Gå till innehåll

Erfarenheter av Leopardgylta (Macropharyngodon meleagris)


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte höra ifall det är någon som har erfarenheter av Leopardgyltan, och vilka fiskar man haft tillsammans med den och hur den har uppfört sig i karet.

Jag är även intresserad av att höra ifall den verkligen kan räknas till revsäkra fiskar, det är ju ändå en gylta. :)

Bild lånad från Liveaquaria:

post-1377-144689214302_thumb.jpg

Länkar:

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1378+339&pcatid=339

http://se.reeflex.net/tiere/1687_Macropharyngodon_meleagris.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit ägare i ca 3månader innan den tog det stora hoppet ur burken.

Jag upplevde mitt ex som en lugn och nyfiken fisk utan problem.

Triton i Täby brukar få hem dom ibland och va jag vet så e dom känsliga när dom nyss importerats och kräver en fin sandbädd i karantän.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en sån i mitt 720 för några år sedan, riktigt trevlig firre! Helt revsäker och fredlig mot övriga invånare, åtminstone min. En väldigt rolig grej med dessa är att de "går och lägger sig", gräver ner sig, på kvällen och min försvann vid nästan precis samma klockslag varje kväll! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet men vill trycka på att det ska vara en mycket svår fisk enligt liveaquaria. Där skrivs även att den mår bäst i grupp om 3 eller fler. Kommer du att köpa en eller fler så se till att ha ett par cm djup fin sandbädd och räkna med att sanden yr omkring rätt bra när de bäddar ner sig :)

Det finns ett något mindre fin, men mycket bättre alternativ så som Halichoeres chrysotaenia http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1379+2997&pcatid=2997

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft 2 st.

Mina åt bra och rörde inga koraller. Var framme måttligt tills min Ps. hexatenia fick för sig att jaga ihjäl dem.

Hoppar högt och behöver gärna lite sand som den kan gräva ner sig i för att sova och ha som allmänt skydd när den blir rädd. Får man ett ex som är extra nervöst så ser man dem knappt alls utan då håller de mest till nedgrävda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input och erfarenheter om dessa. :)

Mattias, jag vill minnas att jag såg dessa hos dig för många år sedan när jag var på besök. :)

Sand har jag och har tidigare haft en grön gylta som man kunde ställa klockan efter i princip. Det slog inte på många minuter från dag till dag då den grävde ner sig för natten. :)

Robin, hade jag haft möjligheten så hade den du tipsade om helt klart varit ett bättre val då den i mina ögon är en snyggare fisk. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart vacker och trevlig liten firre som är fredlig och skygg.

Den räknas som mycket svår och enligt min erfarenhet så handlar det oftast om när den är ny i akvariet - väl hemmastadda verkar de ändå vara ganska tåliga.

edit: hade lite bråttom där - trodde tråden handlade om M bipartitus..............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft 2 st.

Mina åt bra och rörde inga koraller. Var framme måttligt tills min Ps. hexatenia fick för sig att jaga ihjäl dem.

Hoppar högt och behöver gärna lite sand som den kan gräva ner sig i för att sova och ha som allmänt skydd när den blir rädd. Får man ett ex som är extra nervöst så ser man dem knappt alls utan då håller de mest till nedgrävda.

Intressant, hur stora var dina, när din sixliner jagade dem? Hur stort var akvariet?

Jag har övervägt att skaffa en sixliner till mitt nya 375liters tillsammans med en Halichoeres chrysotaenia. Dessa wrassar är ju något mindre än leoparden som fullvuxen men ändå mycket större än en sixliner. Jag trodde aldrig att sixlinern skulle våga sig på så pass mycket större firrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robin, hade jag haft möjligheten så hade den du tipsade om helt klart varit ett bättre val då den i mina ögon är en snyggare fisk. ;)

Kan inte lokala handlaren ta hem en? Jag köpte min på triton, fick uppfattningen av att det inte är en allt för ovanlig firre i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...