Gå till innehåll

Våra kars svagaste punkter?!


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag tänker mig att en tråd i självrannsakans anda där vi går igenom de svagaste punkterna vi kan hitta i våra akvariesystem skulle kunna vara intressant läsning. Vad skulle du göra annorlunda när du nu ser resultatet så här i efterhand? Det kan gälla t ex systemets uppbyggnad rent tekniskt eller invånarnas sammansättningen.

//

Jag inleder med en rent teknisk aspekt som är väldigt irriterande och nu när akvariet rullar inte helt enkel att åtgärda - min överrinningskammare. Kort och gott så har jag satt skivan som vattnet rinner över för högt upp. Det ger resultatet att vattenståndet ligger för högt och salt klättrar ur karet. Dessutom var jag tvungen att offra kammen som skulle hålla fiskarna ute för att få ned vattennivån någon cm. Effekten är att jag får håva ut fiskar ur överrinningskammaren nästan varje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på! :)

Tekniskt skulle jag ha gjort karet större. Jag hade lov att göra det som jag ville från regeringen och från början tyckte jag att 80cm i fyrkant var mer än väl, men så här i efterhand hade jag gärna gjort det 100cm istället. Dels för att jag från början hade haft ett större utbud av belysning, dels för att jag märker att även om karet är 80 djupt så tar boxen 20cm vilket ändå blir en del vilket ger mig mindre öppen yta framför stenen till bottenlevande koraller. Samtidigt så är det precis jag kommer ner i boxen då jag har stag längs karets alla 4 sidor.

Mer tekniskt; Jag hade gärna sett att jag hade gjort ställningen annorlunda med möjlighet att fästa luckor med IKEAs gångjärn. Det hade underlättat en del.

Sammansättningen på invånarna har skiftat en del, men jag har egentligen inte ångrat något köp själv, men mest då för att någon invånare har ihjäl en annan kanske. Det är ju inte så kul så klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I trädgårdbutikerna säljs ett nät med ungefär 4mm maskvidd. Det är så styvt att det är självbärande om man sätter det i fästet för den vanliga ytavrinningskammen.

Är vattenytan fortfarande för hög kan man sänka den litet genom att klippa bort de vågräta trådarna som bromsar vattnet.Men inte mer än två tre rader för då blir nätet för mjukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I trädgårdbutikerna säljs ett nät med ungefär 4mm maskvidd. Det är så styvt att det är självbärande om man sätter det i fästet för den vanliga ytavrinningskammen.

Är vattenytan fortfarande för hög kan man sänka den litet genom att klippa bort de vågräta trådarna som bromsar vattnet.Men inte mer än två tre rader för då blir nätet för mjukt.

Låter som en bra lösning för att hålla fiskarna ute men det sänker tyvärr inte min vattenyta... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort ett par klantiga lösningar i mitt stora kar som jag ångrat efteråt.

1. Avrinningen jag har en box vid ytan på insidan(rören går bakom karet).

Idag hade jag bestält en box på utsidan om karet, då hade jag fått de snyggare samt fått mer nivåskillnad på rören.

2. Sumpen/bänken, den är så stor den kan bli men jag byggde bänken med ett mittstag som är jämt ivägen för mig.

3. Aquascapen, borde inte ha nöjt mig med "rät ok" utan gjort om tills jag var helt nöjd.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvariums svagaste punkt är nog jag själv...

En annan svag punkt är nog avsaknaden av mekanisk filtrering. Tyvärr trodde jag på de forummedlemmar som gastade om "nitratfabrik" när jag plannerade mitt akvarium, vilket gjorde att jag inte införde någon mekanisk filtrering. Nu vet jag inte riktigt hur jag skall kunna få vattnet så där fantastiskt rent att fiskarna svävar omkring... Jag vet att det inte är någon utopi - jag hade det periodvis så när jag körde akvariet som växtakvarium (sötvatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ångrar också en del saker med mitt kar och en del klantiga saker med.

1. Ångrar verkligen att jag inte satt dit en btn slime istället för de blåa jag har idag.

2. Samma som Nixon så har jag ett väldigt irriterande mittstag för sumpen som alltid är ivägen när man ska göra något.

3. Sumpen skulle varit en 5a lägre. Lite kladdigt och mecka i den i och med att den ligger i skåpet under karet. Trångt som attan!

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ångrar

- att jag inte borrade akvariet innan jag satte igång, nu måste man trixa o fuska med ytan hela tiden.

- att jag körde med kranvatten vid start. Först nu ett år senare börjar osmosvattnet ge effekt med låga nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var lat och satte en flakväxande montipora rakt under en 250W mH. Stenen passade perfekt, och jag tänkte att jag kunde flytta montiporan senare.

Det är omöjligt att ta dö på montipora i ett väl fungerande kar.

Utöver det är jag väldigt nöjd, förutom att jag vill ha

- Större akvarium

- Större sump

- Annan skummare

- mer komplementbelysning

- ett helt akvarie-rum som man ser på reefkeeping ibland.

- större lägenhet med minst ett rum för akvariegrejer och projekt

- gratis el

;)

Ändrat av PeterGG
glömde elen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cleas A: Utveckla ytavrinningen. Vad anser du är ett lämplig höjd eller avstånd mellan överkant kar till ytavrinning ?

Det är väl en avvägning mellan estetik och funktion. Ur rent funktionsperspektiv är det toppen att ha minst 10 cm mellan överrinningskantens översta del och karets överkant. Då får man mellan 8-9 cm mellan vattenytans och karets glassarg - det stoppar saltkryp effektivt. Jag valde att minska det avståndet av estetiska skäl (jag ville inte ha en enorm överbyggnad på karet) men snålade någon cm för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...