Gå till innehåll

Massor av Mantis informatiion


Jaken

Rekommenderade inlägg

Noen som vet om noen som har Mantis i Landskrona området?? Jeg skal dit 1.-2.mai. Hadde vært moro å fått tak i en litt større, har bare en liten sort sak på 1,5cm nå.....

Eller bare fått en titt om det er noe verdt å se der.... Skal ned til 80-års kalas....

Svar pr mail, jeg drar i morrån bitti kl 06.00 Mail: 45299700 (a) netcom.no

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...
Vet inte om det är Matis eller pistolräka jag har i mitt kar! Please help!

Min har:

*Klor som den har framför kroppen....INTE indragna under kroppen!

*Lång smal kropp

*ett par cm i storlek

*brun i färgen

*smäller som pistolskott ibland!

Vilken e det? Mantisbäbis eller Pistolräka?

Pistolräka - köb en goby til den;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:nöjd: Ni får gratulera mig nu! Jag har hittat min Mantis idag! Har letat efter den flera månader utan resultat och nu plötsligt visade den sig. Har inte fått kort på den men jag ska försöka. Har i samma akvariet fiskar som lever på botten och räkor, men min mantis har inte skadat nån av dom. Den är kanske 3-4 cm lång. Ganska ljusbrunfärjad med mintgröna "rally"ränder.

Gesi: Jag vet inte hur vanligt det är med Mantis eller pistol räkor. Men jag vet att med mitt 30 kg LS kom 2 pistolräkor och 1 Mantis (kanske 2 för det låter ibland att det knäpper i olika takter på natten)

Jaken: Tack för info om Stomatopods sidor!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det beror på, om mantisen är väldigt "kaxxig", inte är rädd för att komma ut mycket kan du stoppa en bit mat i en håv och sen när den kommer dit dra upp den.

Eller om den är skygg kan du bygga en fälla med en PET flaska som du skär av cirka 10cm av från toppen och vänder den ut och in.

Hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just upptäckt att jag har en rackare bland min levande sten. Är det någon som har bra tips på hur man kan fånga den?

Hasse

Det beror på, om mantisen är väldigt "kaxxig", inte är rädd för att komma ut mycket kan du stoppa en bit mat i en håv och sen när den kommer dit dra upp den.

Eller om den är skygg kan du bygga en fälla med en PET flaska som du skär av cirka 10cm av från toppen och vänder den ut och in.

Hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara.;)

Jag har aldrig läst att någon klarat att fånga en mantis i fälla. Många förslag brukar komma upp, men jag har aldrig hört någon haft framgång.

Den enda lösningen är nog tyvär att försöka lokalisera vilken sten den håller till i och plocka ur stenen ur akvariet och försöka peta ut den eller hälla kolsyrat vatten på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...