Gå till innehåll

När kommer Nitrit toppen?


Adrenalized

Rekommenderade inlägg

När kommer nitrit toppen? Karet har vart igång 10 dagar nu,

180l med ca 25-30kg ls men inte kunnat läsa av någon nitrit.

Stenen var visserligen inkörd, köpte den beg. Men det kliar i fingrarna och jag vill köpa lite invånare.

Jag har inte kört med några tillsatser som biostarter eller något sånt, ska man göra det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du gjort ett nitrat test? ibland kan den vara så liten att man inte märker den. Har du haft i något för att speeda på cykeln lite mer? Om inte kan du slänga i en halv räka eller något så kommer den kicka igång det inom några dar :9.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen jag köpte skickades med bussgods, prio och värme tilllägg. Skickades vid lunchtid, dagen efter hämtade jag den vid 16.00 tiden.

Så det är möjligt att det mesta överlevde, det är väl därför man får nitrit annars? döda saker som följer med stenen?

Men vad tror ni kan man köpa en clean-up crew, eller ska jag vänta några veckor?

Tålamod is a bitch

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrifikation = ammonium ombildas till nitrit, utförs av bakterier vid namn Nitrosomonas

Denitrifikation = nitrit ombildas till nitrat, utförs av Nitrobacter

I nystartade kar så tar det tid innan denitrifikationen kommer igång. Om man kan mäta sig till en nitrittopp och se den gå ner igen då vet man att denitrifikationen kommet igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan fortfarande få den igen, nitrit spik har man ifall de kommer in mer nitrit än Nitrobacterna kan ta hand om. man kan få en amoniak spik i ett kar som är flera år gammalt om något dör och börjar ruttna i karet.

Har du nitrat så har du antagligen haft din nitritspik då så mycket nitrat känns lite troligt att det spillt ut från din LS. Jag tror inte det skall vara några problem att slänga i lite sniglar / eremiter nu. slängde i mina direkt när karet började klarna upp (3-4 dar in).

90% av sniglarna klarade sig ungefär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. Tack för alla svar.

Har en lite OT fråga här som ja tänkte ta samtidigt. Hur mycket kostar Turbosnäckor och eremiter på ett ungefär där ni bor? I en av dom lokla butikerna här sa hon 79kr per turbo snäcka samt 245 tror jag hon sa om putsar räka.. är det normala priser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade ett svagt minne av att jag läst ca 40kr st för länge sedan. så jag blev lite chockad, men tänkte att jag kanske blandade ihop priserna med något annat. Haha jag får jobba på att införa pris garanti eller något, kommer ju bli billigare för mig att åka till gbg o handla än att be dom ta hem om dom ska lägga på 100% på priserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrifikation = ammonium ombildas till nitrit, utförs av bakterier vid namn Nitrosomonas

Denitrifikation = nitrit ombildas till nitrat, utförs av Nitrobacter

I nystartade kar så tar det tid innan denitrifikationen kommer igång. Om man kan mäta sig till en nitrittopp och se den gå ner igen då vet man att denitrifikationen kommet igång.

Båda stegen är nitrifikation, denitrifikation är processen där nitrat omvandlas till kvävgas.

Kan man mäta nitrat så vet man att nitrifikationen kommit igång.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda stegen är nitrifikation, denitrifikation är processen där nitrat omvandlas till kvävgas.

Nej Janne - båda processerna ingår i kväcykeln men den första är nitrifikation och sköts av autrofa bakterier i syrerika miljöer. Autrof betyder bland annat att de använder oorganiskt kol som kolkälla. Nitrifikationen sker från ammonium till nitrat genom mellansteget nitrit.

Denitrifikation är självständig process som ombersörjes av heterotrofa bakterier i en väldigt syresvag till helt syrefri miljö. Heterotrof betyder bland annat att de använder organiskt kol som kolkälla. Så de är två helt skilda processer men är en del av kväets vandring och det var nog det du menade Janne :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. Tack för alla svar.

Har en lite OT fråga här som ja tänkte ta samtidigt. Hur mycket kostar Turbosnäckor och eremiter på ett ungefär där ni bor? I en av dom lokla butikerna här sa hon 79kr per turbo snäcka samt 245 tror jag hon sa om putsar räka.. är det normala priser?

När jag handlar snäckor på mitt favoritställe som ligger ganska exakt 11 mil söder om Falköping så vill jag minnas att jag betalar under 400 kronor för 10 stycken, och du brukar jag kunna blanda olika arter. Det var några år sedan jag handlade snäckor senast, men så vill jag minnas att prisbilden ser ut.

Vad gäller räkor så varierar priserna mycket beroende på vilken art du vill ha, priset brukar ligga mellan 150 - 250.

Vart i Skövde handlar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, jag svarade på att de två stegen Wiking beskrev är nitrifikation, ammonium till nitrit och nitrit till nitrat och han hade blandat in denitrifikation där. Men allt som man vill missförstå går att missförstå.

/Janne

Nej jag ville inte missförstå men jag hade tyvärr inte läst Wikings inlägg så bra och fattade inte att du rättade till det - Ursäkta Janne - mitt fel

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag handlar snäckor på mitt favoritställe som ligger ganska exakt 11 mil söder om Falköping så vill jag minnas att jag betalar under 400 kronor för 10 stycken, och du brukar jag kunna blanda olika arter. Det var några år sedan jag handlade snäckor senast, men så vill jag minnas att prisbilden ser ut.

Vad gäller räkor så varierar priserna mycket beroende på vilken art du vill ha, priset brukar ligga mellan 150 - 250.

Vart i Skövde handlar du?

tror att det finns någon regel mot att hänga ut butiker här på forumet så det är nog bäst att låta bli. =)*host* djurmagazinet *harkel* det var ett höftande på priset då dom inte hade någon lista att titta i för tillfället. Mycket möjligt att det landar på något annat i slutändan. Dom har ju börjat lite smått med salt där. 3-4 akvarier kanske fast dom hade bara ett par clowner och lite sten inne när jag var där senast.

hmm 11mil söder om falköping har vi hamnat i borås då? eller jönköping?

hade vart kul med en butik där man kan titta på grejerna innan köp, då kan det vara värt en roadtrip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. Tack för alla svar.

Har en lite OT fråga här som ja tänkte ta samtidigt. Hur mycket kostar Turbosnäckor och eremiter på ett ungefär där ni bor? I en av dom lokla butikerna här sa hon 79kr per turbo snäcka samt 245 tror jag hon sa om putsar räka.. är det normala priser?

Bioted tar 24kr för sniglar, är där jag brukar handla sånnt... 245 för putsaren verkar också lite dyrare än vanligt men det beror på storlek etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...