Gå till innehåll

Fisk (bläckfisk) Sepia Bandensis


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Dom blir inte gamla överlag, det finns nån artikel på RC om en kille som håller sepia och hur han går tillväga.

Hans system är byggt på att han odlar fram nya vartefter.

Det är dock inget du kan ha i en burk med något annat då dom verkar käka det mesta som rör på sig;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja får allt säga mitt också i detta fallet. Jag köpte ägg utav sepia utav biotedmarin fick hem en samling med ägg hem och lyckades kläcka dessa trotts läsning att de är svåra att överleva. Tyvärr så blev det som många sagt med att de svälter som små men då de väl lärt sig äta fryst föda både artemia/musslor/ levande från havet eller tom guppy eller black mollys även om sötvattensfisk/djur är ej riktigt bra så är det ett underbart djur som behöver sin spec akvarium. De kan röra andra djur som de ser som föda men inget att Oroa sig för de är mer nyfikna av sin natur och äter bra med ersättning föda en mätt bläckfisk är en glad bläckfisk.

Mina 11 små dog tyvärr en efter en efter vecka 3 pga svält läste en massa men lyckades ändå inte. Åkte tom ner till valda vid Kungsbacka 11mil enkel resa för att leta efter havsdjur men jag för tidigt ute. Havet var för kallt för att fånga mysis etc :(

Så kort å gott det går i ett vanligt akvarium men är mer risk att de dör i en pump men även att de måste ha special mat till en början.

Stream pumpar är inte att tänka på tyvärr många vad jag läst är att de är så nyfikna att de stoppar in sina fångst armar rätt in i propellern....

Annars är de ett socialtdjur som gärna tittar ut från akvariet och studerar vd som händer utanför och känner lätt igen sin husse/matte

Jag skulle gärna skaffa en igen till mitt akvarium men antingen lite större från början typ2-3cm för att de lättare skall överleva.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Om man planerar att skaffa sig en bläckfisk bör man läsa på ordentligt först. Inget djur som man impulsköper direkt. Bla kan man ej ha fiskar med en cuttlefish pga hur dom jagar och att dom gillar att döda sånt som rör sig även om dom inte är hungriga.

Det svåraste med att ha bläckfiskar är maten. Har du ingen möjlighet till olika varianter av levande föda så kan du skrota idén redan nu. Artemia är tyvär inget man ska mata med så den källan kan strykas. Räkna med att du kommer att behöva mata dom minst i 3-4 månader med levande föda, för att sedan eventuellt lära sig att ta fryst.

Om man vill ha ägg så är det säsong nu (viltplockade så är det vår och höst som gäller) :)

Kan varmt rekommendera tonmo.com och även boken "Cephalopods Octopuses and Cuttlefishes for the Home Aquarium" av Colin Dunlop och Nancy King för intressant läsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...