Gå till innehåll

Vandalens värld! Uppgradering till 365 liter...


Vandal

Rekommenderade inlägg

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

vattenbyte idag, passade även på att byta removern och dosera lite kalk... det växer på bra nu, peppar peppar så klarar jag fortfarande montipororna... sps har iallafall tidigare varit jinxade hos mig, förutom just röd flakmonti...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

nåt är inte som det ska =( såg min banggaiihona ligga och rycka sig till döds bakom stenarna, kiselalger och polyperna på mina LPSer och knappar drar ihop sig... ska lasta igång med vattenbyten och tester...

Det skumma är att SPSerna växer som galna, har jag för lite skit i vattnet måntro?

enda förändrinbgen är att tre mollys flyttat in i refugiet, jag belyser chaetomorphan på nätterna istället för på dagarna och att en Pholidichtys leucotaenia flyttat in och bosatt sig under en sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Cyano cyano cyano! varit borta i 10 dagar på sjön och hela botten är röd... dags för slamsugning... måste köpa ett nitrattest och kolla med... mitt jbl är för gammalt och visar jättemycket nitrat medan SPSerna växer och vissa av LPSerna drar ihop sig :(

börjar fundera på Redslime remover för att få bukt med problemet för ett tag... dags för ett vattenbyte iallafall...

är sugen på att skaffa nån mer SPS nu när de går bra i mitt kar... acro eller nån encrusting montipora ska jag försöka skaffa mig...

banggaiihanen är ensam, men vill inte håva upp honom... snäckorna lever och har hälsan... måste ju innebära att plattmasken var ensam... :) nu är det bara det knäppande odjuret som måste fångas också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

har börjat försöka bekämpa min cyano med väteperoxid... börjar bli trött på det här...

har också försökt rensa bort så mkt skivanemoner jag kan... har märkt att de nu när de kommit igång bränner både LPS och SPS...

karet håller sig snyggt och korallerna växer även om jag har massa (30-40) nitrat och (1-3) fosfat...

har iallafall satt i ett biopelletfilter igen, hoppas de ska hålla sig i rörelse denna gången och inte klumpa ihop eller lämna reaktorn och sätta igen alla andra filter och insug..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

längesen man skrev här... fortfarande lite cyano, på ställen utan kraftigt strömmande vatten... i övrigt bra tillväxt och full funktion... biopelletsreaktorn gör sitt till och funkar fint, matar skummaren med den så kanske är lite för liten genomströmning där, ska fundera ut en lösning på det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det var cyano kampen som fick mig att lägga ner karet. Kämpade i flera månader med olika varianter men fick aldrig helt bukt på det och tillslut tappade jag lusten helt. Är dock i planeringsfasen att dra igång ett nytt men skall slå på stort denna gång ;). har spanat in mig på ett 900 liters kar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...