Gå till innehåll

Tipa på styrbara pumpar till mitt 600L


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Jag skulle sattsa på 2st Vortech mp 20. Mkt bättre än tunze och flyttar vattnet på ett bättre sätt med.

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=625

Enda som säljer online vad jag kan hitta i sverige.

Andra som följer är i Tyskland.

http://www.aquaterrashop.net/meerwasseraquaristik/pumpen-zubehoer/stroemungspumpen/vortech-mp40w-es-pumpe/a-12428/ 2400kr

http://www.aquapro2000.de/Pumpen/Stroemungspumpen/Vortech-Stroemungspumpen/VorTech-MP20::8126.html 2531kr

Viss pris skillnad som du ser men där har du olika ställen vortech säljs iaf.

till ett 600 liters kan det hända att du behöver Mp40 men det beror lite på vad du har för tryck på returen anser jag med.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då går jag in med mitt tips.. då ditt kar är delvis är kort i längd och samtidigt högt.. så föreslår jag en ecotech mp40wES för variationen , samt en tunze 6105 som sitter så vattnet riktas på ett sådant sätt att vattenkolumnen verkligen rörs om i höjdled..

själv har jag två mp40wES i mitt 600 , dock är det två meter långt.. ditt är hälften..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med manne i allt utom att jag tycker en 6105 är lite overkill för att röra om i höjdled i mina ögon, samt att du egentligen inte behöver en styrbar för det... Duger gott och väl med en som inte är stybar (kostar ungefär hälften), en tunze som inte är lika kraftig eller något billigare märke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer även att köra med en new jat 4500 som retr pummp från sumpen som jag tänkte dela upp på 4 utblås i revet. tanken är att bygga in pvc rör dels för att kunna fästa upp LS och för att få ut ett brett flöde i karet.

ecotech mp40wES väkar ju inte helt fel. det ända som är fel är att dom inte är riktningsbara. tänkte sätta dom så att dom sitter bakom revet och blåset ut mot rutorna så man slipper se en massa fula pummar.

vilka tunze kan man syta med multikontrollen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du rätt i Andreas..

men visst borde 2st 6055 klara av att ändra om lite i flödesriktningen på vattent då och då. jag vill inte att mina koraller ska börja växa efter strömmarna. ser inte så kul ut.. kör ju med en squid eller vad dom heter i mitt nuvarande kar. har funkar bra men den låter för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 2st 6105 så borde de funka fint. Kan vara bra att tänka på att man kan styra tunzes ställbara med ghl datorerna samt ghl Profilux light med. Då kan man göra det mesta som vortechen kan. Många uppfattar tunzen som tystare med.. Vortechen ska väll blåsa lite mer 3d/bredare flöde vilket kanske skulle vara bättre i ett kort och högt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag tycker är lite dummt är att på de större pumparna så kan man som lägs ha 3000 liter och det tycker jag ofta är för mkt. Jag skulle vilja se en pump med styrning 1000-13000 liter i stället. då skulle jag iaf bli nöjd.

Mp 40 har ju 1900-11300 men är som sagt inte vinklingsbar. fördelen är att den tar hälften så mkt platts och flyttar vattnet på ett bättre sätt än tunze

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mp40 har ju såpass bred stråle att jag tycker inte det är nån större nackdel att den inte är vinklingsbar, och även inte värmer vattnet något då motorn sitter utanför. Den enda nackdelen som jag ser det är väl att den kan surra lite mycket ibland, Men de är mest störande om man kör på konstant flöde, inte om man väljer nån av dom andra inställningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad säger ni om 2 st Tunze 6055 Nanostreamer variabelhastighet 1000 - 5.500 Liter i timman.. läste att tunze skulle gå tystare en mp40.. och sen kan man också rikta dom hur man vill.. är ju ett +

självklart en multikontroll till..

Satsa på tunze pumpar du kommer bli tokig och missnöjd med MP40 pumpen den låter oavsett vilken mode du kör på en tunze är tyst.

Det där med värme är bullshit tunze pumparna är så effektiva att de knappt gör nån skillnad finns andra saker i karet som värmer mer under dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad säger ni om 2 st Tunze 6055 Nanostreamer variabelhastighet 1000 - 5.500 Liter i timman.. läste att tunze skulle gå tystare en mp40.. och sen kan man också rikta dom hur man vill.. är ju ett +

självklart en multikontroll till..

Min burk är på 580 l och jag körde tidigare 4 st 6055 i den med styrning. Tyckte dock att det tog för mycket utrymme med 4 pumpar samt att 6055 inte gick klockrent. Jag byte dem mot 2 st 6105 vilket jag tycker fungerar mycket bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha 4 pumpar i karet? Det var inte lite. Jag har i mitt kar på dryga 700 liter 1 st 6000 och en 6100 som jag styr. För mig låter det som det blir väldigt mycket!

Ja det blir för mycket.. jag har inste det nu när jag provkörde en pump på lägsta i mitt nuvarande kar.. trodde att jag skulle blåsa ner hela revet...

det va så att jag skulle få köpa pumpar av johan... men dom va lite för stora.. nu är ja på jakt efter nått som går mellan 500-5000 kanske..

körde på 2500 liter när jag provkörde.. oj oj..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir för mycket.. jag har inste det nu när jag provkörde en pump på lägsta i mitt nuvarande kar.. trodde att jag skulle blåsa ner hela revet...

det va så att jag skulle få köpa pumpar av johan... men dom va lite för stora.. nu är ja på jakt efter nått som går mellan 500-5000 kanske..

körde på 2500 liter när jag provkörde.. oj oj..

Låter som tunze 6055 alt vortech mp10wes skulle passa bättre då.

Båda pumpar runt ca 1000-6000.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...