Gå till innehåll

Det gick åt he....


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej

För en tid sedan så skrev jag om min uppstart av ett saltkar i Kina, det gick so so.

Efter en tid så började korallerna sloka och sedan dö i går dog två fiskar så nu är det ingen vacker syn

Jag har följande förutsättningar:

Efter att jag köpt stenen så upptäckte jag att den låg i blöt i affären men förvarades utomhus på bakgården i torrt skick Vatten kvaliten i Kina är helkass fick aldrig tag i en osmos sitter men det är ett filter på kranen tror det är so so har bytt 30% till 50% vatten per månad för försöka rädda situationen

Har begränsat med kemikalier och mätningar till förfogande jag har kalkvatten kalciumklorid strontium, buffer kan mäta KH Kalk och Nitrat allt är ok

Inte en kalkalg så långt ögat kan nå

I helgen letade jag osmos men hittade inte men jag hittade ett fyrstegsfilter till kranen kostade mig 3000 ser riktigt profsigt ut. Det är ett kolfilter sedan ett filter som säger sig skall ta bort klorin och järn sedan ett membranfilter och sist ett odörfilter. Måste säga att vattnet smakar och ser bra ut.

Jag har följande strategi, töm 80% av vattnet, ta ur all sten koka den och blötlägga i vanligt vatten, (renat med mitt nya filter) för att sedan lägga tillbaka den, stänga av UV i en månad.

Jag har hittat en affär i Shanghai som har levande sten i vått tillstånd, åker dit nästa vecka och köper en del ny sten där för att få in lite liv

efter att jag köpt till kanske 10kg frisk levande sten så byter jag 50% vatten till

När jag tittar så har jag lite småkräftor i sumpen men det är allt i micro liv så stenen verkar vara hel död. Sedan hemma så vet jag att man hade grymt med liv om man detaljstuderade stenen specielt med en ficklampa i mörker

Jag har kompaktlysrör en uv och en skummare runt 300l kar

Vad tror ni har ni någon bättre strategi, säg inte att jag skall mäta något mer än ph nitrat KH och kalk kan inte. Men skall leta i SHanghai i helgen kanske att jag hittar något mer....

MVH

Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde du vattenbyte innan fiskarna gick bort?

I Kina bör du köra allt kran vatten genom en osmos!

Har du mätt ammoniak och nitrit i karet, kan ha fått en spik beroende på ny start men vill minnas att det är ett tag sen du starta upp karet.

Vad var det för typ av koraller, SPS behöver tillsatser för att kunna klara sig.

1. Använd osmos, gör några större vattenbyte

2. Mät nitrit och ammoniak

3. Bruka aktivt kol, nedan märke bör finnas att tillgå där du bor (reef-free carbon)

1244185895237017132.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De såg risiga ut sedan gjorde jag ett vattenbyte de såg ut att må bättre åt, men sedan så stupade två en koffert och en kirurg efter ung en vecka. Jag köpte mitt nya filter

Jag skall leta osmos i Shanghai i helgen i Ningbo verkar det vara döfött, Jag har kol i karet glömde det, men det är inte så nytt och det har några månader på nacken. Skall ta en sväng till lokala affären så fort nyåret är över och köpa en laddning.

Tvätta stenen i sötvatten och försöka laka ur det vad tror ni om det inte annat för den är riktigt dassig nu bara massa pålagringar.

MVH

Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

I helgen letade jag osmos men hittade inte men jag hittade ett fyrstegsfilter till kranen kostade mig 3000 ser riktigt profsigt ut. Det är ett kolfilter sedan ett filter som säger sig skall ta bort klorin och järn sedan ett membranfilter och sist ett odörfilter. Måste säga att vattnet smakar och ser bra ut.

Det där låter som ett osmosfilter i min öron. Har du bild?

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen så långt och påminelsen om kolet varför tänkte jag inte på det... .

osmosen jag fick för mig att osmos filtren hade 3 droppar in 2 droppar ut och en droppe vatten. Detta är filtret som jag köpte men det står membranfilter så det kanske borjar för att jag har köpt rätt. SÅ ni inte missar det nya vattenfiltret hittade jag kinas svar på bauhaus igår så första vatten byten gjorde jag i går. Frugan ringde hon har köpt 12kg salt och 4 påsar med kolfilter de öppnade i dag. Så i kväll blir det putsa kar.

Så åsikter om jag skall ta stenarna i sötvatten eller inte skulle vara bra att få rätt snart har en sandbädd oxå men den behöver ni inte svara på den åker ut.

post-5149-14468921297225_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osmosen jag fick för mig att osmos filtren hade 3 droppar in 2 droppar ut och en droppe vatten. Detta är filtret som jag köpte men det står membranfilter så det kanske borjar för att jag har köpt rätt.

Finns det ett avlopp för "skräpvatten" från membranfiltret är det garanterat ett osmosfilter.

Du kan även kontrollera vattnet som du får ut med ett KH-test. Om KH är noll har du ett osmosfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tömde 50% i går, la i två påsar aktivit kol ökade cirkulationen tog ur lite av de LS borstade av de som jag lämnade kvar och väntar på att kunna åka i väg och köpa lite kompletterande sten och en osmos se vad jag hittar för testare och tillsatser.

Såg ingen större skillnad ännu men än att "skiten" försvann av min vårstädning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns tyvärr inget avlop bara genomflöde jag tvivlar på att det är ett osmosfilter bruksanvisning på kinesiska ,Men det står på engelska på filtret och jag kan läsa att det tar bort partiklar som är 50 till 150 nm, hur stor avskiljning har ett osmos filter någon som vet?

Vet att jag inte skall men jag köpte en korall i dag och den blostrar ut väldigt fint så det känns som om vattenkvaliten är betydligt bättre. Men jag tror jag tar ett stort vattenbyte i helgen med för att vara på säkra sidan. Försöker nog leta reda på en osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kraftiga vattenbyten verkar ha hjälpt, köpte 20 kg ny riktig Sten i dag, o en osmos står å droppar i köket, nitrit test inhandlades låg på 0,3

jag försöker byta vatten i några omgångar i veckan så får vi se men verkar vara på rätt väg.

MVH

Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt problem

Så nu har jag som jag sa tidigare bytt alla stenar, bytt vatten runt 30% varannan dag jag har även införskaffat nitrit test. Problemet jag har nu är att nitriten öker jag byter vatten och det blir bra någon dag sedan stiger det och korallerna slokar. Straxt efter vatten bytet mår det toppen igen, ett par dagar....

Kommer nitriten från stenen eller maten, jag matar rätt snålt i går struntade jag helt i det gav dem lite grann inan vatten bytet.

Tipps ideer jag antar att nitriten kommer efter jag har i princip startat nytt, på söndag är det en vecka sedan.

Min fråga egentligen är kommer nitriten från LS eller från maten jag stoppar i. Jag tänker det lilla jag matar borde inte påverka eller??

I dag i förgår var det uppe på runt 5mg per liter efter ett rejält vatten byte 0,3 sedan ingen mat och det var under 0,3 i går, jag bytte vatten i dag och jag såg en mindre skillnad igen, men redan vid 0,3 ser jag en stor skillnad på korallerna de börjar sloka.

Jag har aldrig behövt bekymmra mig för nitrit förut detta känns som ett nytt fenomen men kanske har det med att göra att jag inte hade någon chans att vänta 3 v inna jag stoppad i levandet då jag redan hade allt levande.

Men nu vet jag varje fall vad jag slåss emot så det känns ju skönt

Ha det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nitriten från stenen eller maten, jag matar rätt snålt i går struntade jag helt i det gav dem lite grann inan vatten bytet.
I takt med att en hel del levande fauna i din LS anpassar sig till nya levnadsvillkor kommer saker att dö av. Därifrån kommer dina höga näringsvärden. I det här läget är det nog bara till att bita ihop, och hoppas att dina skyddslingar överlever. Stora regelbundna vattenbyten, och kraftig genomluftning (skummaren är igång antar jag?) kan hjälpa.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fortfarande kamp med nitrit byter vatten som en galning. Ca 50% har dött nitritet slår mellan 0,2 o 0,4 i helgen prova jag något nytt. Hittade bakterier på burk tog fram vodkan och slog i 50/50 stängde av uv och väntade. Efter 8 h fick jag panik från 0,2 till 0,8 upptäckte det innan jobbet så jag hade ingen möjlighet att göra något. Men när jag kom hem från jobbet hade skummaren skummat flera deciliter och nitriten låg på 0,3 . På kvällen samma kur igen och så testade jag nu på morgonen och det hade sjunkit något.

Nästa gång jag vill få igång nitrit processen så blir det grogg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoops är det så, men jag såg en skillnad först en rejäl peak men sedan en mätbar skillnad neråt, varför? men var det kanske enbart bakterie injektionen.

Men om du har rätt, vilket du förmodligen har, har bara erfarenhet av vodka för eget bruk. Så skulle jag låta fiskarna vara nyktra till det har stabilserat sig. Men hur kommer det sig, bakterie som bakterier jag fattar det som kolet agerar föda för bakterifloran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns i huvudsak två typer av bakterier som vi har i våra akvarier. det är först de som kallas heterotrofa bakterier som är de vanligaste nedbrytarna. Dessa kan liknas vid rovdjur på det sättet att de konsumerar i första hand organiskt material. Med organiskt material menas sånt som är levande eller härstammar från levande material, såsom döda djurrester, växtrester och annat. Dessa bakterier måste ha organiskt kol för sin existens. I ett akvarium är oftast organiskt kol en bristvara (vi har det inte "skitigt" nog). Det är dessa bakterier vi gynnar med att sätta till organiskt kol.

Den andra typen är de sk autotrofa bakterierna. De kan liknas vid växter, dvs de lever av oorganiskt material och är beroende av oorganiskt kol i form av bikarbonat (jämför växters behov av koldioxid) Växter använder ljuset som energikälla, de autotrofa bakterierna, typ nitrifierarna, gör inte det utan deras energikälla är först energiskillnadena mellan ammonium och nitrit och sedan samma skillnad mellan nitrit och nitrat. De autotrofa bakterierna är långsamma i sin tillväxt, de heterotrofa är snabba - därav om samtliga levnadsbetingelser för bägge grupperna finns så vinner alltid de heterotrofa bakterierna och de kan som avslutning gå över och livnära sig på döda autotrofer som faktiskt själva är organiskt material.

Hoppa det blev lite klarare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar. Jag mätte nu på morgonen igen och nu är det 0. Är tacksam för det. Jag minns det både från min skolgång och min tidigare erfaren het att de två typerna är auroba och aneuroba om det nu är så man säger och att de som lever i syre berikad miljö tar hand om nitrit nitrat processen och de i syrefri käkar nitrat och förvandlar den till kvävgas. Och problemet man oftast har är att få den syrefri nedbrytningen medans att få nitrit processen på rull är tämligen enkelt.

Menar vi samma sak ellet har jag fel?

Menar du samma sak ellet är jag ute

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det var väl inte helt rätt eller så uttryckte jag mig lite konstigt med i huvudsak två typer av bakterier. Hetorotrof eller autotrof beskriver hur en organism tar upp sin näring. En heterotrof organism måste konsumera något annat levande för att få sin energi - de flesta bakterier är sådana - alla djur tillhör denna grupp. En autotrof organism skaffar sin energi från ljus eller omvandling av kemiska ämnen - exempel på detta är alla organismer som lever på fotosyntes, en del svavelbakterier som lever i djuphaven och de bakterier som står för nitrifikationen. Heterorof respektive autotrof beskriver alltså hur en organism skaffar sin näring i första hand, som konsument eller primärproducent.

Sedan är livssättet en annan fråga. Syre är en av grundstenarna för det vi vill kalla liv i dag. Så har det inte alltid varit. I jordens begynnelse så var syre istället ett farligt gift och de sytrenivåer vi har idag är resultatet av den evolutionära händelse som brukar kallas fotosyntes. Framförallt många bakterier har dock kvar sin förmåga att använda andra ämnen än syre i sin citronsyracykel - den process som för allt levande är en del av cellens process att utvinna användbar energi från olika näringsämnen. Alla de vägar som inte använder syre i denna process kallas anaerobisk andning - användandet av syre kallas aerobisk andning. Vi själva kan faktiskt vid hårt arbete som leder till syrebrist tillfälligt använda anaerobisk andning - att vi gjort det märks genom den mjölksyreansamling vi får i våra muskler.

Många heterotrofa bakterier kan fritt växla mellan vilken metod de använder för sin citronsyracykel - finns syre så används detta -> restprodukt koldioxid. Finns inte syre så används nitrat -> restprodukt kvävgas. Finns varken syre eller nitrat så används sulfat -> restprodukt svavelväte samt när allt i stort sett lyser med sin frånvaro så används olika kolkedjor -> restprodukt metan. Det finns troligtvis fler vägar och exempel men dessa är de viktigaste. De heterotrofa bakterier som kan välja på detta sätt brukar kallas fakulativa (kan välja). Av processerna så är den som använder syre mest effektiv. Det finns givetvis heterotrofer som är ettdera aerobiska eller anaerobiska också - de brukar kallas obligata aerober eller obligata anaerober.

De autotrofa bakterierna kan förekomma som aerober och anaerober. Jag vet dock inga på rak hand som kan växla mellan dessa två sätt - det är mycket möjligt att det finns dock.

Nitrifikationsbakterierna är obligata aerober (syrekrävande) medans det finns obligata anaerober (icke syrekrävande) som är autotrofer hos svavelbakterierna. Dessa bakteriegrupper brukar kallas kemoautotrofer (tillsammans med nitrifierarna) och förekommer i de olika svavekulefiltrena som används för att omvandla nitrat till kvävgas (detta är dock inte den normala formen av denitrifikation som sköts av heterotrofa bakterier)

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...