Gå till innehåll

Vad behöver svältande koraller?


Rekommenderade inlägg

Mina stenkoraller svälter, några har blivit bleka och sedan blir de vita. Misstänker att biopellets dragit ner nitrat och fosfat till noll. Testerna visar nämligen noll, alla andra värden är bra.

Vad ska man tillsätta i vattnet för att häva detta och få korallerna att må bättre?

Tillsätter FM Organics just nu och matar med planktonfoder, men det hjälper inte. Tillsätter även KZ Kaliumflour.

Har tagit bort mycket utav biopelletsen, knappt 1 dl kvar.

Tacksam för råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man utgår från att det kan vara en kvävebrist så finns det två vägar att gå - ettdera doserar man lite aminosyror (försiktigt) eller lite nitrat. En nitratblandning kan du tillverka genom att ta kaliumnitrat (salpeter eller kaliumsalpeter) eller natriumnitrat (chilesalpeter). Bägge kan du hitta i livsmedelsbutikerna. Bland 40 gram i 500 ml ( av det du får tag i). Varje ml av den blandningen höjer sedan nitratet med ca 0,5 ppm per 100 liter vatten. Du kan behöva lägga i så du får 2-5 ppm momentan för att se effekt på tillväxt och annat. Kör du med Ultra organic så har du två organiska kolkällor i burken (biopellets plus organic) - så visst kan du nolla kvävet. Du skulle också kunna försöka med att ge lite FM min (aminosyror) men börja ytterst försiktigt, 0,2 - 0,4 ml per dag. Använd inte bägge metoderna samtidigt (kvävetillsättning menar jag).

MVH Lase

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört på med aminosyror (vilket jag gör och alltid gjort)..

Finns många bra märken.

Personligen kör jag gärna med kz som funkar väldigt bra hos mig.

Oavsett vilket märke du väljer så börja med kanske 1/3 av vad som står och arbeta dig uppåt tills du når de resultat du vill ha..

Som sagt dra ner på Organics gärna sluta helt tills du får ordning på korallerna, vill du fortsätta med denna sedan så börja jätte lågt och arbeta dig sakta uppåt.

KZ Kaliumflour är inget korallfoder utan ett prepart för utfärgning, Jod för fram blå färg i acroporor bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, tack för råden. Jag ska sluta dosera organics (tänkte inte på att det var kolkälla i det) och börja dosera natriumnitrat istället. Om jag ska höja så mycket som 2-5 ppm så lär jag få ta 2 - 5 ml/100 liter eller hur?

Tyvärr har jag inga aminosyror hemma förutom spårämnestillsats, ska köpa så fort jag kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, tack för råden. Jag ska sluta dosera organics (tänkte inte på att det var kolkälla i det) och börja dosera natriumnitrat istället. Om jag ska höja så mycket som 2-5 ppm så lär jag få ta 2 - 5 ml/100 liter eller hur?

Tyvärr har jag inga aminosyror hemma förutom spårämnestillsats, ska köpa så fort jag kan.

Nej 4 till 10 ml per hundra liter. Kör inte bägge metoderna utan bestäm dig vilken du skall testa först. Starta försiktigt. Du 240 liter vad jag kan se - om du väljer nitrat så ta högst 2 ml per dag till en början. Min erfarenhet är dock att man behöver sätt till motsvarande 2-5 ppm för att få resultat. Och som sagt var - av min så högst 0,2 - 0,4 ml per dag. Har det varit lång kvävesvält så kan du få en reaktion med kiselager se här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35612.

Det kan också vara så att det inte är kvävesvält men jag tror att det kan vara en bra början att testa den teorin först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt första saltkar var på 240l. Har nyligen uppgraderat till ett 700liters plus 200-300 liter sump, räknar totala vattenvolymen på 900l. Det är mitt 3.e kar. Karet har varit igång i en månad nu. (har glömt att ändra i min profil)

Jag skrev fel ang salthalten, det ska vara 1.024 givetvis.

Räknade ut en dos natriumnitrat på 2ml/hundra liter till att börja med, det blev 18 ml som jag tillsatte redan ikväll. Märkte att mina skivanemoner och mjukkoraller expanderade mera. Ska tillsätta samma dos i morgon och sedan mäta nitraten för att se om något hänt sedan sist.

Jag skippar aminosyrorna tills det har blivit lite ordning på karet, har redan lite grönalger på stenarna eftersom det är nystartat, men dom kommer inte tillbaka när man skrapar bort dom. Hoppas inte nitraten väcker dom till liv igen. Har mest bara blåljus på just nu. (t5 rör)

Det är stenkoraller som montiporor (både flakväxande och vanliga) och acroporor som tagit stryk. Euphillior och hjänkorallerna ser ut att må fint. Bubbletip anemonerna (2 st) ser oxå lite halvtaskiga ut, men det kan bero på att jag tagit det lugnt med belysningen då jag fick alger.

PH värdet ska jag kolla lite bättre när jag får ett bättre test som jag beställt men har legat på 8- 8.3 mitt på dan och på kvällen.

Har följande utrustning i mitt kar:

Belysning t5

Skummare: Grotech hea 150 eller nåt (upp till 1000 l iaf)

Kalkvattenreaktor

Deltec kalkreaktor upp till 2000l

Filter m långtidsverkande kol direkt kopplad innan skummaren m slang.

Zeovit filter som biopelletsreaktor

Har över 100 kg levandesten i systemet.

Ska försöka fota lite bilder imorgon.

Koraller där man ser polyper ute är alla Lps.er (euphillior), mjukkoraller och knappar. Hysterixen har också ute sina polyprar. Även Hjärnkorallen och Caulastreaan har ute sina polyprar när när belysningen släcks.

Den blå acroporan som är kvar visar inga polyprar och är lite vit i topparna, montipororna vet jag inte om de lever än som sagt. Märks väl vilka koraller som är dom tåliga och frodas.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 10 st 80w t5 rör varav 5 st är vita, 3st är blåa och två violetta.

I början hade jag alla lampor tända 10 timmar per dag men efter algproblem har jag kortart ner effektiva belysningstiden (alla lampor) till 2 h och håller nu på att öka tiden i takt med att algerna försvinner. I övrigt har jag blåljus dagtid.

Dom flesta koraller som dog var flyttade tillfraggkaret som har två t5 rör tända hela tiden dagtid så de lär knappast ha dött av ljusbrist. Fraggkaret har vatten från huvudkaret.

Normalt belysningstid:

9.00 blåljus tänds

9.30 violetta tänds

10-20.30 alla lampor tända

20.30-21.00 blåa och violetta

21.00-22.00 blåljus

Nåt som behöver ändras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag uppe i en natriumtillförsel på 10 ml/100 liter och det hjälper inte ändå. Det verkar som att den nitrat som jag häller i förbrukas ganska snabbt. På dagen kan nitraten vara uppe i 1-2 ppm men när jag testar nästa morgon så är det nere på noll igen och korallerna ser risigare ut.

Har tillfört lite spårämneslösning igår och då såg euphilliorna lite bättre ut, men nu på dan så ser de lessna och vissna ut igen. Hjärnkorallen ser lite brunaktig ut.

Har även fått mera grönalger och cyano som dyker upp lite här och där, kanske pga nitrat tillsattsen.

Funderar om jag ska:

A börja dosera nitratet morgon och kväll istället och öka dosen

B skippa nitraten och börja dosera KZ aminosyror som jag har hemma nu istället.

Ska tillägga att jag har kvar biopelletsen men reducerat mängden kraftigt för en vecka sedan. Har nu typ knappa 1 dl i reaktorn.

Kan det ha av betydelse att filtret med långtidsverkande kol är kopplad direkt till skummaren? Tar det bort för mycket nyttigheter i vattnet? Funderar om det gör någon skillnad att sätta biopelletsen i kolreaktorn och kolet i en filterpåse istället.

Ska gå ner och fota karet nu så kan jag lägga upp bilder på eländet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A börja dosera nitratet morgon och kväll istället och öka dosen

B skippa nitraten och börja dosera KZ aminosyror som jag har hemma nu istället.

Det är två sidor av samma mynt. Har du fått negativa effekter av nitratdoseringen så kommer du med stor sannolikhet få samma effekt med aminosyror - inte säker men kan bli så. Att grönalgerna ökat kan vara en effekt av nitatdoseringen och betyder då med stor sannolikhet att kvävet varit begränsande, cyanon brukar snarare bli mindre om det är kvävesvält och man doserar in nitrat. Har för mig att du haft cyano innan - stämmer det?

Det är möjligt att det kan vara annorlunda om du doserar aminosyror men jag är inte säker på det. Vad du skall göra är svårt att råda om men har du testat att före in spårämnen varje dag?

Om du beslutar att fortsätta med nitrattillsatsen så skall du bara dosera på dagen - och inte senare än 3-4 timmar innan ljuset släcks. Nitrattillsatsen är ju till för att stärka fotosyntesen och om du doserar när det är mörkt så kommer inte korallerna kunna utnyttja den - utan bara bakterierna.

Samma gäller om du testar aminosyror. Om du väljer att testa aminosyror - vänta någon till några dagar och ge sedan väldigt lite till en början med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas ni kan se eländet.

Karet har varit igång i månad nu.

Det ser trist ut. För mina ögon så ser det ut som om karet inte är stabilt biologiskt. Det verkar inte finnas någon sund algväxt att tala om och istället härjar cyano och trådalger. Om karet är grumligt som det ser ut på bilderna kanske även andra bakterier blommar. Jag tror systemet innehåller ganska mycket fosfat och nitrat men troligen bundet i alger och bakterier och därmed är de svåra att mäta. Dessa organismer slukar tillsatt kväve och ökar sin biomassa vilket ger kloakvatten.

Hur få ordning på det? Ja, bra fråga - själv skulle jag gå cold turkey och plocka ut de i princip redan döda korallerna samt fiskarna. Sedan finns det möjligheter att svälta ur karet över ett antal veckor med hjälp av skummaren och tillfälliga tredagars mörkläggningar (mot cyanon). När sedan karet är stabilt med algtillväxt mikroliv och utan skitalger så skulle jag fundera på nytt liv i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elin, dina problem beror inte på näringsbrist, akvariet är inte i balans, grumlingen tyder på bakterieblomning, säkert beroende på att det finns mycket näring i stenen som Claes nämde. Att korallerna mår dåligt beror på att akvariet inte inte är i balans.

Håller med Claes att det bästa är att flytta ut det levande till ett annat akvarium och sedan svälta karet. Hård skumning, mer biopellets, ev fosfatremover samt vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, det förklarar ju varför det växer skit ur stenen fast testerna visar noll. Ni tycker alltså att jag ska göra en omstart?

Jag har mitt gamla kar kvar så att flytta ut allt levande skulle ju gå att lösa praktiskt. Frågan är ju hur jag skulle få upp fiskarna, vissa är ju inte så lätta att få tag på

Sen har jag bara en skummare och hur ska fiskarna klara sig utan skummare? Tror ni inte att de dör av att vara intryckta i ett 450l kar?

Vet ingen som jag kan låna skummare av heller.

Oj oj oj vad komplicerat detta blev.

Går det inte att fiskarna är kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...