Gå till innehåll

sand/grus


jimmy

Rekommenderade inlägg

nån som kan tala om hur det gick med dolomit kalk i akvariumet några negativa erfarenheter yr det bara runt eller lägger det sig med tiden ?

Blir det alger av den inehåller den några farliga ämnen ?

Verkar ju som om det är några stycken som har detta i sina kar berätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett 4-6 cm djupt lager av calcia lith (aquatic nature) ,ganska finkornigt ,typ1,5mm - för övrigt samma som används i kalkreaktorer.

Sen har jag 98765443 ungefär mer eller mindre äckliga kryp av olika sorter som krälar i och ovanpå.

Jag aktiverade sanden med "slamsug" från min lokala handlares koralltank.

Försök fixa det från en webbshop!!!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det va konstigt det saknades dom sista rederna i ditt inlägg när jag läste det

Jag undrade om du köpte det av en akvarie butik eller om det är nått som man kan köpa lite överalt så som dolomit.

Men fick nästan svar på det när jag såg hela ditt inläg att det va köpt i akvariebutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ni som är haj på kemi hur funkar deet med kalk kross i akvariumet som bottensubstrat kommer det att lösas upp å ge mig ett skyhögt PH eller gör det bara det om vattnets PH är väldigt lågt från början.

Eftersom man kan ha faxe kalk i karet utan att det löses upp borde väll vara samma sak med korall kross i sånna fall eller ?

Tacksam för svar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkkross är CaCO3 precis som korallkross fast i en lite annan form. Det är antagligen tom mindre lösligt.

Tror inte det kommer att påverka pH något nämnvärt.

En del kalkformer som dolomitkalk innehåller en större halt MgCO3 men

det kommer förmodligen inte heller att påverka nått nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har försökt få tag på zacke som hadde doöomit i sitt kar men utan framgång va nu å köpte kalkkross idag å hälde i mit nano kar för att kuna se om det blir några PH förändringar.

Hur lång tid borde det ta innan man ser det tycker det borde vara en liten topp i början eftersom det finns en del damm i som kanske löser upp lite lättare men sen tycker jag att det borde stabilisera sig igen eller är jag helt ute å cyklar.

Kanske bara är dum snål som krånglar men en säck kostar i min lokala ciklid butik närmre 300 spänn mot 85 kr hoss granngården.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkkross har en kristallstruktur som kallas Calcit och börja lösas upp i vattnet vid ett lägre pH än Korallgrus eller Korallkross som har kristallstrukturen Aragonit och löses vid ungefär 0,2 pH högre. På lång sikt = åratal omvandlas Aragonit till Calcit av sig självt. Det är därför Faxekalk t.ex som är ett gammalt korallrev nu är Calcit. Aragonit fungerar alltså bättre med koraller men har man LS i burken tror jag inte att det betyder något särskilt för den består mest av Aragonit. Proffskorallodlarna som har djup sandbädd kör med Aragonitsand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...