Gå till innehåll

Hjälp, pumpen har slutat fungera!


Drago

Rekommenderade inlägg

Hej!

När jag skulle byta plats på min SEIO Prop 320 (drog ut kontakten) så ville den inte starta om! Vad kan vara fel? Nu står karet (30 liter) utan cirkulation (så när som på det lilla som skummaren åstakommer). Som tur är finns endast LS i karet nu men vill givetvis få igång pumpen så snabbt som möjligt? Vad kan vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det hänt igen! Provat med alla ovanstående förslag utan framgång förutom att ta ut drivmagneten. Hur gör man det? Hittar ingen bruksanvisnig eller sprängskiss på nätet.

Hur länge kan burken stå utan cirkulation? Är i uppstart och har bara LS än så känge.

Edit: Efter en del skruvande lyckades jag få ut drivmagneten. Tydligen så kan pumpen haka upp sig och börjar fungera om man vrider magneten ett "hack" så att säga. Märkligt att den kan stanna mitt i drift. Om någon har tips på liknande pumpar med liknande mått (måste passa in i mitt fack) så tas de tacksamt emot.

Ändrat av Drago
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma problem några ggr, det jag märkt är att det lilla gummit som håller keramik staven till propellern kan vara super strävt. Det jag har gjort är att ta 1 droppe matolja och smort in det lilla gummit, efter det har det funkat perfekt. Och jag tror inte en droppe matolja stör något annat i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma problem några ggr, det jag märkt är att det lilla gummit som håller keramik staven till propellern kan vara super strävt. Det jag har gjort är att ta 1 droppe matolja och smort in det lilla gummit, efter det har det funkat perfekt. Och jag tror inte en droppe matolja stör något annat i karet.

Aha, okej! Kanske är det det för mycket friktion mot gummit som skapar problemet? Tack för tipset, ska smörja nästa gång jag rengör pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...