ggr i vecka, samt 2 droppar kaliumjodid- Gå ner på 1/3 dos av FaunaMarin, UltraminS, UltraBak, UltraOrganic. - Börja månaden med att suga upp så mycket kiselalger som jag kan. (Ångesten ligger i halsen över att ändra någonting som nästan fungerar) Citera
Lasse Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Nitrat kan du inte mäta med Hannas mätare i saltvatten. Man kan aldrig lita på nitrattesterna i saltvatten - det kan visa att det finns nitrat men när man sätter till nitrat så får man tydliga indikationer på att just nitraten varit tillväxtbegränsande (korallerna ökar tillväxten och fosfaten sjunker).Du nämnde en annan sak som jag iofs visste om men som inte fastnat i dessa tankegångar men nu slog synapsen ihop. Att kiselagerna synbart tunnar ut under natten beror troligtvis på att de rör sig neråt i sanden - inte att biomassan minskar. Under denna resa är det inte otänkbart att de i de lite surare och kanske svavelväterika nedre lagren av sanden kan absorbera fosfat som de sedan använder uppe på ytan vid belysning. Det är nu allmänt accepterat att plaktoniska cyanobakterier kan göra just detta bland annat i Östersjön. De går under natten ner i de syrefria bottenområdena som vid nitratbrist innehåller svavelväte. svavelvätet frisläpper fosfat och cyanobakterierna bunkrar upp detta som sedan används dagen därpå när de migrerar upp till de solbelysta övre vattenlagren. Observera - bara en teori.MVH Lasse Citera
PeterGG Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Uppdaterar med lite bilder från hur akvariet sett ut med olika stadier av kiselalgstillväxtBilderna ska komma i denna ordning. 1. 2010-01-042. 2010-01-193. 2010-04-074. 2010-04-265. 2010-06-096. 2010-06-197. 2010-08-018. 2010-09-089. 2010-09-1910. 2010-11-2111. 2011-01-0412. 2011-01-26Det ska också tilläggas följande;2010-03-31 Hade jag ett cyano problem, jag skulle veckan efter resa bort. Då körde jag Red slime remover. Cyanon försvann snabbt och effektivt. Men jag vill minnas att ~1 månad efter detta så var karet fullt med kisel. Efter detta har jag bara sett ett väldigt svagt spår av cyano i mikroskopet en gång sedan jag körde red slime.Lasse: Ja vandrar gör algerna när ljuset släcks, men jag är inte säker på om de vandrar upp i vattenkolonnen, eller ned i sanden. Vidare kan jag också tillägga att kiselalgerna i grupp verkar producera något "slem" som gör att de klarar av att hålla ihop och bilda matta.. Peter Citera
Lasse Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Vågar jag föreslå att du går in med 1 till 2 ppm nitrat om dagen under en vecka? nu har du iofs en kvävekälla med FM min men ändå känns det som något att pröva.Gör det i så fall efter du testat de du redan beslutat om.MVH Lasse Citera
Claes_A Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Jag undrar om inte Ultrabak, Ultramin S, Ultra organic, Zeostart2, Zeofood samt Zeobak blir lite kaka på kaka. Nu finns det mig veterligen inte listat någonstans vad Zeoprodukterna innehåller men baserat på produktbeskrivningarna så kan vi väl gissa att de innehåller ungefär samma ingredienser som Fauna Marins produkter, dvs organiska kolkällor (främst glukos, acetat, etanol) samt kvävekällor som aminosyror och proteinhydrolysat. Jag gissar att dessa produkter göder både din cyano och dina kiselalger med lite för mycket lättillgängligt kväve och det skapar problemet.Om det skulle stämma är det bara att byta ut dessa produkter mot ättika i kalkvatten eller vodka under några veckor och se vad som händer när du minskar kvävetrycket på karet.Edit: Haha, när jag skriver och funderar på inlägget så kommer Lasse med det rakt motsatta rådet... Citera
PeterGG Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 (ändrat) Jag var otydlig. Jag bytte ut Zeostart2, Zeofood samt Zeobak mot Ultrabak, Ultramin S, Ultra organic, för ungefär 2-3 månader sedan, kanske mer. Kör inte kaka på kaka. Listan jag slängde upp, det var endast alla olika preparat som åkt ned i karet under ett års tid. Men inte samtidigt. Just nu doserar jag följande i mitt kar 2 gånger i veckan100 ml BioCalcium20 ml BioMagnesium20 ml CoralCalcium~15ml Grotech Buffer i tillsatsvattnet3mL Strontium Complex3 Droppar TM Jod5 Droppar KaliumJodid3 ml Ultrabak3 ml UltraminS4 ml UltraOrganicSka som sagt dra ned på dosen enligt tidigare inlägg och se hur balansen ställs om. Observation:En observation jag gjort nu, är att sista veckan, när invasionen varit värre än tidigare denna månad, så har mina gröna alger inte kommit tillbaka på mina rutor. Normalt skrapar jag 2 ggr i veckan. Men nu har jag inte skrapat på 1.5 vecka grovt räknat. Däremot ser jag ingen hejd på calcifieringen i akvariet, kalkalgerna växer på bra, samtliga koraller stormtrivs. Utfärgningen på mina SPS-er är all time high.Edit. Indikerar detta lågt fosfat? Fosfat är ju allmänt känt att hindra calcifiering samt missfärgar koraller. Uteslutningsmetoden borde ju då säga att det är fördel nitrat, om man tror på obalans-teorin. Antagligen hjälper mina kiselalger till att driva ned fosfatet ännu mer, så att utfärgningen kommer fram. Men det är bara en spekulation Ändrat 29 januari 2011 av PeterGG se edit Citera
Lasse Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Edit: Haha, när jag skriver och funderar på inlägget så kommer Lasse med det rakt motsatta rådet... Ja det är svårt det här. Vi kan faktiskt ha rätt bägge två även om vi kommer med motsatta råd. Det beror på vad som är begränsande. Jag tänker lite som så att om dessa alger inte är fosfatbegränsade på grund av att de kan gå ner och hämnta fosfat från botten, fosfat som frisläpps på grund av att de anaeroba bakterierna där nere inte har något nitrat för cellandningen utan måste använda sulfat för detta så skulle en nitrattillsats innebära att inget svavelväte (och ingen fosfor frisläpps i sanden) I sötvatten har det indikerats att ca 2 ppm nitrat hindrar denna fosforfrisläppning. Men det är nog klokt att ta bor FM min samtidigt. Jag tror att du också skulle kunna få resultat genom att ta bort kvävet helt från vattenkolumnen men vi arbetar lite i olika nivåer på vårt tänkande just nu . Jag föreslog den utvägen för jag ville prova denna teori som jag slog fram i inlägg 19MVH Lasse Citera
PeterGG Postat 2 februari 2011 Författare Postat 2 februari 2011 UppdateringI söndags bytte jag vatten, 47L på ungefär 400L vattenvolym. Bytte också fosfatmedia, både järn och aluminium. Sen vidare påbörjade jag också mitt nya doseringsschema av Ultrabak, UltraminS, UltraOrganic, Kalium Jodid, Jod. Numera doserar jag bara en tredjedel mot vad jag gjort innan.Jag vägde också Removern, och vägde jag rätt så kör jag med 70g järnbaserad samt 50g alubaseradObserveringarJag anmärkte i Söndags på att, desvärre, verkade mina kiselalger ha börjat avta innan jag hade börjat göra förändringar. De var betydligt glesare. Jag vet inte vad detta kan bero på. Några orsaker kan vara följande- Inbillning (det är inte så att jag gjorde ett optiskt test och kunde verifiera att de var färre)- Kan också bero på att aminosyrorna var slut (det var ändå 4 dagar sedan förra doseringen)- Något cykelbeteende av dessa alger i mitt akvarium, som jag tidigare beskrivt. Vidare åtgärderUtöver detta, så köpte jag i söndags, två nya sandvändande sjöstjärnor samt fyra stora nassarius sniglar. För att vända runt i sanden. Jag fick också låna en sandvändande eremit. Fast denne försvann snabbt upp i mina koraller också. Den har nu bosatt sig i min Seriatopora Calendrium och vägra att komma tillbaka.EffekterSom ni kan se, så, på vissa ställen där sniglarna och sjöstjärnorna har gått genom kiseltäcket, så har det faktiskt inte kommit tillbaka. Så att en liten, fast långsam reträtt har jag börjat se. Det är lite för tidigt att säga mer än så här. Hanna Checker FosfatFick också hem min Hanna Checker Fosfat som jag precis köpt. Jag har gjort två test, efter konstens alla regler och, fosfaten den mäter är 0.00 ppm.. Vet inte om det är fel på min checker eller om jag verkligen nollat fosfaten. Återkommer när jag mätt fosfaten på morgonen. Jag mätte nu klockan 18.00 samt klockan 20.00Peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.