Gå till innehåll

Ph buffer - Bikarbonat.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Då är hög CO uteslutet.

Skiljer det något på Ph mellan morgon och kväll?

Har du dubbelkollat ditt Ph test med någon annan?

Japp jag har testat med Elos PH har jag för mig att det var, och värdet ligger på samma enligt testerna.

Ja mitt PH är lite lägre på morgonen, för att sen öka under dagen, om de nu inte var tvärt om men är rätt säker på att det var lägre på morgonen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
För att kunna göra en korrekt ballingberäkning undrar jag hur mycket lägre bufferkapaciteten/de KH höjande egenskaperna är hos Natriumkarbonat i jämförelse med Natriumbikarbonat?

Tacksam för svar.

Undrar om skiljer något, om det skiljer är det nog väldigt lite.

Men kemiproffsen får rätta mig om jag har fel.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har heller inte räknat på detta innan men Lasses kommentar tidigare i tråden gjorde mig osäker så jag ville dubbelkolla. Ingen big deal dock.

"Man måste vara mycket försiktig om man labborerar med bakad soda (natriumkarbonat). Chockhöjer pH men dålig höjare av KH (alkaliniteten). "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Peter: Här är en rätt bra artikel i ämnet: http://www.advancedaquarist.com/2002/5/chemistry som jag tror svarar på en del av dina funderingar.

Tråden handlar om ph och buffert och då kan man väl säga att bikarbonaten höjer ju inte ph över 8. Vill man ha upp ph så brukar jag baka bikarbonaten i ugnen och får natriumkarbonat men då tappar den i buffertförmåga. Man kan ju blanda sen men jag föredrar att använda dem var för sig så man vet vad man håller på med.

Sen håller jag med om att man ska undvika för mycket meckande som nån skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Peter: Här är en rätt bra artikel i ämnet: http://www.advancedaquarist.com/2002/5/chemistry som jag tror svarar på en del av dina funderingar.

Tråden handlar om ph och buffert och då kan man väl säga att bikarbonaten höjer ju inte ph över 8. Vill man ha upp ph så brukar jag baka bikarbonaten i ugnen och får natriumkarbonat men då tappar den i buffertförmåga. Man kan ju blanda sen men jag föredrar att använda dem var för sig så man vet vad man håller på med.

Sen håller jag med om att man ska undvika för mycket meckande som nån skrev.

Det går alldeles utmärkt att blanda, ca 80% natriumbikarbonat och 20% natriumkarbonat, ger ett Ph på ~8.3 i ballinglösningen, kan ju inte bli bättre.

Just pH är ju sällan man kan/bör justera med preparat, det liksom blir vad det blir när övriga värden bra, oftast hamnar man ju mellan 8.0-8.3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om man lägger natriumbikarbonat (som man har i Balling) på en plåt, in i ugnen (hur länge och på vilken temp?) så får man natriumkarbonat som man blandar ut med originalpulvret, och detta ger ett högre pH på KH-vätskan? Gör det något åt KH-värdet då också? DVS, om jag kör med blandat pulver, istället för rent, måste jag öka upp eller sänka dosen för att nå samma resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp :).

Vill minnas jag läst någonstans på forumet 175 grader i en halvtimme. Vikten på pulvret minskar väl till 2/3 delar av ursprungsvikt, om jag inte minns helt galet.

Det har diskuterats lite varstans i forumet.

Rent teoretiskt så borde man väl behöva höja dosen något, du får nog prova dig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200 C i 15 minuter brukar jag köra.

Bikarbonat för KH och Natriumkarbonat för Ph

Jag använder bikarbonat för och puffa lite på KH och om gasen i kalkreaktorn tagit slut utan att jag märkt det.

Natriumkarbonat använder jag bara i nödsituationer eller ibland på vintern när det är svårt att vädra ut CO2't ordentligt ur burken.

Jag är dock inte tuffare än att jag alltid har en burk bakad och klar. För länge sedan här på guiden var det rätt mycket snack om att ICAS/Konsums bikarbonat var rent nog för akvariebruk. Jag har använt det i massor med år och inte sett några bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200 C i 15 minuter brukar jag köra.

Bikarbonat för KH och Natriumkarbonat för Ph

Jag använder bikarbonat för och puffa lite på KH och om gasen i kalkreaktorn tagit slut utan att jag märkt det.

Natriumkarbonat använder jag bara i nödsituationer eller ibland på vintern när det är svårt att vädra ut CO2't ordentligt ur burken.

Jag är dock inte tuffare än att jag alltid har en burk bakad och klar. För länge sedan här på guiden var det rätt mycket snack om att ICAS/Konsums bikarbonat var rent nog för akvariebruk. Jag har använt det i massor med år och inte sett några bekymmer.

Jag är också intresserad av detta ämne. Mitt PH har inte orkat över 8 sedan jag började med Balling för flera år sedan. Tidigare körde jag med kalkvatten och då var det inga problem att lägga PH't på 8,2 - 8,3. Men inte ens kalkvatten orkar lyfta det över 8 nu för tiden.

Så, om jag bakar bikarbonat i ugnen för att skapa natriumkarbonat, hur mycket natriumkarbonat skall jag dosera för att höja PH från 8,0 till 8,1 per 100 liter vatten? Och hur doseras detta bäst, genom att dosera x antal gram direkt i karet, eller genom att blanda x antal gram i 1 liter osmosvatten för att sedan dosera x antal ml av detta per 100 liter vatten?

Om man sedan måste dosera varje dag, ett par gånger i veckan eller mer sällan får man väl mäta sig till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte får upp pH med kalkvatten så har jag svårt att tro det går upp med natriumkarbonat, det är väl bra mycket mer "putt" i kalkvatten vad jag förstått, kan naturligtvis ha fel.

Kör du allt påfyllningsvatten som kalkvatten?

Jag hade nog gjort stamlösning som man doserar, natriumkarbonat är ganska potent om det hamnar på koraller som pulver, man kan jämföra det med målarsoda eller kaustiksoda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också väldigt förvånad att jag inte får upp PH't med kalkvatten, men jag har försökt i flera olika omgångar utan att lyckas, spelar heller ingen roll vilken årstid det är. Beror säkert på några atomer som jag inte begriper mig på:)

Ja allt påfyllnadsvatten är kalkvatten, så det blir 2 liter per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alkaliniteten stegrar ju icke linjärt med ökat pH och ibland kan det vara så att man i äldre akvarium når en balans mellan dessa storheter så att den höga buffertkapaciteten gör det svårt att öka pH som man vill. Men detta är ju bra ur ett stabilitetsperspektiv.Det omvända är sämre. För egen del bryr jag mig inte så mycket om djuren ser ut att må bra även om ph inte är idealt enligt boken.

Sen har vi mycket koldioxid i energieffektiva hem och speciellt på vintern. De nya tillsatserna som man inte vill skumma bort med avstängda skummare bygger även de dessa halter å andra sidan får man kanonbra drag med kolkällor i denitrifikationen. Så allt har två sidor tvingas man väl inse.

Ett Tapatalk-meddelande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...