Gå till innehåll

Kexxets akvarium


Kexxet

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag är ny inom saltvatten och skulle behöva hjälp med val produkter till akvariet.

När akvariet beställdes så var det en "Malawitank" men efter snorkling på en utlandsresa så bestämde jag mig för att satsa på min gamla dröm, saltvatten istället.

Så akvariet som inte var hämtat fick borras med 1st hål för 50mm rör, och den färdiga bänken fick modifieras så sump och teknik skulle få bättre plats.

Akvariet är på "850" liter (175x100/500x65cm) och jag har tänkt att ha en så stor sump som möjligt ca. 200-250liter.

Om det vore ni som skulle starta akvariet, vad skulle ni välja för tillbehör och hur skulle tankarna gå för att få funktionen till det bästa/säkraste?

Mina planer nu, går åt koraller och "snälla" fiskar.

Sumpen, räcker det med 2st fack eller finns det fördelar med flera?

Hur mycket plats behövs ovan frontglaset på sumpen, för att kunna få dit all teknik på ett smidigt sätt?

Cirkulationen/flödet till sumpen, vad anses som minimum till denna burk?

Skummare, finns det någon som är bäst? (effektivitet/ljudnivå..)

Bör man använda något plastmaterial under levande stenen för att minska trycket på glaset? eller kan man gjuta upp ett fundament med kalksten och akvarielim som man sedan travar LS på?

Ja många nybörjarfrågor blir det, och fler kommer säkert framöver när projektet drar igång på allvar.

Då jag har mycket annan renovering så har jag ännu ingen brådska med att allt ska bli klart.

Bara hur jag ska få till belysningshuven så den ser snygg ut kräver lite fundering och inspiration från andra.

Tack så länge.

post-5628-14468921323382_thumb.jpg

post-5628-14468921323589_thumb.jpg

post-5628-14468921323776_thumb.jpg

post-5628-14468921323969_thumb.jpg

post-5628-14468921324211_thumb.jpg

post-5628-14468921324399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Patrik och varmt välkommen till SG! :W:

Ett par funderingar: Du skriver att du borrat ett hål, är det vatten ner genom det hålet?

Hur hade du tänkt att få upp det igen? Gå via utsidan?

Ett tips nu innan du fått vatten i karet, borra ett hål till för ett andra avlopp och sen ett hål till returen från sumpen upp i karet. Du kan då köra det man kallar hävert-system.

Ett rör som kör hävert och ett rör som tar det som inte häverten tar emot, det andra röret ska gärna vara större, så att ifall det första röret sätter igen så klarar det andra röret med allt vatten.

Har du någon teknisk utrustning i dagsläget?

Belysning, hade du tänkt köra MH, T5 eller kanske LED-ramper?

I skåpet, hur högt har du från golv till tak?

Sätt in en belysning där innan du stoppar in teknik så du kan få ett bra ljus för kvällsaktiviteter där nere. :)

Lite tips på teknik:

Belysning: Här finns så mycket att välja på , så ditt tycke och smak får bestämma vad för typ och sen kan man komma med tips därefter.

Cirkulation: Som returpump så kan en Laguna 6000 kanske passa fint?

Som cirkulation i karet så hade jag nog i ditt fall valt två Vortech MP40 samt en eller två Tunze för att komma åt längst in och skapa än mer varierat flöde.

Skummare: Bubble Magus är populära och en BM 250S hade nog varit ett bra val. Eller så kör du på den nya ATi-skummaren som diskuteras flitigt i en annan tråd här på guiden.

Övrig teknik beror lite på vad du har för planer på korallsidan.

Ska du köra övervägande mjukisar så behövs kanske inte så mycket, men med mycket stenkoraller hade jag satsat på antingen balling eller än hellre en kalkreaktor för enkelhetens skull. Än en gång styr pengarna ditt val här också kanske.

Läs gärna denna sektionen:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Där har du mycket att läsa och planera efter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Laggeman.

Tillverkaren ansåg att det räckte med 1st stort hål. Det ska vara både retur och tillopp genom att man trär en slang inuti 50mm´s röret.

Jag har även lyckats få plats med ett 25mm rör på yttre vänstra sidan, som jag skulle kunna köra som tillopp.

Borra själv skulle jag aldrig våga.

Jag är tillräkligt nojjig att bänken inte ska vara rak och kör därför med dubbla tunna akvarieliggunderlag.

Har du någon teknisk utrustning i dagsläget?

Nej. Jag startar ifrån grunden, allt ska inhandlas....

Belysning, hade du tänkt köra MH, T5 eller kanske LED-ramper?

Har inte bestämmt mig mer än att "det ska räcka till" och jag vill gömma det bakom en huv/ramp så inget spilljus läcker fram.

Satt och klickade på Drakfisken och såg en läcker Vertex Illumina SR 260.

Drygt 8000:- kändes som mycket pengar men ändå överkomligt,innan jag inså att det var för 30cm. Jag skulle behöva 150cm och då till priset 35000:-, attans vad mycket pengar belysningen kommer att kosta...

I skåpet, hur högt har du från golv till tak?

Det är 65cm upp till nedersta balken i taket. jag har sedan 10cm till där jag kan placera lite belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt!. Vertex är nog bland dom dyrare varianterna på belysning för tillfället, om jag hade vart du så hade jag nog kört på MH+T5, Jag väntar med uppgradering på min belysning tills Plasma är mer etablerat på marknaden, det verkar vara helt galet ljus!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Allihopa.

Om bänken håller? Faktiskt ingen aning, då jag inte har beräknat något.

Jag har gått efter vad magkänslan säger.

Materialet som jag har använt är 20mm björkplaywood. Det är använt i hela grundstommen. Sidor, rygg och mellanstag. Nu fick jag ta bort det vänstra av "mitten" stagen för att sumpen ska få plats.

Spännvidden mellan vänster sida och högra mittenstaget är ca.110cm och jag förstärkte därför med 45mm tjocka lamellbalkar (100mm höga), som är ditlimmade.

4st av dom har även stöd på bägge sidorna med extra 20mm väggar som är limmade och sruvade i de tidigar ensamma väggarna.

Nu har jag alltså 40mm väggar och mellanstag. Ryggen är dock fortfarande 20mm tjock.

Som lock ovanpå allt ligger en 25mm MDF.

Men jag håller med, när jag först såg den som färdig så tyckte även jag att den såg lite klen ut, men när jag ställde mig och provhoppade lite försiktigt så kändes det helt stumt.

post-5628-14468921324782_thumb.jpg

post-5628-14468921324972_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som en smäll från sidan skulle kunna få hela att välta... jag tycker tyvärr inte den ser så stabil ut, jag skulle vara orolig om den var min.

Jag skulle byggt in en kubinnifrån för att stabilisera och stoppa den från att välta om jag var du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror oxå den kommer hålla.

Spånskiva i sig är inget dåligt material att bygga i, så länge du fuktsäkrar det VÄL vet av flera stycken som kört med spånskiva som material till akvariebänkar, som hållt flera år och håller än idag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Reuben.

Du menar en smäll ifrån höger sida som pilen visar?

Jag har tänkt att sätta dit stag i nedre framkant som ska ta upp en sådan kraft.

Dock ska dom vara löstagbara så jag kan demontera dom vid behov.

Jag uppskattar verkligen att ni kommer med funderingar och påpekande. Bygget känns långt ifrån färdigt utan brister som kan rättas till.

Tack.

post-5628-14468921326403_thumb.jpg

post-5628-14468921326599_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter den fast i väggen så tror jag inte det blir några problem annars tänkte jag som du visade i bilden nu :)...

Manne... jag tror säkert den håller MEN om den inte skulle göra det kan det bli svårt med försäkringsbolag om de anser att den inte är upp till standard. En köpbänk är köpt och testad och byggt för detta, då har man något att skylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

Precis så var min ursprungliga ritning.

Men eftersom jag har brutit upp parketten och gjutit en sula så var jag rädd för att inte få sulan riktigt rak (vilket jag heller inte fick), med en ojämn punktbelastning på bottenskivan som följd.

Därför skippade jag den och i stället kan jag nu skimsa alla ojämnheter och få jämn belastning på hela anläggningsytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Kan man ha levande sten i ytavrinningsboxen? eller blir vattnet för stillastående.

Det känns som "slöseri" med volym (i mitt fall 40liter) som kanske kan användas bättre.

Japp det funkar med att ha LS i ytavrinningsboxen men jag hade ändå kört den tom vill du utöka volymen med LS så kör detta i sumpen. Även ifall det är utrymme som skäls så kan det vara bra att ha detta tom om du skulle ha tex en Tunze Stream pump så kan du ha andra magneten för hållarna inne i Y-boxen..

Ställningen kommer garanterat hålla om nu nån får för sig att sparka in sidan:smiley22: Jag hade sovit gott med detta bygge å tycker det ser riktigt trevligt ut med former och volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hallå.

Det går sakta fram för mig, men ändå framåt.

Håller nu på att planerar vissa av mina inköp av utrustning och tänkte ha en UPS som reserv strömkälla till viktiga saker.

Min fråga är då, vid ett stömavbrott, vad är viktigast att säkra driften till?

Är det cirkulationen mellan akvariet och sumpen?

Man har ju begränsad reservkraft så jag får nog planera vilka enheter som ska fungera i förhållande till drifttiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt att säkra cirkulationen uppe i akvariet - alltså att få streamerna att gå. Om du köper styrbara så får du sådana som går på likström och kan lätt med hjälp av ett relä på likströms ledningen upp till pumpen få en automatisk inkoppling av batteridrift. Har aldrig gjort det själv men exempelvis Tunzes pumpar skulle funka att nödköra på 12 V likström (24 volt ger full kraft men drar mer ström). Reläinkopplingen gör du så att draget läget (det finns 230 volt) släpper fram likströmen från den normala strömförsörjningskällan och icke draget läge (ingen 230 V) släpper fram 12 eller 24 V batterispänning. Riskerar du långa strömavbrott så ser du till att bara en streamer går på batteri.

Har för mig att Vortech har en färdig sådan lösning till sina pumpar.

Streamerna sätter du normalt så att ytan rörs om ordentligt - då får du max luftning och syresättning.

Förbindelsen till sumpen gör du så att du sätter cirkulationspumpen (upp till akvariet) på en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning, dvs den startar inte automatiskt när strömmen går. Detta därför att du lätt får syrefritt där nere och slipper på detta sätt att få upp farligt svavelväte.

Detta går att lösa med reläkopplingar också och det går att göra eleganta lösningar med hjälp av tidrelä där skummare och interncirk i sumpen går igång när strömmen kommer tillbaka och cirkulationspumpen till akvariet startar igång efter ett tag när allt ev. svavelväte är bortluftat från sumpen.

Varför jag anser att man först bör säkra cirkulationen uppe i akvariet är att streamerpumparna är strömsnåla och som sagt - åtminstone Tunze går att köra på 12 volt likspänning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Så har jag äntligen fått i lite sten.

Belysningen är bara en tillfällig T8 ramp. Det blir LED senare i höst/vinter.

Skummaren skummar för mycket och bottenpluggen i koppen måste vara öppen för att inte koppen ska vattenfyllas på 10 minuter.

Nu återstår det väntan på att få vattnetvärdena okey.

post-5628-14468922952139_thumb.jpg

post-5628-14468922951244_thumb.jpg

post-5628-14468922951471_thumb.jpg

post-5628-14468922951711_thumb.jpg

post-5628-14468922951926_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...