Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
Titta lite längre upp i tråden - där står det - gör det i ett väl ventilerat utrymme - vilket också gjordes - öppna fönster är rätt så bra ventilation. Sedan så skulle det funka med Glenns låga värde 7,5 men det är tveksammt om en färgtest kan se någon ändring när vi är kring 7,9 - 8.

Vad ligger ditt pH på nu Larry? (om man får bryta din tråd Glenn?)

Glenn var uppmärksam på magnesiumet och kalciumet, det ser ut som det går neråt.

MVH Lasse

Ska hålla koll, tar alla prov en gång till när jag bytt vatten i helgen.

Hoppas att det är ok Genne, vi har liksom samma problem.

Mitt Ph är någonstans 7.7-7.9 just nu. Ska ta hem två digitala Ph meter i morgon o då vet jag närmare.

Bara bra om fler kan utnyttja samma tråd och få ämnet samlat.

MVH/Glenn

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Tack Genne:)

Det knepiga i mitt fall är att så fort jag försöker höja ph så ballar Kh ur. Karbonater är inte att tänka på, Kalciumhydroxid gör att Kh skenar, kör just nu med 1 gram Natriumhydroxid lösning/dag. Men nu ikväll så har Kh passerat 13 så så så ja vet int.

Ja har en fö####nat massa fritt kol i karet och ja fattar nada.

Postat

Häll i bikarbonat :) eller höj pH :)

500 i kalcium och 13 i KH - känner igen det. Händer varje gång jag kör igång kalkvattnet ordentligt. Jag har inte speciellt mycket hårdkoraller och har så många sjöborrar så kalkalgerna växer bara där de inte kommer åt - dvs jag har inte så stor åtgång på kalcium och karbonat. Mitt pH växlar mellan ca 7,9 och 8,25 beroende på tidpunkt (läs om det är mörkt eller ljust). Jag körde stadigt med kalkvatten tidigare för att hålla pH på 8,3 men eftersom jag nu inte har några "ful"alger så låter jag bli detta - bara kanske var fjärde 25 litersdunk. När du fått de elektroniska så ta då ph både på morgon, middag och kväll.

MVH Lasse

Postat
Då tyder det på en kraftig nedbrytning i filtren men jag är lite förundrad över att inte "vispen" drev upp pH:t. Är det koldioxidorsakad så brukar en kraftig vispning göra att koldioxiden drivs ut - i alla fall enligt min egen erfarenhet.

Jag funderade på det där. Kan det vara så att din erfarenhet kommer från sötvattenssidan? Jag tänker att saltvatten som ju är rejält basiskt och har hög alkalinitet inte gärna släpper ifrån sig koldioxid vid luftning.

(Jag får sätta upp ett experiment med en luftpump och en pH-mätare...)

Postat
Jag funderade på det där. Kan det vara så att din erfarenhet kommer från sötvattenssidan? Jag tänker att saltvatten som ju är rejält basiskt och har hög alkalinitet inte gärna släpper ifrån sig koldioxid vid luftning.

(Jag får sätta upp ett experiment med en luftpump och en pH-mätare...)

Ja många erfarenheter kommer därifrån men i väl buffrade höga pH - system. Dels när det gäller malawi och tanganyiker men även från Vattenbruket på Stensund som var ett välbuffrat vatten med KH på 5-7 och pH över 8

Men jag har mycket erfarenhet från saltvatten med koldioxid, dels vid mottagning av fisk och vid avsiktlig pH sänkning med hjälp av koldioxid.

Saken är att är det en överlösning av koldioxid i vattnet i förhållande till jämnvikten mellan luft och vatten så kommer luft/vatten jämnvikten att utjämnas tills jämnviktskonstanten är uppnådd. Hastigheten på denna utjämning bestäms av interfacets yta. En luftning eller "vispning" (eller en skummare) förstorar den yta ordentligt och ökar hastigheten på utjämningen.

Sedan har du den andra jämnvikten - den mellan de olika koldioxidföreningarna i vattnet (CO2, H2CO3, HCO3 och CO3) Den är (om vi inte tillsätter någonting annat) bestämd till en viss del av hur mycket koldiodgas som produceras eller konsumeras i akvariet. Denna jämnvikt påverkar pH. Produceras det för mycket koldioxid i systemet så pressas pH:t ner - konsumeras det mer än det produceras så går pH upp. Det är här som den första jämnvikten ( den mellan luft och vatten) kommer in som en "konsument" av koldioxid. Storleken på denna konsumntion bestämms av diffunderingshastigheten som i sin tur bestäms av ytan på interfacet mellan luft och vatten. Genom att göra den större så snabbar man på "konsumntionen" (utjämningen).

The bottom line är alltså om koldioxidhalten i vattnet pga av produktion i akvariet är för hög i förhållande till den jämnviktskonstant som finns mellan luft och vatten så kommer man att få pH:t att röra sig uppåt genom att underlätta att denna jämnviktskonstant uppnås. (läs luftning av en eller annan sort) Jämnviktskonstanten bestäms främst av luftens koldioxidhalt - ju högre luftens koldioxidhalt är desto mer fri koldioxid kan finnas i akvarievattnet.

MVH Lasse

Postat

Nu har jag fått cyano med i karet, det har jag klarat mig utan innan.

Så det är bara att konstatera att när något börjar gå åt he**** är det bara att vänta sig mer innan allt blir som det ska.

Min nyaste dvärgkejsare strök också med under veckan och två puttsarräkor även dom nya allt annat ser ut att vara piggt.

Man måste väll betala lite läropengar.

Håller nu på att produsera mängder med nytt vatten tänker göra vattenbyte på tåhundra liter i helgen och bygga om överinningen /Glenn

Postat

Har för mej att cyanon kan triggas av instabilt kh.. bara att bita ihop nu. Är det mycket eller bara på några små fläckar? Försök att suga ur så mycket som möjligt. Brukar bilda mattor som släpper lätt. Finns olika medel, men tycker nog att det som funkat bäst är total mörkläggning i tre dygn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat
Har för mej att cyanon kan triggas av instabilt kh.. bara att bita ihop nu. Är det mycket eller bara på några små fläckar? Försök att suga ur så mycket som möjligt. Brukar bilda mattor som släpper lätt. Finns olika medel, men tycker nog att det som funkat bäst är total mörkläggning i tre dygn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ett par fläckar som jag ser men jag ska nog knäcka dom.

Mörklägga blir inte lätt med det karet/Glenn

Postat

Fast har dvärgkejsare strukit med och andra djur ser tveksamma ut så undrar jag om det inte ligger något annat och spökar än varierande KH. Något som snarare har att göra med den uppmätta ammoniakhalten.

Postat

Claes - jag litar inte på de mätningar han gjort av ammoniumet. Red Sea:s test har en förmåga att alltid visa på ammonium.

Stör fläckarna - låt dem inte bygga upp någon biomassa - sug ut och ersätt med nytt vatten.

Hur länge har akvariet varit igång?

MVH Lasse

Postat
Fast har dvärgkejsare strukit med och andra djur ser tveksamma ut så undrar jag om det inte ligger något annat och spökar än varierande KH. Något som snarare har att göra med den uppmätta ammoniakhalten.

Claes jag misstänker att det är något mer som flippat ut, det är därför jag byter 20% av vattnet i morgon sedan blir det nya mätningar en gång till.

Många säger lita inte på ammoniaktestet men det har alltid visat noll förut och även om det visar fel så visar det på en förändring.

Men det är konstigt att det bara är nya djur som strök med.

Funderar på om akvariet itte hängde med när jag satte i dom sista djuren.

13 fiskar och två puttsräkor.

Kan detta vara den stora boven från början?

MVH/Glenn

Postat
Claes jag misstänker att det är något mer som flippat ut, det är därför jag byter 20% av vattnet i morgon sedan blir det nya mätningar en gång till.

Många säger lita inte på ammoniaktestet men det har alltid visat noll förut och även om det visar fel så visar det på en förändring.

Men det är konstigt att det bara är nya djur som strök med.

Funderar på om akvariet itte hängde med när jag satte i dom sista djuren.

13 fiskar och två puttsräkor.

Kan detta vara den stora boven från början?

MVH/Glenn

Du skrev att du "vräkte" på med ozon. Fiskarna och även korallerna bör vänja sig vid lägre doser innan man "vräker" på.

Postat
Du skrev att du "vräkte" på med ozon. Fiskarna och även korallerna bör vänja sig vid lägre doser innan man "vräker" på.

Uttryckte mig nog lite fel brukar vanligtvis bara köra två femtonminuters perioder/dag när jag ser vit prick på mina kirurger och har dom sista dagarna kört fyra femtonminuters perioder/per dag (Kör femton minuter stänger av i trettio kör femton).

Blir det en för stor förändring?

Brukar köra 15 på 30 av fyra gånger när jag sätter i ny fisk utan problem/Glenn

Postat
Här är mina pH variationer mellan den 28/2 tills igår

[ATTACH]54792[/ATTACH]

Har du många SPS som verkar som de tagit skada? Om inte så skulle jag avvakta med fosfatremovern också (om det varit jag - men du måste fatta ett självständigt beslut på den information du får från ditt akvarium). Ta ett fosfatvärde också precis innan ljuset släcks, det är inte ovanligt om man har en bra primärproduktion att fosfatvärdet kan variera 0,1 - 0,15 under dygnet. Tar du ett fosfatvärde och ett pH precis innan huvudljuset släcks och ett i morgon innan ljuset tänds så kan du få mer information om vad som händer i ditt kar. Har du kraftiga variationer då så har du en hög biologisk nedbrytning och då kan teorin om fisken som ruttnar stämma. Då kan du ta ett beslut i morgon om att sätta in fosfatremovern. Har du märkt en ökad algtillväxt?

MVH Lasse

Lasse vad får man lägga ut för en PH mätare som den du kör med?

Postat

Jupp du o ja Genne har samma problem, mina räkor dog, tre veckor senare kom Cyanon.

Tyvärr så fick jag inte hem elekronisk ph kontroller, men dropptest visar 7.7-7.8 just nu.

Jag tror att det hela beror på att fotocyntesen inte funkar som den ska. Tåget är liksom påväg åt fel håll. Biologisk nerbrytning men inte konsumtion.

Men ett tips till dig Genne kan vara att spårämnes tillstats. Det funkar för för mig, det har sakta sakta svängt om, hystrixen har börjat växa så och flakmontipora.

Får man igång Kh åtgång så är det lättare att jämnt justera Ph. Cyanon är påväg bort.

Ja vet inte det där med vattenbyte, isåfall så gör ett mini till att börja med, så svajar värdena mindre.

Postat

En ide som gnager inne i huvet är någon extern tillväxt, alge scrubber eller refugium. Detta för att naturligt förfruka Co2.

En sak som dock är knepig är att ja har 0 NO3 och 0 P (salifert), något käkar N helt enkelt eller??????!!!!!

Postat
Claes - jag litar inte på de mätningar han gjort av ammoniumet. Red Sea:s test har en förmåga att alltid visa på ammonium.

Stör fläckarna - låt dem inte bygga upp någon biomassa - sug ut och ersätt med nytt vatten.

Hur länge har akvariet varit igång?

Ursäkta Lasse missade ditt inlägg förut.

Jag startade upp mitt akvarie i Oktober.

MVH Lasse

Jupp du o ja Genne har samma problem, mina räkor dog, tre veckor senare kom Cyanon.

Tyvärr så fick jag inte hem elekronisk ph kontroller, men dropptest visar 7.7-7.8 just nu.

Jag tror att det hela beror på att fotocyntesen inte funkar som den ska. Tåget är liksom påväg åt fel håll. Biologisk nerbrytning men inte konsumtion.

Men ett tips till dig Genne kan vara att spårämnes tillstats. Det funkar för för mig, det har sakta sakta svängt om, hystrixen har börjat växa så och flakmontipora.

Får man igång Kh åtgång så är det lättare att jämnt justera Ph. Cyanon är påväg bort.

Ja vet inte det där med vattenbyte, isåfall så gör ett mini till att börja med, så svajar värdena mindre.

Har två räkor som gått i karet en längre tid och dom är det inget fel på.

Vill göra vattenbytet för att jag är orolig för att jag har för mycket ammoniak/Glenn

Postat
Har två räkor som gått i karet en längre tid och dom är det inget fel på.

Vill göra vattenbytet för att jag är orolig för att jag har för mycket ammoniak/Glenn

Att exportera ammoniak kräver stora byte, då tror jag hellre på att ympa in Nitriferer (Obs denna erfarenhet kommer från söt inte salt så att ja kan mycke väl ha fel:):))

Postat

Glenn - bästa sättet att ta hand om ammoniumet (om du nu har något) är att se till att karet luftas bra. Den del av ammoniumet som är gas (ammoniak) avgår då och en ny jämnvikt uppstår, sedan avgår det nybildade ammoniaken, ny jämvikt, sedan avgår.... - ja du förstår principen.

Min åsikt är att det inte är ammoniumet som orsakat dödsfallen även om din mätare visar ett sådant värde. Ammonium i sig är inte farligt - det är den delen som är ammoniak som är farlig. Hur mycket av det uppmätta ammoniumet som är ammoniak bestäms av pH, temperatur och tryck. Om vi börjar med första fallet - du har pH 7,5 och förutsätter att du verkligen har 0,15 ppm enligt testen. Då är vid 25 grader och normalt lufttryck ammoniaken ca 1,8 % av detta - alltså 0,0027 ppm. När du nu höjt upp ditt pH till 8,3 så utgör ammoniakdelen ca 10 % av detta värde - alltså 0.015 ppm - och det är fortfarande inte ett värde som är akuttoxiskt. Gränsvärdet för lax i långtidsexponering är 0,02 ppm exempelvis.

Dessutom så skulle du se en ammoniakförgiftning på fler organismer än dessa nya.

Jag tycker heller inte att din ozonkörning verkar för mycket, beror ju iofs på hur många mg din ozinator lämnar.

@ Reuben -

Lasse vad får man lägga ut för en PH mätare som den du kör med?
Hur mycket du vill :) Jag mäter pH via profiluxen och sparar värdena varje dag när jag vill se vad som händer. Samplar var 15:onde minut. Temperatur, redox och pH.

MVH Lasse

  • 2 veckor senare...
Postat

Gör bara ett kort inhopp i denna tråd för att tala om hur det gått för mig.

Mitt ph ligger nu på 8,4.

Kh, kalcium och magnesium har börjat sjunka, fått börja tillsätta spårämnen.

Gör tillsattser för hand i dagsläget.

Sitter nu och skall lära mig om balling för att köra igång med det, kommer att hålla uppdateringar i min tråd "Glenns saltkar" fram över/Glenn

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...