Gå till innehåll

Flyttmetod för mindre stress?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skall snart flytta mitt akvarie och allting i det till en lägenhet där ett nyare och finare akvarium skall stå och glänsa.

Undrar därför vad ni övriga rekommenderar i första hand av följande 2 flytt alternativ.

Bör jag:

Alt1.

Flytta över alla levande saker så som koraller och fiskar till temporära akvarium medans jag flyttar vatten och sten till det nya akvariet. När flytten av vatten och stenär klar lägger jagallt levandei transportpåsarsom transporterasi frigolitlådor till det nya akvariet därjag enbart "öser ner" fiskar och koraller.

Eller skall jag

Alt2.

Stoppa dem direkt i transportpåsar som jag sedan lägger i frigolitlådor inomhus medans jag bygger och flyttar vatten samt stenarna?

Alternativ nr 1 innebär ju att fiskar och koraller kommer att ha cirkulation i vattnet medans jag flyttar allting vilket säkert är positivt MEN det innebär ju också att jag behöver jaga fiskarna och pilla på korallerna en extra gång innan allting är klart.

Vilket tror ni är mest stressande för korallerna och fiskar samt mest skadligt?

I påsarna, som kommer att vara placerade i en frigolitlåda, kommer det ju vara mörkt. Vilket skall minska stressen för djuren. Men det kommer ju också vara 0 cirkulation i vattnet då frigoliglådorna står stilla inomhus under "flytta vatten och sten" manövern.

Tacksam för svar.

mvh Andre.

ps. Själv tror jag lite mera på alternativ 1 då fiskar och koraller kommer att ha cirkulation samt att fiskarna inte behöver råka ut för syrebrist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltid svårt att säga med såna här manövrar,faktorer som inverkar är ju bl.a tidsaspekten och hur ömtåliga djur du har i karet,sandbotten ? etc.

jag har gjort mina flyttar ungefär enligt ditt alt 1.med skillnaden att djuren får stanna i det temporära karet en 3-4 dar

det dör en hel del på stenen när man flyttar på den,och den placeras med nya anliggningsytor osv,så risken finns för nitrit-toppar,algblommningar och rena "inkörningproblem"

jag brukar kontiunerligt byta relativt mycket vatten,speciellt i djurburken(tänk på att merparten av din nedbrytningskultur är borta),och definitivt 20-30 % i "nya" karet innan jag vänjer in och släpper i djuren.

sen skulle jag rekommenderaflera vattenbyten på 10 % dom första två veckorna, och förstås täta vattentester (Kh,Ph no2 no3)

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka tidsaspekter pratar vi om?

Flytten med sten och vatten kommer förhoppningsvis inte tar mera än maximalt 2 timmar och då kommer stenen att lyftas upp och ner i vattnet under denna tiden efter som merparten är planerad "inredningstid".

Tror du, greger, att det kan vara tillräckligt lång tid för att stenen skall kunna skapa några farliga värden i akvariet?

Att man får ny anläggningsyta är ju självklart men det tror jag inte är så farligt då jag tidigare har möblerat om rätt så friskt utan några nämnvärda problem.

Frågan är alltså hur lång tid stenen kan vara i frigolitlådorna innan för mycket har dött för att det skall uppstå farliga ämnen som kan ställa till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare fått sten skickad till mig, 60 kilo, som jag fyllde ut akvariet med.

Vid den tidpunkten hade jag väl 130-140 kilo sten i akvariet och jag vet att den "nya" stenen som låg packad i frigolitlådor i nästan 2 dygn inte var det bästa att släng i på en gång.

Men jag hävde ner den och allt som hände var att jag fick ökat fosfatvärde i 2 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten Stig vet du vad detta är för firre?

http://hem.bredband.net/b311402/sal.jpg

Bland det finaste jag sett utanför saltvattenvärlden. Tror det är en viktoria av något slag. Kan jag ha rätt i det?

Är det ok om jag svarar?smiley2.gif.Det är en Salvini ciklid. En Centralamerikan, ganska så aggresiv. en av de vakraste centralarna enl mig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läcker firre!!

Jag tror inte att du får några större problem att om du använder alt:1 det är ju så kort tid men jag tror även att alt:2 skulle funka för så gjorde jag när jag köpte ett begagnat akvarium med allt i och ingenting dog det tog ett litet tag innan allt tog sig men det är väl naturligt antar jag.

Mvg Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...