Gå till innehåll

Högt magnesium


ballsam

Rekommenderade inlägg

Har i snart 2 år kört med balling och tycker mina värden legat stabilt. Magnesium har varit något lågt (1290), men inget jag stört mej på. Tillsatt lite extra mg i den dunken nån gång, men det har inte påverkat nämnvärt. Men i mitten av februari var magnesium plötsligt uppe på 1510. Trodde det var fel på testet eftersom jag kört slut på reagensflaskan och plockat en gammal jag hittade i "bra-att-ha-lådan", men när jag kollade här om dagen hade det stigit till strax över 1700 (köpt nytt test). Vad beror det på? Ca och kh ligger stabilt på 380 resp 7.5-8.5 ..kört med samma blandning och bara ökat antal ml i samma takt på samtliga dunkar. Inget i karet verkar må dåligt, och den åtgärd jag tagit är att bara köra med osmosvatten i mg-dunken och låta värdet normaliseras, men vad tror ni är orsaken?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant.. Du kan ju kontrollera att din Ca testar rätt bara för säkerhetsskull då jag har fattat det som att höga (500+) Ca värden stör Mg testet.

en annan mycket enkel förklaring kan ju vara att du har gjort en väldigt stark Mg lösning av misstag?

Sen kan det ju vara så att din Mg förbrukning har minskat väldigt mycket. Läste någonstans att Mg förbrukningen inte är balanserad på samma sätt som Ca och KH, men det får någon annan gärna bekräfta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca-testet är bara några månader gammalt, och mina ballingblandningar tror jag inte det felar på. Följer ett och samma recept och använder samma digitala våg varje gång. Funderade på om det var mer "krut" i sista mg-förpackningen (vad tror du Stig?), men det borde i så fall påverkat lösligheten..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att din åtgång av magnesium minskat? I t ex nya kar kan man tänka sig att konsumtionen av magnesium är högre för att alla nya kalciumkarbonatytor måste täckas in med magnesium. Ett annat skäl till minskad magnesiumåtgång över tid skulle kunna vara att dina koraller och kalkalger har vuxit till och därmed förbrukar mer av den kalcium och de karbonater som du tillsätter. Därmed fäller mindre ut som kalciumkarbonat och åtgången av magnesium blir lägre eftersom samutfällning minskar. Ett tredje skäl till minskad magnesiumåtgång skulle kunna vara lägre närsaltshalter (N och P) så att kalkalgerna nu växer lugnare - de har väl beskrivits som stora magnesiumkonsumenter (eller har jag fel där?)?

Några uppslag att fundera över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid lär man sig nåt nytt. Trodde det var skrivet i sten att konsumtionen av ca, kh och mg alltid var lika stor och följdes åt. Men då är det bara att vänta på att mg ska sjunka och sluta fylla på. Tack för svaren /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte jag hörde att för högt magnesium kan stoppa tillväxt... om man har 1700 är inte risken att sakerna inte växer och att magnesiumet inte går åt?

Borde isåfall inte ca och kh braka iväg då också?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det återstår väl att se :) Jag har inte alls bra koll på hur saker är beroende av varandra egentligen men, förmedlar bara vad en respekterad forummedlem* berättade när han var hemma hos mig

*låter han vara anonym

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplevde att PH sjönk rätt mkt då jag fick 1700 i Mg. jag låg aldrig över 8,2 och var nere på 7,9 på morgonen. Jag gjorde därför 2st 25%iga vattenbyten på en vecka och då var det nere på 1500. efter detta så höll sig ph över 8 på morgonen och 8,3 på kvällen. Mina acroporer blev bleka i topparna med.

Att det blev så här för mig berodde på att jag fick i Mg clorid i ca clorid hinken och doserade då enbart mg clorid i stället för 74 gram Ca clorid och 20 gram Mg clorid som jag anv tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...