Gå till innehåll

Vandalens värld! Uppgradering till 365 liter...


Vandal

Rekommenderade inlägg

änsålänge gör den inte mer än byter sida på stenen där den sitter och äter lite mysis ibland...

du är inte först med att vara sugen på den ;)

min förra minimaxi som jag fraggade klarade sig inte =( så det blir inga mer knivar mot mina anemoner inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

idag blev det till att attackera plattmaskar, på min nya euphyllia satt det stora as som liknade nudibrancher och tuggade på vävnaden, antagligen därför jag förlorat två polyper av fyra, på catalaphyllian var det bara vanliga jobbiga plattisar som började bli för många, inte sett dem nån annan stans...

tog en liter akvarievatten och hällde i 10 droppar TM Jod... doppade korallerna och swishade runt dem tills maskarna låg i en liten hög på botten av behandlingsbägaren istället... nu går korallerna och vilar upp sig i refugiet ett tag och kommer maskarna tillbaka behandlar jag igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

kom hem från puben och kunde inte hålla mig borta från lampan, tur var det... på min gula Lobopyllia såg jag ett kryp som såg elakt ut... ut med korallen och peta fram djuret, krabba/skalbagge/spindel nånting, sökte runt och kom fram till att det var nåt ur Gallkrabbesläktet som bodde i hålet i korallen, massor av ägg under buken på det lilla odjuret... inte undra på att korallen sett dålig ut... petade ut den ur korallen med en pincett... nu bor den i en hink för vidare identifikation, men tror bestämt det blir att kolla genom lobon lite extra ifall där sitter fler odjur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för en liten uppdatering av läget... Den gula lobon kolade, likaså euphyllian =( men jag är glad ändå... för det som lever lever gott och trivs... detta till trots att jag bara bytt vatten EN gång i höstas... konstigt, men det funkar hittills... ska byta några hinkar snart igen dock...

idag såg jag några ägg på stenen, frågan är vad de kommer ifrån? slemmiga sjok i massor...

post-2947-14468924212534_thumb.jpg

lite närbilder på andra juveler i karet =)

post-2947-14468924211874_thumb.jpg

post-2947-14468924213226_thumb.jpg

post-2947-14468924211059_thumb.jpg

post-2947-14468924211325_thumb.jpg

post-2947-144689242116_thumb.jpg

post-2947-14468924212778_thumb.jpg

post-2947-14468924212993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hade varit borta en vecka nu igen och jobbat... ikväll när jag kom hem hittade jag min blenny torkad på golvet =(

planerna för en överbyggnad blev genast större... dags att bygga ett uthoppningsskydd helt enkelt...

slängde i lite mer stenar som jag haft i sumpen, så nu blev revet lite bredare inne i hörnet, dock smet en terminatorkrabba med i en av stenarna, hade inte märkt det om inte min tjej sett ett ömsat skal... efter lite jakt med ficklampan hittade jag den och återbördade den till sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag uppgraderat fraggkaret... skönt med lite mer plats...

blev ett standard 54liters, borrade det och skar av en bit av framrutan, byggde ramp av en 2x55w från ett RSM och en plastbalja... slutligen en överrinning och kam...

dags att förbereda lite inför träffen på sjöfartsmuseet...

post-2947-14468924502116_thumb.jpg

Banggaiierna lekte i måndags, men har fortfarande inte fått till det, hannen spottade ut äggen efter 2 dar igen... men med den mängden ägg förstår jag honom...

post-2947-144689245023_thumb.jpg

post-2947-14468924501922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nattfixandet ikväll, eftersom mina vänner lämnat mig och åkt till idre... (så jag inte har nån att gå ut och svira med...) blev att riva loss 20w blårör och sätta upp 8w blå dioder istället... bra tryck i alla karen såhär på kvällen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

ikväll gav jag mig på att få karet ännu tystare... har köpt en tunze electronic returpump istället för 1262an... kopplade dessutom skummaren till returen på fraggkaret istället för med egen pump... kanske inte pumpar igenom lika mkt vatten, men drar mindre ström och tar bort ännu mer 50hz-brum... det skvalar lite i rören efter pumpbytet men antar att de bara behöver tömmas på luft under natten så blir de tysta igen... hade jag byggt det här rörsystemet igen hade jag kört med lutande rör istället... som de är nu ligger returrören ner och då samlas det luft... skummarpumpen är det som stör mest nu och den går ju tyvärr inte göra mycket åt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag trodde, tystare idag... =)

en annan sak som låter är fläkten i lampan... den blir nästa projekt att försöka göra nåt åt...

inatt lekte banggaiierna igen... undrar när de ska fatta att man ska behålla äggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att man inte kan hålla sina klåfingrar i styr på natten asså... skulle skära bort några snygga knappar som följt med en sten, självklart får jag loss dem, men de dras bort av vattnet och hamnar bakom/under stenen... typiskt... flyttade om lite för att försöka få tag i dem, men inte då... ger upp istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...