Gå till innehåll

Tipa på styrbara pumpar till mitt 600L


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Ska du köra 500-5000 liter i intervall i ett 600 liters akvarium? Låter väldigt klent, iaf för en sps setup. Man brukade prata om 10ggr vattenvolymen när man använde den gamla sortens pumpar med smalt utblås. När man använder Streampumpar tycker jag 20ggr är ett bättre riktmärke och mer är absolut inte fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är inte lätt att veta vad man ska ha.. prövade lite till nu.. det konstiga är att tunze pumpen pumpar bra mycket mer vatten en andra pumpar med "samma" flöde.

men det lutar kanske åt ett Stream Kit TS24.. då får jag nya prylar och det kommer nog att räcka ganska bra skulle jag tro.

vortech mp10wes är ingen ting för mig då jag har 12mm glas...

vortech mp40wes tar för mycket plats bakom karet..

det finns för mångapumpar att välja imellan.. varför finns det inte bara en universalpump för :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha missat det men vad hade du tänkt att ha för returpump? Det ger ett bra grundflöde. Om du vill få cirkulation nerifrån och upp så har du utsläppet inne i revet rätt nära botten. Vara bara försiktig så du inte får sughävert ända från botten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir en neyjet 4500 som retur.. provade den just i en hink.. va bra drag i den. och nästan helt tyst. helnöjd..

returen kommer att komma ut upptill på karet. i samma höjd som vattenytan hade jag tänkt. borrar ett litet hål vid ytan som det kan suga luft i om det skulle bli strömavbrot eller dyligt. som du har sillen.. måste komma förbi nån dag och titta på din bänk..

post-4122-14468921303528_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tjena,

Går i tankar om att skaffa 2st Tunze 6105 till min Trigon 190. Någon som har någon erfarenhet samt vet om man behöver massa skumma tillbehör för att styra dom med en Profilux 3:a?

Eller finns det några billigare alt. som fungerar ok?

--Mats

Ändrat av Aufgedyng
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Går i tankar om att skaffa 2st Tunze 6105 till min Trigon 190. Någon som har någon erfarenhet samt vet om man behöver massa skumma tillbehör för att styra dom med en Profilux 3:a?

Eller finns det några billigare alt. som fungerar ok?

--Mats

Om karet är på 190 liter så välj istället 6055 or..

Två styck 6105 blir tokmycket.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, går 6055 styra?

Japp, har en själv.. Samma styrning som 6105.. Dessa 6055 kör mellan 1000-5500 om jag mins rätt. Dom har samma stil som den 6105 som du tittat på men ett par cm mindre i diameter. Så den blir något mindre iögonfallande i karet..

För att koppla dessa tunze till en profilux krävs bara en sladd från ghlen till pumpen.. Pris runt 200 är min gissning på den sladden kanske billigare..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Kanske ett Turbelle® stream Kit TS24? Det är 2x6105 och en 7095 multicontroller. Kostar ca 6000:-

Jag håller på och kikar på vad jag ska ha för streamers till mitt 375 liters. Vart hittar man detta kit annat än på Drakfisken för 6700?

Kan det bli för mycket med två st 6105 till ett akvarium på 375 liter, 120cm långt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på och kikar på vad jag ska ha för streamers till mitt 375 liters. Vart hittar man detta kit annat än på Drakfisken för 6700?

Kan det bli för mycket med två st 6105 till ett akvarium på 375 liter, 120cm långt?

Du skulle kunna köra på en 6105 samt en 6055 , sen samma styrning.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna köra på en 6105 samt en 6055 , sen samma styrning.

Mvh manne

Ja, jag gick i dem tankarna också.

Först var jag egentligen intresserad av en MP40 i kombination med mina två Tunze 6025. Alternativt två st MP20, men det verkar som om många stör sig på ljudet från dessa.

Om man kör på styrbara Tunze, ska man välja 7095 controllern eller 7096? Någon som vet vad skillnaden är på dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag gick i dem tankarna också.

Först var jag egentligen intresserad av en MP40 i kombination med mina två Tunze 6025. Alternativt två st MP20, men det verkar som om många stör sig på ljudet från dessa.

Om man kör på styrbara Tunze, ska man välja 7095 controllern eller 7096? Någon som vet vad skillnaden är på dessa?

Mp20 resp mp40 är samma pump , olika kontrollers bara.. Det hade funkat utmärkt med en mp40 o sen dina befintliga 6025.

7096 kopplas till vanlig dator via usb. 7095 är en fristående kontroller.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mp20 resp mp40 är samma pump , olika kontrollers bara.. Det hade funkat utmärkt med en mp40 o sen dina befintliga 6025.

7096 kopplas till vanlig dator via usb. 7095 är en fristående kontroller.

Mvh manne

Jo precis, det som lockar med Vortech pumparna är det breda flödet, men ljudnivån ska ju vara diskutabel. Egentligen kanske jag borde ta och kika på en, in action, för att bestämma mig själv om det är ok eller inte.

Ok, om det är den enda skillnaden så är det alltså poänglöst att betala 500kr mer för 7095 om man ändå har en laptop.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 6045 som inte är styrbar dock. Denna ska ge 4500l/h. Detta förslår ingenting i mitt 360L. En gammal Maxijet 1000 ger mer fart på vattnet. Tror inte man behöver vara rädd för att ta i lite. Tittar själv lite på två 6105 till mitt kar.

Kanske beror på hur man placerar dom ioförsig. Är streampumparna menade att riktas rakt mot korallerna? Jag vill ha mina i bakkant på akvariet och rikta dom mot framrutan för att på lite turbulens i flödet.....

Hur har ni placerat/riktat era pumpar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...