Gå till innehåll

Antal cm fisk per liter?


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Bara en snabb fråga. Sökte på forumet men fann inte svaret.

Jag har för mig att det fanns någon slags guide vad gällde mängd fisk per akvariestorlek baserat på antal liter. Typ cm fisk / liter.

Någon som känner till de rekommendationerna?

Jag jobbar konstant i planeringsstadiet, men vill skaffa akvarium efter de fiskar jag vill ha, och inte sitta i träsket efter det.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr, beror mycket på typen av fisk du har etc. Finns sånna regler som folk spottar ut sig men ingen av dom är något att gå efter.

Sen beror det på vad du är intresserad av att ha, är du bara intresserad av fisk kan du ha betydligt mycket mer än om du tänkt ha koraller etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja min tanke är väl att jag ska ha spser också, så det ks aju vara bra nog för det. Ingen firre kommer överstiga 12 cm. Den lortigaste och största är nog ett par Lamarcks kejsare. Jag letar efter en volym att planera efter. Ska jag ge listan och se vad ni tycker borde krävas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagts så finns inte något sådant riktmärke.

Det beror helt på vad det är för fisk, vad du har för fisk/djur sedan innan, vilken övrig utrustning som finns såsom skummare tex.

20cm drakfisk skitar ner många gånger mer än 20cm frökenfisk.

Generellt så behöver kejsare, kirurger mfl ganska stora kar. Dom vill/behöver simutrymme, skjuter gärna igenom karets längd som en kula emellanåt, vill ha lite utrymme att sträcka ut sig på.

Mina kirurger har jag fått sälja när dom blivit runt 15cm då dom visat tecken på stress. Det är väl ganska individuellt med, saltvattens fisk har personligheter.

Har/hade ett standard 375 liters (150x50x50)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...