Gå till innehåll

ny tunze 9002


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hej!

har nyss satt i en tunze 9002 i mitt rsm 130 mycket tystare än orginalskummaren! men skummar den verkligen lika bra??den skummar ingenting just nu borde den inte göra det när jag varit och rört om i akvariet?? eller skummar den bara när det fins tillräckligt att skumma så att säga??

sen undrar jag hur jag ska ställa luftskruven??

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik

Jag har också en 9002. Det tar ibland några dagar innan den börjar skumma ordentligt pga beläggningar som finns kvar på plasten efter tillverkningen.

Luftskruven på 9002 är inte direkt känd för att vara bra. Jag rekommenderar att du moddar skummaren så att du kan använda en extern ventil. Det är busenkelt:

Om du inte vill göra det så kan du testa att linda lite gängtejp runt skruven så att den inte läker lika mkt. Börja med att öppna skruven tre varv och låt skummaren gå ett tag - sen kan du göra mindre justeringar.

Se också till att skummaren ligger en dryg cm högre än den markerade vattennivån - då skummar den bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik

Jag har också en 9002. Det tar ibland några dagar innan den börjar skumma ordentligt pga beläggningar som finns kvar på plasten efter tillverkningen.

Luftskruven på 9002 är inte direkt känd för att vara bra. Jag rekommenderar att du moddar skummaren så att du kan använda en extern ventil. Det är busenkelt:

Om du inte vill göra det så kan du testa att linda lite gängtejp runt skruven så att den inte läker lika mkt. Börja med att öppna skruven tre varv och låt skummaren gå ett tag - sen kan du göra mindre justeringar.

Se också till att skummaren ligger en dryg cm högre än den markerade vattennivån - då skummar den bättre.

Tackar för tipsen! filmen var ju bra!! ska modda den när den gått ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, låt skummaren sitta i och snurra ett tag, det tar allt från några timmar till 4-5 dygn innan den börjar skumma.

Jag grovrengjorde min skummare i helgen med vatten+ättika och gnuggade ur allt "slem" i skummaren. Den har fortfarande inte blivit sig själv, men jag ser att den är på gång nu.

Se bara till att du inte har helt öppna spjäll nu i skummaren så att den inte skummar över när den kommer igång. Om du har orginal koppen i så är det ingen större fara, det kan stänka lite från dom små slitsarna i locket, ingen översvämmning, men det kan se nog så grisigt ut på tapeten..

kallehornstrom : blir det verkligen bättre om du lyfter den högre i vattnet? Skummaren har ju en "böj" inuti som ökar kontakttiden, den sätts ur spel om du sänker vattennivån i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag uppfattar det som att Roger skriver är att skummaren ska ligga djupare i vattnet än vad markeringen anvisar.

...usually the proper adjustment is somewhere between 3-4 turns open with the water line 1/2" above the actual water level.

Vilket skulle vara mer logiskt. Fast vi kanske menar samma sak fast säger det på olika sätt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på den här modden, kan få den lite tystare. Har själv gjort en liknande approach med skillnaden att jag borrade ett hål i locket för att dra ut slangen. Ännu tystare blir det om man använder en ljuddämpare efter justeringsskruven.

t80cE7eBiHg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis så jag har gjort (som i videon) samt lagt till en ljuddämpare (tvättsvamp). Det låter lite som att pumpen inte ligger helt still. Jag har testat att peta in bitar av silikonslang för att få den att ligga still. Har t.o.m testat att byta ut pumpen. Ändå är jag inte helt nöjd.

Kanske mina referensramar är lite skeva då det var ca 10 år sen jag hade saltvatten sist och då körde jag med en luftdriven skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko, hur mycket låter din 9002:a?

Min låter som sagt lite för mycket enligt min smak. Den hörs tydligt från andra sidan rummet.

Det blir ju en subjektiv bedömning och efter att ha gått från RSM:s orginal skummare i början så är ju Tunzen som en viskning. Den låter lite såklart, men den är inte den mest högljudda pumpen i systemet, har några små returpumpar som låter / vibrerar mer än skummaren, men inget som jag sammantaget retar mig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...