greger Postat 30 april 2006 Postat 30 april 2006 verkar ju inte helt osannolikt att det var en mantis som stod modell för rymdmonstret i alien filmerna Citera
grosberg Postat 30 april 2006 Postat 30 april 2006 Noen som vet om noen som har Mantis i Landskrona området?? Jeg skal dit 1.-2.mai. Hadde vært moro å fått tak i en litt større, har bare en liten sort sak på 1,5cm nå.....Eller bare fått en titt om det er noe verdt å se der.... Skal ned til 80-års kalas....Svar pr mail, jeg drar i morrån bitti kl 06.00 Mail: 45299700 (a) netcom.no Citera
Jaken Postat 13 augusti 2006 Författare Postat 13 augusti 2006 Tänkte fylla på med lite nya mantisfilmer för den som tycker det är kul.http://www.mpro-ject.de/scyllarus.mpghttp://www.mpro-ject.de/miniriff/downloads/maculata.mpghttp://www.mpro-ject.de/miniriff/downloads/timmysminiriffepisode1.wmv Citera
morphriz Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Huj! Nu blev jag sugen!Alla på mantis sidan det länkades till förut verkade ha acryl kar till sina. Knäcker de verkligen glaset i ett akvarium? mvh Mattias Citera
Shark Of Sweden Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Vet inte om det är Matis eller pistolräka jag har i mitt kar! Please help!Min har:*Klor som den har framför kroppen....INTE indragna under kroppen!*Lång smal kropp*ett par cm i storlek*brun i färgen*smäller som pistolskott ibland!Vilken e det? Mantisbäbis eller Pistolräka? Citera
stigigemla Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Sök på bilder på google. Mantis shrimp och pistol shrimp. Citera
mikkel Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Vet inte om det är Matis eller pistolräka jag har i mitt kar! Please help!Min har:*Klor som den har framför kroppen....INTE indragna under kroppen!*Lång smal kropp*ett par cm i storlek*brun i färgen*smäller som pistolskott ibland!Vilken e det? Mantisbäbis eller Pistolräka?Pistolräka - köb en goby til den;) Citera
adddo Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Aaa låter som en Pistolräka på din beskrivning Citera
Shark Of Sweden Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Det va en pistolräka (Alpheus heterochaelis)! Jag har inget emot det knäppande ljudet!Tydligen inte så lätt att få babyshrimps på dom! Är det nån som har lyckats? Citera
adddo Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 För övrigt är jag intresserad av att köpa en mantis om nån fiskar upp en ur sin LS.. så döda den inte utan kontakta mig Citera
GustavF Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Låter som en pistolräka om klorna är framför kroppen. Karaktäristiskt för en pistolräka är dock att den ena klon är betydligt större än den andra. Det är den stora klon som den använder för att skapa det höga knäppandet. Citera
cougar Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 verkar ju inte helt osannolikt att det var en mantis som stod modell för rymdmonstret i alien filmernatror det är bönsyrsan som stod förebild för alienmonstren. finns likheter absolut. Citera
morphriz Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Preying mantis och mantis shrimp, namnet är lika av en anledning... Citera
stigigemla Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Mantis heter i äldre svenska böcker Bönsyrseräka men det är ju ingen räka. Citera
gesi Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 alltså hur vanligt är det att få med en mantis eller pistolräka in LS?dum fråga kanske men det är väldigt många som har misstankar..hur ofta förekommande är dessa djur och var finnslever de? Citera
artemia Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 Ni får gratulera mig nu! Jag har hittat min Mantis idag! Har letat efter den flera månader utan resultat och nu plötsligt visade den sig. Har inte fått kort på den men jag ska försöka. Har i samma akvariet fiskar som lever på botten och räkor, men min mantis har inte skadat nån av dom. Den är kanske 3-4 cm lång. Ganska ljusbrunfärjad med mintgröna "rally"ränder.Gesi: Jag vet inte hur vanligt det är med Mantis eller pistol räkor. Men jag vet att med mitt 30 kg LS kom 2 pistolräkor och 1 Mantis (kanske 2 för det låter ibland att det knäpper i olika takter på natten) Jaken: Tack för info om Stomatopods sidor! Citera
hassse Postat 25 februari 2007 Postat 25 februari 2007 Jag har just upptäckt att jag har en rackare bland min levande sten. Är det någon som har bra tips på hur man kan fånga den?Hasse Citera
Firren Postat 25 februari 2007 Postat 25 februari 2007 Det beror på, om mantisen är väldigt "kaxxig", inte är rädd för att komma ut mycket kan du stoppa en bit mat i en håv och sen när den kommer dit dra upp den.Eller om den är skygg kan du bygga en fälla med en PET flaska som du skär av cirka 10cm av från toppen och vänder den ut och in. Hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara. Citera
Jaken Postat 25 februari 2007 Författare Postat 25 februari 2007 Jag har just upptäckt att jag har en rackare bland min levande sten. Är det någon som har bra tips på hur man kan fånga den?HasseDet beror på, om mantisen är väldigt "kaxxig", inte är rädd för att komma ut mycket kan du stoppa en bit mat i en håv och sen när den kommer dit dra upp den.Eller om den är skygg kan du bygga en fälla med en PET flaska som du skär av cirka 10cm av från toppen och vänder den ut och in. Hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara.Jag har aldrig läst att någon klarat att fånga en mantis i fälla. Många förslag brukar komma upp, men jag har aldrig hört någon haft framgång. Den enda lösningen är nog tyvär att försöka lokalisera vilken sten den håller till i och plocka ur stenen ur akvariet och försöka peta ut den eller hälla kolsyrat vatten på stenen. Citera
hassse Postat 25 februari 2007 Postat 25 februari 2007 Jag var rädd för att det skulle bli krångligt. Jag ska göra några försök att suga in den i ett ytterfilter. Funkar inte det är det väl bara att börja plocka sten. Typiskt! Jag tror han bor i den understa stenen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.